Ingezonden persbericht

Voor de wereldwijde markt

Apple komt met vernieuwde Xserve

Twee 1,33-GHz PowerPC G4-processors, FireWire 800 en tot 720 GB aan opslagcapaciteit

Bunnik, 10 februari 2003 " Apple presenteert vandaag een nieuwe versie van de Xserve, de Apple productlijn van 1U-servers voor rekmontage. Met twee PowerPC G4-processors van 1,33 GHz, tot 2 GB 333-MHz DDR-geheugen (Double Data Rate) en een hot-pluggable opslagcapaciteit tot 720 GB levert de nieuwe Xserve ongeëvenaarde prestaties voor een unieke prijs: het instapmodel kost slechts 3.099 euro exclusief BTW. De nieuwe Xserve bouwt voort op het succes van zijn voorganger en levert nog betere prestaties voor minder geld. De server is speciaal ontworpen om te worden gebruikt in combinatie met het nieuwe Xserve RAID-opslagsysteem van Apple.

"Slechts een half jaar nadat we de eerste Xserves aan onze klanten hebben geleverd, komen we nu met meer kracht en opslagcapaciteit tegen een lagere prijs", zegt Philip Schiller, senior vice president Worldwide Product Marketing van Apple. "De Xserve wordt inmiddels gebruikt door meer dan honderd Fortune 500-bedrijven en honderden universiteiten en scholen in de Verenigde Staten. Met behulp van hun feedback hebben we het systeem nu nog beter gemaakt."

"Apple heeft zijn huiswerk op het gebied van thin servers goed gedaan", aldus Jean S. Bozman, research vice president bij de Worldwide Server Group van IDC. "De Xserve is even gebruiksvriendelijk als alle andere Mac-producten en biedt daarnaast de kracht van UNIX, het systeem dat netwerkbeheerders zo vertrouwd is. Professionele netwerkbeheerders, die Apple jarenlang links hadden laten liggen, hebben de Xserve dan ook goed ontvangen. Dit blijkt wel uit de stijging van de verkoop van Apple servers die IDC heeft waargenomen sinds de introductie van de Xserve in juli 2002."

"Eigenlijk overwogen we een Linux-cluster aan te schaffen, maar toen Apple de Xserve aankondigde, compleet met veelbelovende beheerprogrammatuur en een UNIX-basis voor een bijzonder voordelige prijs, hebben we geen moment geaarzeld," aldus Michael Giddings, wetenschappelijk medewerker van de Departments of Microbiology/Immunology en Biomedical Engineering van de Universiteit van North Carolina in Chapel Hill. "De Xserve biedt een fantastische verwerkingskracht, is veel gemakkelijker in het gebruik dan Linux-systemen en is ook nog eens veel voordeliger dan Sun-servers."

Met twee 1,33-GHz PowerPC G4-processors, 2 MB speciaal L3-cachegeheugen per processor en tot 2 GB 333-MHz DDR-geheugen biedt de nieuwe Xserve een fenomenale rekenkracht en uitgebreide functionaliteit in een zeer betaalbare 1U-rekbehuizing. De Xserve optimaliseert de capaciteit van de processors door middel van een 167-MHz systeembus en tot 2 GB PC2700 DDR SDRAM, zodat gebruikers moeiteloos met veeleisende programma's en zeer grote bestanden kunnen werken. Twee 64-bits, 66-MHz PCI-sleuven van volledige lengte leveren een doorvoersnelheid tot 533 MB/s en maken het uiterst eenvoudig om de Xserve uit te breiden met externe SCSI- en Fibre Channel-apparatuur, zoals het nieuwe Xserve RAID-systeem van Apple dat een vrijwel onbeperkte opslagcapaciteit biedt. Een PCI-/AGP-sleuf van halve lengte biedt de mogelijkheid om een extra PCI-kaart of een snelle videokaart te installeren. Bovendien is de Xserve voorzien van twee onafhankelijke Gigabit Ethernet-poorten en een FireWire 800-poort voor aansluiting op snelle netwerken en randapparatuur.

De Xserve wordt geleverd met Mac OS X Server van Apple en een licentie voor een onbeperkt aantal clients. Deze programmatuur bevat functionaliteit voor het gezamenlijk gebruik van bestanden en printers en een nieuw, krachtig bestandssysteem dat wordt beschermd door journaling. Dit laatste betekent dat het bestandssysteem sneller wordt hersteld na een niet-geplande uitschakeling van de Xserve, hetgeen de beschikbaarheid verhoogt. De Xserve met Mac OS X Server is voorzien van een aantal krachtige tools voor systeembeheer en -bewaking op afstand, zodat beheerders alle belangrijke Mac OS X Server-netwerkvoorzieningen eenvoudig vanaf een externe locatie kunnen opzetten en beheren. De Xserve is de ideale serveroplossing voor bestands- en afdrukvoorzieningen, werkgroepbeheer, videostreaming, databasetoepassingen, clustering van rekencapaciteit en web- en mailvoorzieningen. In combinatie met Final Cut Pro, de professionele video- en filmbewerkingsprogrammatuur van Apple, is de Xserve het ultieme videowerkstation met een flexibele opslagcapaciteit die kan meegroeien met de omvang van de digitale werkbestanden.

Het aantal toepassingen van andere fabrikanten dat speciaal voor Mac OS X Server is ontwikkeld, neemt in hoog tempo toe. Onder de recent aangekondigde oplossingen bevinden zich onder andere de JRUN J2EE Application Server en de populaire ColdFusion-scriptingtool van Macromedia, Mail Server van Stalker Communicate Pro, netwerkprogrammatuur en programma's voor het gezamenlijk gebruik van bestanden en printers van Helios en een geclusterde failover-oplossing van HA Tech Solutions.

De Xserve kan eenvoudig worden aangesloten op het gloednieuwe Xserve RAID-opslagsysteem via de tweekanaals Apple 2-Gb Fibre Channel PCI-kaart die apart verkrijgbaar is voor de ongekend lage prijs van 549 euro exclusief BTW. Deze razendsnelle standaardopslaginterface biedt een speciale bandbreedte met een doorvoersnelheid tot 400 MB/s. De PCI-kaart van Apple wordt geleverd met twee koperen hogesnelheidskabels van 2,9 meter en gebruikt SFP (Small Form-factor Pluggable) met koperen en optische transceivers, waardoor het gebruik van glasvezelkabels tot de mogelijkheden behoort.

Apple biedt bovendien uitstekende service- en ondersteuningsprogramma's voor Xserve, zoals ondersteuning op locatie binnen 4 uur, 24 uur per dag en zeven dagen in de week technische ondersteuning, AppleCare-kits met serviceonderdelen en het AppleCare Professional SupportLine and Tools-programma.

Prijzen en verkrijgbaarheid
De nieuwe Xserve is verkrijgbaar vanaf maart via de Apple Store op het internet (www.apple.com/nlstore) en bij erkende Apple resellers. De Xserve is leverbaar in twee standaardconfiguraties. Daarnaast kunnen klanten een volledig op hun wensen toegesneden maatwerkversie bestellen. De verkrijgbare maatwerkopties zijn onder ander extra geheugen, opslagcapaciteit, optische eenheden, videokaarten en SCSI- en Fiber Channel-kaarten.

De twee standaardconfiguraties zijn:

⤢ één 1,33-GHz PowerPC G4-processor, 256 MB DDR 333 RAM, 60-GB ATA/133 Apple schijfeenheid, twee Gigabit Ethernet-connectors, cd-romspeler en Mac OS X Server met een licentie voor een onbeperkt aantal clients, voor een adviesprijs van 3.099 euro exclusief BTW; ⤢ twee 1,33-GHz PowerPC G4-processors, 512 MB DDR 333 RAM, 60-GB ATA/133 Apple schijfeenheid, twee Gigabit Ethernet-connectors, cd-romspeler en Mac OS X Server met een licentie voor een onbeperkt aantal clients, voor een adviesprijs van 4.199 euro exclusief BTW.

© 2002 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Mac, Mac OS, Macintosh, Xserve, FireWire, Final Cut Pro, AppleCare en Apple Store zijn handelsmerken van Apple. Andere bedrijfs- of productnamen kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.

Voor de wereldwijde markt

Apple introduceert het Xserve RAID-opslagsysteem met baanbrekende prestaties en een revolutionaire prijs

Een opslagcapaciteit van 2,5 terabyte in een enkelvoudige 3U-behuizing

Bunnik, 10 februari 2003 - Apple introduceert vandaag de Xserve RAID, het eerste 3U-rekopslagsysteem met een ongelooflijke opslagcapaciteit van 2,5 TB, ongekend krachtige prestaties tot 400 MBps en een zeer scherpe prijs van minder dan 5 euro per gigabyte.

Door de unieke architectuur heeft de Xserve RAID een enorm opslagvolume en levert het systeem ongelooflijke prestaties. Veertien onafhankelijke ATA/100-schijfeenheden bieden een opslagcapaciteit tot 2,5 TB. Twee onafhankelijke RAID-controllers met tot 1 GB controllercachegeheugen zorgen voor volledig redundante opslag. De dubbele 2-Gb Fibre Channel-interface biedt ongeëvenaarde prestaties. Elke 180-GB Apple schijfeenheid maakt gebruik van een apart schijfkanaal, waardoor optimaal gebruik wordt gemaakt van de 400-MBps Fibre Channel-verbinding (industriestandaard). De capaciteit en prestaties van de Xserve RAID kunnen worden aangepast door meer eenheden of Xserve RAID-systemen toe te voegen. Hierdoor beschikken klanten over vrijwel onbeperkte uitbreidingsmogelijkheden. En als eerste biedt de Xserve Raid een RAID level 5-doorvoersnelheid, dat betaalbare HD-1080i-videobewerking in real time ondersteunt.

"De Xserve RAID is een revolutionair product met 2,5 TB snelle, volledig redundante opslagruimte voor minder dan 5 euro per gigabyte " een fractie van de prijs die Dell, HP, Sun en EMC rekenen," zegt Philip Schiller, senior vice-president Worldwide Product Marketing van Apple. "De Xserve RAID bevat twee onafhankelijke RAID-controllers voor volledig redundante opslag, een dubbele 2-Gb Fibre Channel-interface voor de allerbeste prestaties en een dubbele voeding voor de zekerheid. Dit alles is al verkrijgbaar vanaf slechts 6.699 euro exclusief BTW."

"Geen enkele andere leverancier levert een 3U-opslagsysteem dat zelfs maar in de buurt komt van de indrukwekkende prestaties, capaciteit en prijs-kwaliteitverhouding van de Xserve RAID, die ook nog eens gebruiksvriendelijk en makkelijk te installeren is, zoals gebruikers gewend zijn van producten van Apple," aldus Jon Moog, CIO bij RiskWise, een bedrijf dat op grote schaal betrouwbare risicobeheersingsdiensten levert voor bedrijfskritieke projecten van internetbedrijven, banken en andere financiële instellingen. "Toen we de specificaties van de Xserve RAID zagen, waren we heel enthousiast en kwamen we tot de conclusie dat de Xserve RAID de perfecte aanvulling zou zijn op onze 120 Xserve-servers. En toen we de prijs zagen, hebben we direct een bestelling geplaatst."

De Xserve RAID is zeer onderhoudsvriendelijk en bevat unieke redundantievoorzieningen. Voorbeelden hiervan zijn de toegankelijke behuizing, het ontwerp met modulaire componenten en de voortdurende visuele feedback voor lokaal beheer. Binnen enkele seconden kunnen redundante voeding- en koelmodules worden vervangen, zonder onderbreking van de beschikbaarheid. Als een schijf crasht, worden de gegevens automatisch naar een vrije schijf weggeschreven en hebben alle gebruikers nog steeds toegang tot alle gegevens. De indicatielampjes aan de voor- en achterzijde geven in één oogopslag de status weer van alle systeemonderdelen, en een ingebouwd alarm maakt de beheerder er direct op attent dat er iets mis gaat.

De op Java gebaseerde RAID-beheerprogrammatuur, die even gebruiksvriendelijk is als alle andere programmatuur van Apple, levert gedetailleerde systeemgegevens. Als zich een probleem voordoet, wordt automatisch een e-mailbericht verstuurd. De RAID-beheerprogrammatuur biedt een intuïtieve interface voor de installatie, het beheer en de bewaking van meerdere Xserve RAID-systemen, die via TCP/IP vanaf iedere internetlocatie kunnen plaatsvinden nadat een beveiligd, gecodeerd wachtwoord is opgegeven. Bovendien kan de RAID-beheerprogrammatuur in combinatie met de nieuwe Rendezvous-netwerktechnologie van Apple automatisch Xserve RAID-systemen in elk IP-netwerk detecteren en er een verbinding mee maken.

De Xserve kan via de tweekanaals Apple 2-Gb Fibre Channel PCI-kaart van Apple eenvoudig worden aangesloten op de Xserve RAID. Deze kaart is apart verkrijgbaar voor de zeer scherpe prijs van 549 euro exclusief BTW. Deze razendsnelle standaardopslaginterface biedt een speciale bandbreedte met een doorvoersnelheid tot 400 MB/s. De PCI-kaart van Apple wordt geleverd met twee koperen hogesnelheidskabels van 2,9 meter en gebruikt SFP (Small Form-factor Pluggable) met koperen en optische transceivers, waardoor het gebruik van glasvezelkabels tot de mogelijkheden behoort.

Apple biedt bovendien uitstekende service- en ondersteuningsprogramma's voor Xserve RAID, zoals ondersteuning op locatie binnen 4 uur, 24 uur per dag en zeven dagen in de week technische ondersteuning, AppleCare-kits met serviceonderdelen en het AppleCare Professional SupportLine and Tools-programma.

Prijzen en verkrijgbaarheid
De nieuwe Xserve RAID is vanaf maart verkrijgbaar via de Apple Store op het internet (www.apple.com/nlstore) en bij erkende Apple resellers. De Xserve RAID is verkrijgbaar in drie standaardconfiguraties. Daarnaast kunnen klanten een volledig op hun wensen toegesneden maatwerkversie bestellen. De verkrijgbare maatwerkopties zijn onder andere extra Apple schijfeenheden, cachegeheugen en cachebatterijmodules.

De Xserve RAID met een adviesprijs van 6.699 euro exclusief BTW heeft de volgende specificaties:

⤢ twee onafhankelijke RAID-controllers met 128 MB cache per controller, die kan worden uitgebreid tot 512 MB cache per controller; ⤢ twee 2-Gb Fibre Channel-poorten met een doorvoersnelheid van 200 MBps per kanaal; ⤢ vier Apple ATA/100-schijven van 180 GB;
⤢ totale opslagcapaciteit van 720 GB RAID 0; en
⤢ 8 MB cache per schijf.

De Xserve RAID met een adviesprijs van 8.349 euro exclusief BTW heeft de volgende specificaties:

⤢ twee onafhankelijke RAID-controllers met 128 MB cache per controller, die kan worden uitgebreid tot 512 MB cache per controller; ⤢ twee 2-Gb Fibre Channel-poorten met een doorvoersnelheid van 200 MBps per kanaal; ⤢ zeven Apple ATA/100-schijven van 180 GB;
⤢ totale opslagcapaciteit van 1260 GB RAID 0; en ⤢ 8 MB cache per schijf.

De Xserve RAID met een adviesprijs van 12.199 euro exclusief BTW heeft de volgende specificaties:

⤢ twee onafhankelijke RAID-controllers met 128 MB cache per controller, die kan worden uitgebreid tot 512 MB cache per controller; ⤢ twee 2-Gb Fibre Channel-poorten met een doorvoersnelheid van 200 MB/s per kanaal; ⤢ veertien Apple ATA/100-schijven van 180 GB;
⤢ totale opslagcapaciteit van 2520 GB RAID 0; en ⤢ 8 MB cache per schijf.

© 2002 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Mac, Mac OS, Macintosh, Xserve, Rendezvous, AppleCare en Apple Store zijn handelsmerken van Apple. Andere bedrijfs- of productnamen kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars. # # #

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie: de beste producten leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, grafici en consumenten over de hele wereld, door middel van innovatieve programmatuur, apparatuur en internetproducten.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple: http://www.apple.com
Voor informatie over Apple Benelux: http://www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondinformatie en foto⤮s van de producten: http://www.apple.com/nl/pr

Deel: ' Apple komt met vernieuwde Xserve '