Apple Benelux

Think different.

Apple onthult de Power Macintosh G4

Revolutionaire G4-processor met Velocity Engine levert supercomputerprestaties

Bunnik, 2 september 1999 - Apple introduceert de Power Mac G4, de nieuwe generatie bureaucomputers voor professionele gebruikers en voor de pro's onder de consumenten. De Power Mac is uitgerust met de revolutionaire nieuwe PowerPC G4-chip, die is ontworpen door Apple, Motorola en IBM, en is de eerste personal computer uit de geschiedenis die met meer dan een miljard drijvende-kommabewerkingen per seconde op het niveau van supercomputers presteert. Op de Power Mac G4 draaien programma's voor professionele gebruikers, zoals Photoshop van Adobe, maar liefst twee keer zo snel als op een pc met een 600-MHz Pentium III-processor.

De G4-chip is voorzien van een nieuwe uitvoeringseenheid, de zogenaamde Velocity Engine. Daarmee is men erin geslaagd het hart van een supercomputer zo klein te maken dat dit op een minuscuul stukje silicium past. Testen van Intel, die op de website van Intel kunnen worden geraadpleegd, tonen aan dat de 500-MHz G4-chip 2,94 keer zo snel is als de 600-MHz Pentium III-processor.

"De Power Mac G4 is niet alleen de snelste Mac maar ook de snelste personal computer aller tijden," aldus Steve Jobs, Apple's interim-CEO. "De revolutionaire G4-processor met de opzienbarende Velocity Engine is de eerste 'supercomputer op een chip', die een snelheid bereikt van meer dan één gigaflop."

De nieuwe Power Mac G4 wordt geleverd in drie standaardmodellen met een processor van 400, 450 of 500 MHz, maar kan ook op maat worden besteld via de elektronische winkel van Apple, The Apple Store. De twee snelste standaardmodellen kunnen worden uitgebreid tot maar liefst 1,5 GB en PC100 SDRAM (industriestandaard) en zijn verder voorzien van een nieuwe 100-MHz systeembus voor een gegevensoverdracht met een snelheid tot 800 MBps, een zeer snelle Rage 128 AGP/2X-videokaart, een Ultra ATA/66-schijf en de baanbrekende AirPort, de draadloze netwerkvoorziening van Apple (optioneel). Alle modellen zijn uitgerust met een 1 MB level 2 "backside"-cache, twee USB-poorten (Universal Serial Bus) en twee 400-Mbps FireWire-poorten, harde schijven van 10 tot 27 GB (uitbreidbaar tot meer dan 100 GB) en diverse verwisselbare opslageenheden, zoals een ZIP-eenheid, cd-romspeler, dvd-romspeler met dvd-video en dvd-ramspeler. De Power Mac G4 heeft een verbluffend fraaie doorzichtige towerbehuizing van zilver- en antracietkleurige kunststof en heeft een eenvoudig open te klappen zijpaneel voor snelle toegang tot de onderdelen binnen in de computer. De Power Mac G4 is verkrijgbaar vanaf de zeer concurrerende prijs van 3.690 fl exclusief BTW.

Apple heeft vandaag tevens de ideale aanvulling op de nieuwe Power Mac G4 onthuld: de Apple Cinema Display. Met een diagonale afmeting van 22 inch en een resolutie van 1600 x 1024 pixels is dit het grootste flat-panel LCD-scherm dat tot nu toe op de markt is gebracht. De Apple Cinema Display is vanaf oktober in beperkte oplage leverbaar.

Prijs en beschikbaarheid
Alle prijzen vermeld in dit persbericht zijn exclusief BTW. De 400-MHz Power Mac G4 is voor 3.690 fl verkrijgbaar via The Apple Store en de Apple Resellers. De 450-MHz Power Mac G4, die 5.790 fl gaat kosten, wordt naar verwachting in september geleverd. De 500-MHz Power Mac G4, met een prijskaartje van 8.190 fl, zal naar verwachting in oktober leverbaar zijn. De Power Mac G4 is bovendien in achtduizend maatwerkconfiguraties verkrijgbaar. Voor een volledig overzicht van de G4-standaardconfiguraties kunt u terecht bij The Apple Store.

Tevens heeft Apple aangekondigd dat in november twee nieuwe Macintosh Server G4's en een nieuwe Macintosh Server G4 met Mac OS X Server leverbaar zullen zijn.

* De G4-processor met Velocity Engine is gemiddeld 2,94 keer zo snel als de snelste Pentium III (600 MHz). Dit blijkt uit een aantal testen die door Intel zijn gepubliceerd om de snelheid van de Pentium te demonstreren.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: http://www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: http://www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik, Nederland
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62
Fax: +31 (0)30 - 659 38 52
E-mail: schouten1@euro.apple.com

Steven Van den Eynde
Outsource, Marketing & Communications
Steenweg naar Alsemberg 912, B-1654 Huizingen, België Tel: +32 (0)2-361-31-20
Fax: + 32 (0)2-361-03-28
E-mail: steven.van.den.eynde@outsource.be

Copyright 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Deel: ' Apple onthult de Power Macintosh G4 '