Voor de wereldwijde markt

Apple onthult iBook

Draagbare iMac voor consumenten- en onderwijsmarkt eerste notebook die werkt met draadloze netwerkvoorziening AirPort

Bunnik, 22 juli 1999 ­ Apple voegt een nieuw hoofdstuk toe aan het succes dat de iMac heeft geboekt in de consumenten- en onderwijsmarkt met de onthulling van de iBook, de "draagbare iMac". De iBook is voorzien van een batterij waarmee maar liefst zes uur kan worden gewerkt, is ongekend snel en kan worden uitgerust met Apple's revolutionaire draadloze netwerkvoorziening AirPort om zonder kabels te kunnen internetten. Verder heeft de iBook een verbluffend mooi ontwerp dat wordt geleverd in twee opvallende kleuren: bosbesblauw en mandarijnoranje.

De iBook heeft een TFT-beeldscherm (12,1 inch) voor glasheldere weergave van stilstaande en bewegende beelden, een PowerPC G3-microprocessor die sneller is dan de snelste Intel-processor in een pc-notebook*, een ingebouwde 56K-modem, een ingebouwde 10/100BASE-T Ethernet-netwerkaansluiting, een ingebouwde cd-romspeler en twee ingebouwde antennes en een interne sleuf voor de nieuwe draadloze AirPort-netwerkkaart. Nieuw in het ontwerp van de iBook zijn de met rubber beklede transparante behuizing voor grotere duurzaamheid, een uittrekbaar handvat om de iBook te dragen en een uniek sluitingsmechanisme zonder vergrendeling om de iBook sneller en eenvoudiger te kunnen gebruiken.

"De iBook is de Œdraagbare iMac¹ voor zowel thuis als op school," aldus Steve Jobs, Apple's interim-CEO. "Bovendien is de iBook vanaf het allereerste ontwerp afgestemd op Apple's revolutionaire nieuwe draadloze netwerkvoorziening AirPort om zonder kabels te internetten."

De belangrijkste kenmerken van de iBook ( leverbaar met ingang van september) zijn:

o Helder active-matrix TFT SVGA-beeldscherm van 12,1 inch (diagonaal) met een weergave van miljoenen kleuren bij een resolutie van 800 x 600.
o Snelle PowerPC G3-processor van 300 MHz met een snelle 512 KB backside-L2-cache.
o Batterijduur van maximaal 6 uur bij eenmaal opladen van de lithium-ion-batterij.
o Directe Internet-toegang via 56K-modem of 10/100BASE-T Ethernet-aansluiting.
o Optionele draadloze AirPort-netwerkvoorziening voor Internet-toegang; antennes al ingebouwd.
o Topkwaliteit toetsenbord van normale grootte.

o Cd-romspeler met 24-voudige snelheid.

o Veel programmatuur bijgeleverd, waaronder toepassingsprogramma's, educatieve programma's en games.
o USB-poort voor randapparatuur zoals printers, invoerapparaten en opslagapparaten.
o Het meest gebruikersvriendelijke besturingssysteem ter wereld: Mac® OS 8.6.
o 32 MB SDRAM-geheugen, uitbreidbaar tot 160 MB.

o ATI RAGE Mobility-videocontroller met 4 MB SDRAM-videogeheugen en 2x AGP.
o Harde schijf (IDE) van 3,2 GB.

o Innovatieve lichtnetadapter met voorziening om het snoer op te winden.
o Ingebouwde stereokoptelefoonaansluiting.

* Gebaseerd op de ByteMark-processortest, een standaard in de computerindustrie.

Apple, het Apple logo, Mac OS en Macintosh zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. AirPort, iBook en iMac zijn handelsmerken van Apple Computer, Inc. Alndere bedrijfs- en productnamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: http://www.apple.com
Voor informatie over Apple Computer Benelux: http://www.apple.nl
Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62