Apple Benelux

Apple's Final Cut Pro geoptimaliseerd voor Power Mac G4 en wereldwijd leverbaar

Bekroond videoproductieprogramma biedt nu ook ondersteuning voor PAL

Bunnik, 13 september 1999 - Apple introduceerde onlangs tijdens IBC in Amsterdam Final Cut Pro 1.2, de nieuwste versie van het bekroonde programma voor videobewerking en -productie, dat door Apple werd ontwikkeld. Final Cut Pro 1.2, dat in november op de markt zal komen, is volledig geoptimaliseerd voor de onlangs geïntroduceerde Power Mac G4, een bureaucomputer met de snelheid van een supercomputer, waardoor met name de snelheid op het gebied van rendering en speciale effecten drastisch wordt verhoogd.

Met deze nieuwe versie zal Final Cut Pro voor het eerst wereldwijd beschikbaar zijn, met ondersteuning voor zeven talen: internationaal Engels, Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en Japans. Bovendien biedt de nieuwe versie ondersteuning voor Apple's nieuwe Mac OS 9, dat in oktober wordt verwacht, en voor PAL, de meestgebruikte video- en televisiestandaard in Europa.

"Met versie 1.2 van Final Cut Pro komt deze baanbrekende programmatuur nu ook internationaal beschikbaar en wordt bovendien de kracht van de nieuwe Power Mac G4 optimaal benut", aldus Phil Schiller, Apple's vice-president voor Worldwide Product Marketing. "Iedereen die werkt met digitale media, of het nu gaat kunstenaars, video-producers, docenten of videohobbyisten, beschikt met Final Cut Pro over indrukwekkende nieuwe hulpmiddelen voor het maken van videoproducties van professionele kwaliteit, voor ongeveer een tiende van de kosten van concurrerende systemen."

Met Apple's nieuwe Power Mac G4 met ingebouwde FireWire-ondersteuning, een digitale videocamera en Final Cut Pro 1.2 beschikken gebruikers over een krachtige en uiterst complete oplossing voor professionele videoproductie. Doordat Final Cut Pro 1.2 is geoptimaliseerd voor de Power Mac G4, kunnen verschillende bewerkingen, zoals de compressie en decompressie van afbeeldingen en de verwerking van complexe beeld- en geluidsbestanden, veel sneller worden uitgevoerd.

Andere verbeteringen in Final Cut Pro 1.2 zijn:
* De mogelijkheid om bestanden uit Macromedia Flash te importeren;
* Snellere codering en decodering van digitale videobeelden;
* Verbeterde batchverwerking voor het vastleggen van beelden, plus de mogelijkheid om tegelijkertijd meerdere fragmenten en sequenties vast te leggen;

* Ondersteuning voor extra After Effects plug-ins van externe ontwikkelaars;

* Nieuwe "audio reverb"-filters;

* Toetsenbordondersteuning op basis van de JLK, inclusief variabele snelheidsregeling;

* Dynamische "trimming" voor directe bewerking van beelden;o De mogelijkheid om EDL-lijsten (Edit Decision Lists) te bekijken in een tekstvenster; en

* Ondersteuning voor de invoer en weergave van Japanse karakters, zoals Japanse double-byte glyphs, met de Japanese Language Kit of Japanse systeemprogrammatuur.

Prijs en beschikbaarheid
Final Cut Pro 1.2 zal in november beschikbaar komen als gratis download voor bestaande gebruikers en zal tevens verkrijgbaar zijn op cd tegen betaling van een gering bedrag voor administratie- en verzendkosten. Final Cut Pro 1.2 kan ook worden aangeschaft via The Apple Store (www.apple.com/nlstore en www.apple.com/belgiumflstore) en bij geautoriseerde Apple Resellers. De prijs in de Verenigde Staten bedraagt $ 999; internationale prijzen zullen bekend worden gemaakt wanneer het product buiten de Verenigde Staten leverbaar is. Voor meer informatie over Final Cut Pro, waaronder een overzicht van compatibele apparatuur en programmatuur, kunt u de volgende website raadplegen: www.apple.com/finalcutpro.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: http://www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: http://www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62
Fax: +31 (0)30 - 659 38 52
E-mail: schouten1@euro.apple.com

Copyright 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Deel: ' Apple's Final Cut Pro geoptimaliseerd voor Power Mac G4 '