Apple Benelux

Apple start levering van Darwin 1.0 Open Source Nieuwe Mac OS-kern en QuickTime Streaming Server geleverd aan tienduizenden ontwikkelaars

Bunnik, 6 april 2000 - Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat Darwin 1.0, de geavanceerde besturingssysteemkern die het hart vormt van Mac OS X, nu beschikbaar is, samen met een nieuwe versie van Darwin Streaming Server. Doordat Darwin is gebaseerd op het open source-model, beschikken tienduizenden geregistreerde Darwin-ontwikkelaars nu over de mogelijkheid om belangrijke Apple programmatuur te wijzigen, aan te passen en uit te breiden, met inbegrip van de moderne "mach kernel" en BSD-lagen die deel uitmaken van Mac OS X, het nieuwste besturingssysteem van Apple.

"De Mac OS X-kern is het enige veelgebruikte besturingssysteem dat is gebaseerd op het open source-model", aldus Philip Schiller, Apple's vice-president voor Worldwide Product Marketing. "De versie van Darwin die nu beschikbaar is, bevat een aantal zeer geavanceerde besturingssysteemtechnologieën. Bovendien kunnen zowel gebruikers als ontwikkelaars profiteren van de open architectuur, waardoor we gezamenlijk kunnen werken aan de toekomst van het Mac OS."

De nieuwe Darwin-kernel is gebaseerd op FreeBSD- en Mach 3.0-technologieën en biedt ondersteuning voor de Kernel Extension Developer Kit (KDK), waarmee drivers en laadbare modules kunnen worden ontwikkeld. Darwin 1.0 biedt ontwikkelaars toegang tot essentiële Mac OS X-broncode, wat externe ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om in samenwerking met ontwikkelaars bij Apple de functionaliteit, prestaties en kwaliteit van Mac OS X-producten uit te breiden. Darwin 1.0 werkt processoronafhankelijk en is ontwikkeld voor zowel het PowerPC- als het Intel-platform, waardoor open source-ontwikkelaars op een groot aantal verschillende systemen kunnen werken aan Darwin-projecten.

Naast Darwin 1.0 kondigde Apple tevens een nieuwe versie aan van Darwin Streaming Server, de open source-versie van Apple's QuickTime Streaming Server-programmatuur, die wordt gebruikt voor de levering van hoogwaardige audio en video via het Internet. Darwin Streaming Server is de enige op het open source-model en op standaards gebaseerde, gratis streaming server voor het Internet die momenteel beschikbaar is. Dankzij de nieuwe versie is Darwin Streaming Server nu ook beschikbaar voor Windows NT-systemen, waardoor ontwikkelaars van streaming server-producten nu de keuze hebben uit vijf verschillende besturingssystemen: Mac OS X, FreeBSD, Linux, Solaris en Windows NT.

Over Apple

Apple gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple zet zich nu in om de beste personal computer ervaring te bezorgen aan studenten, docenten en creatieve professionals over de hele wereld en dit met Apple's innovatieve apparatuur, programmatuur en Internetdiensten.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple: http://www.apple.com/ Voor informatie over Apple Benelux: http://www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: http://www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Steven Van den Eynde
Press Relations Apple Benelux
Buro & Design Center, box 100
Heizel Esplanade 1,
1020 Brussel, België
Tel: +32 (0)2-474-42-57
Fax: +32 (0)2-474-43-00
Email: vandeneynde.s@euro.apple.com

Gray line

Site Map | Contact | Privacy Notice
Copyright © 2000 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Deel: ' Apple start levering van Darwin 1.0 Open Source '