Apple Update

2/99

De Apple Update bevat samenvattingen van recente Apple persberichten en informatie over lokale marketingactiviteiten.

Brede ondersteuning voor IEEE1394 (FireWire)
Apple Computer, Inc., Compaq Computer Corporation, Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. (Panasonic), Koninklijke Philips Electronics, Sony Corporation en Toshiba Corporation hebben onlangs bekendgemaakt dat zij de ultrasnelle IEEE1394 digitale interface zullen ondersteunen. Ook werden plannen bekendgemaakt om een gezamenlijke patentenvoorziening te ontwikkelen zodat de patenten die benodigd zijn voor de implementatie van deze standaard op efficiënte wijze in licentie kunnen worden genomen. De zes bedrijven zullen een gezamenlijk licentieprogramma opzetten en streven hiermee een wereldwijde acceptatie na van de IEEE1394-standaard. IEEE1394 is ontwikkeld door Apple en is in 1995 door het Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) overgenomen als industriestandaard. Door de ondersteuning van gegevenssnelheden tot 400 megabits per seconde is IEEE1394 uitgegroeid tot standaard voor de overdracht van digitale video. Tot vandaag zijn er al meer dan 3 miljoen digitale camcorders verkocht met een ingebouwde IEEE1394-interface. IEEE1394 wordt steeds vaker gebruikt in multimedia-apparatuur voor de consumentenmarkt, zoals luidsprekers en videorecorders. De verwachting is dat het de nieuwe industriestandaard zal worden voor het aansluiten van personal computers op uiterst snelle randapparaten zoals printers, scanners en schijfeenheden.

Apple introduceert nieuwe versie van Java voor de Macintosh Apple Computer heeft recentelijk een belangrijke nieuwe versie aangekondigd van de Java Virtual Machine (JVM) voor de Macintosh. Toonaangevende vergelijkende CaffeineMark3-onderzoeken hebben aangetoond dat de nieuwe versie, MRJ 2.1, tot vijf keer sneller is dan vorige Java-versies voor de Macintosh. Mac OS Runtime for Java 2.1 kan vanaf vandaag gratis worden gedownload vanaf de volgende Apple website: www.apple.com. MRJ 2.1 is gebaseerd op de Java Development Kit (JDK) 1.1.6 van Sun Microsystems en stelt Macintosh ontwikkelaars in staat de mogelijkheden van Java-toepassingen uit te breiden door ze te koppelen aan belangrijke Apple technologieën zoals QuickTime en AppleScript. De nieuwe MRJ 2.1 biedt: Symantec's geavanceerde Just In Time (JIT)-compiler voor Java, alsmede een betere grafische, imaging-, threading- en netwerkfunctionaliteit waardoor MRJ 2.1 tot vijf keer sneller is dan voorgaande versies. Compatibiliteit met JDK 1.1.6 van Sun Microsystems. Hierdoor komen nieuwe Java-functies beschikbaar voor het Mac OS en wordt een optimale compatibiliteit geboden met hedendaagse Java-toepassingen. Ondersteuning voor AppleScript zodat Java-applets gebruikt kunnen worden in combinatie met andere AppleScript-applicaties. Ondersteuning voor QuickTime voor Java, dat deel zal uitmaken van de volgende QuickTime-versie. Ondersteuning voor Swing, een gebruikersinterface-toolkit waarmee Java-applicaties hetzelfde "uiterlijk" kunnen krijgen als andere Macintosh toepassingen.

Europese Apple Stores
Sinds begin januari beschikt Apple ook in Europa over een aantal Apple Stores. Klanten in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zweden, België en Nederland kunnen hun producten nu on line bij Apple bestellen. The Apple Store biedt niet alleen kant-en-klare systemen, maar geeft de consument tevens de keuze om "op maat te bestellen". Dit betekent dat de consument zijn eigen configuratie kan samenstellen door zelf de gewenste processorsnelheid, de hoeveelheid RAM- en videogeheugen, de capaciteit van de harde schijf, eventuele verwijderbare media, opties voor grafische en AV-ondersteuning, de gewenste schermgrootte en andere opties te kiezen. Door deze flexibele configuratiemogelijkheden zijn meer dan 9000 nieuwe configuraties van Macintosh computers nu direct via Apple verkrijgbaar. Vooralsnog kunnen via de Apple Store-website de volgende producten worden besteld: Power Macintosh G3 tower- en bureaucomputers, PowerBook G3-computers en Macintosh Server G3-producten. Met The Apple Store is Apple Europe tevens overgestapt op een uniform prijsbeleid: prijzen zijn in alle landen hetzelfde en worden behalve in de nationale valuta ook in euro's aangeduid. De eerste reacties naar aanleiding van The Apple Store zijn bijzonder positief. Zo riep VINKEL, de nieuwe zoekmachine voor on line winkelen in Nederland, de Nederlandse Apple Store onlangs uit tot "Topshop" voor de maand februari. De Nederlandse Apple Store is bereikbaar via http://www.apple.com/nlstore.

MacWorld Tokio
Tijdens de afgelopen MacWorld in Tokio (18-20 februari 1999) heeft Apple bekendgemaakt dat er sinds de allereerste aankondiging van de iMac op 6 mei 1998 wereldwijd 1559 nieuwe Macintosh programma's zijn geïntroduceerd. Ook werd veel aandacht besteed aan het grote aantal nieuwe USB- en FireWire-producten voor zowel de wereldwijde als de Japanse markt. Een andere aardige aankondiging tijdens de afgelopen MacWorld had betrekking op The Apple Store. Nadat begin dit jaar diverse Europese versies werden gelanceerd, bestaat er nu ook een Japanse Apple Store (www.apple.co.jp/japanstore).

Internationale evenementen
€ Seybold Seminars
Van 28 februari t/m 5 maart a.s. vinden in Boston de Seybold Seminars plaats. Voor informatie over het programma kunt u terecht op de volgende website: http://www.seyboldseminars.com/Events/index.html € CeBIT
Van 18 t/m 24 maart a.s. vindt in het Duitse Hannover de jaarlijkse CeBIT plaats. Raadpleeg voor meer informatie: http://www.messe.de/cb99/

iMac alom geprezen
De iMac is sinds haar introductie door een zeer groot aantal tijdschriften onderscheiden als beste product: C/Net Class of '98 Awards - "Most Innovative Product" 08/10/98 USA Today - "Best Designed Product of the Year" 19/10/98 Popular Science - "Best of What's New" award 11/98 Time Digital - "Machine of the year" 30/11//98
USA Today - "1998 Hardware Top Picks" 16/12/98
BusinessWeek - One of the "Best New Products of 1998" 21/12/98 Time Magazine - "The Best of Design" 21/12/98
Management Scope - "Introductie van het jaar 1998" 12/01/99 Ook de uitstekende verkoopresultaten hebben inmiddels geresulteerd in een aantal aardige predikaten: ZD Market Intelligence - "Top selling desktop in all channels" 1/12/98 Computer Retail Week - "Best selling desktop in retail" 1/11/98 PC Data - "Top selling PC in retail and mail order" 21/12/98

LOKALE MARKETINGACTIVITEITEN

Speciale aanbieding van Apple en Adobe
Apple Computer en Adobe Systems Europe Ltd. zijn onlangs van start gegaan met de "Get the Power, Get the Glory"-actie. In het kader van deze speciale aanbieding ontvangen klanten Ÿ 180,- retour bij aanschaf van een volledige versie van Adobe Photoshop of Adobe Illustrator. Bij aanschaf van een upgrade van een van deze pakketten bedraagt de korting Ÿ 90,-. De actie loopt nog tot en met 30 april 1999. De korting van Adobe wordt uitsluitend verleend aan klanten die tussen 9 februari en 30 april 1999 een 300-MHz, 350-MHz of 400-MHz Power Macintosh G3-systeem aanschaffen en één van de volgende Adobe-producten: Adobe Photoshop 5.0 (volledige versie of upgrade) of Adobe Illustrator 8.0 (volledige versie of upgrade). Op deze aanbieding zijn een aantal specifieke voorwaarden van toepassing. Om het retourbedrag te ontvangen moet de klant het aankoopbewijs van zowel het Apple product als het Adobe-pakket opsturen naar Adobe, samen met de speciale kortingscoupon. Deze coupon wordt geleverd bij elk Power Macintosh G3-systeem en kan als pdf worden gedownload vanaf de volgende webpagina: www.adobe.co.uk. De producten van beide bedrijven bieden creatieve gebruikers ongekende mogelijkheden. De Power Macintosh G3 is de mooiste, snelste, meest flexibele en eenvoudigst uit te breiden Macintosh ooit. Adobe PhotoShop en Adobe Illustrator staan bekend als uiterst krachtige programma's en geven duidelijk de toon aan op grafisch gebied.

| Apple Computer Benelux b.v. | Phone Apple: +31 (0)30.659.3962 | | Margriet Schouten | Fax Apple: +31 (0)30.659.3852 | | Manager Public Relations | Mobile: +31 (0)653.125.010 | | Kosterijland 42 | | | Benelux Region | | | 3981 AJ Bunnik | | | The Netherlands | Mail: schouten1@euro.apple.com |

Deel: ' Apple Update 2/99 '