De Apple Update bevat samenvattingen van recente Apple persberichten en informatie over lokale marketingactiviteiten. De update verschijnt 2x per maand.

Apple Update

Apple boekt winst van $135 miljoen in tweede kwartaal
Apple Computer, Inc. heeft vorige week de resultaten bekendgemaakt voor het tweede kwartaal van het boekjaar 1999 dat werd afgesloten op 27 maart 1999. De nettowinst over het tweede kwartaal bedraagt $135 miljoen, ofwel $0,84 per aandeel. In hetzelfde kwartaal van het vorig boekjaar bedroeg de winst $55 miljoen, wat overeenkwam met $0,38 per aandeel. De inkomsten in het tweede kwartaal bedroegen $1,53 miljard; een toename van 9% vergeleken met de inkomsten in hetzelfde kwartaal van het vorig boekjaar. De brutomarge bedroeg het afgelopen kwartaal 26,3 procent, vergeleken met 24,8 procent in het tweede kwartaal van het boekjaar 1998. De internationale verkopen vertegenwoordigden in het tweede kwartaal 50 procent van de totale inkomsten. De resultaten van het afgelopen kwartaal omvatten een nettovoordeel van $42 miljoen bestaande uit eenmalige baten en lasten, waaronder een winst na belastingen van $50 miljoen voortvloeiend uit de verkoop van 2 miljoen aandelen in ARM Holdings plc. en herstructureringskosten van $8 miljoen ten behoeve van het verbeteren van de flexibiliteit en efficiency van de productieprocessen. Zonder deze eenmalige posten zou de nettowinst $93 miljoen hebben bedragen, ofwel $0,60 per aandeel. Dankzij de uitstekende verkoopresultaten van de iMac en de Power Macintosh G3-computers is het aantal verkochte systemen, gemeten over het afgelopen jaar, gestegen met 27%. Dit percentage steekt zeer gunstig af bij het door IDC voorspelde wereldwijde industriegemiddelde van 14%.

Apple zal converteerbare obligaties aflossen
Apple heeft vorige week eveneens bekendgemaakt dat het bedrijf op 1 juni 1999 al haar 6% achtergestelde, converteerbare obligaties met een aflossingsdatum van 1 juni 2001 zal aflossen. De nog uitstaande obligaties vertegenwoordigen een totale geïnvesteerde waarde van circa $661 miljoen. De aflossingsprijs bedraagt $1024 plus een bedrag van $30,00 aan rente over de periode van 1 december 1998 tot de aflossingsdatum. Voor elke in obligaties geïnvesteerde $1000 zal derhalve $1054 worden uitgekeerd. Als een alternatief voor aflossing hebben obligatiehouders tot 17.00 uur op 1 juni 1999 (Pacific Daylight Time) de mogelijkheid om hun obligaties om te zetten in gewone Apple aandelen tegen een conversiekoers van $29,205 per aandeel. Elke in obligaties geïnvesteerde $1000 kan worden omgezet in 34,2407 Apple aandelen. Wanneer de te verkrijgen hoeveelheid aandelen geen afgerond aantal is zullen in plaats van fractiebewijzen voor gewone aandelen contanten worden uitgekeerd. De Notice of Redemption and Termination of Conversion Right die aan de houders van de obligaties zal worden verstrekt, bevat aanvullende informatie over de aflossings- en conversievoorwaarden.

Apple¹s Macintosh Server G3: snelste webserver onder de 5000 euro Apple Computer Europe heeft recentelijk de beschikbaarheid en Europese prijzen bekendgemaakt van Mac OS X Server, Apple¹s nieuwe serverbesturingssysteem dat de bewezen kracht van UNIX combineert met de eenvoud van de Macintosh. Mac OS X Server zal vanaf begin mei beschikbaar zijn in Europa voor ¤ 529 euro exclusief BTW (adviesprijs voor een licentie met een onbeperkt aantal gebruikers). In combinatie met een nieuwe Macintosh Server G3 biedt Mac OS X Server één van de snelste Apache-platforms onder de 5000 euro. Mac OS X Server zal beschikbaar zijn in drie taalversies: Internationaal Engels, Frans en Duits. Mac OS X Server is voorzien van een moderne, geavanceerde en betrouwbare besturingssysteembasis en omvat krachtige voorzieningen die speciaal zijn ontwikkeld voor die klanten van Apple die zich bezighouden met Internet-ontwikkeling, ontwerp- en publicatie-activiteiten en onderwijstoepassingen. Tests hebben aangetoond dat Mac OS X Server niet alleen een van de snelste Apache-webserverplatforms onder de 5000 euro is, maar ook een extreem grote bandbreedte biedt voor het versturen van bestanden.

Andere belangrijke kenmerken van Mac OS X Server zijn:

… Een moderne basis, gebaseerd op de Mach-kernel en BSD 4.4, die mede dankzij "pre-emptive multitasking", beveiligd geheugen en een geavanceerd virtueel geheugen zorgt voor uitstekende prestaties en een grote stabiliteit.
… Apache 1.3.4, de HTTP-server die wordt gebruikt door meer dan de helft van alle websites op het Internet. Apache is geschikt voor zowel kleine werkgroepen als voor Internet-sites die miljoenen keren per dag worden geraadpleegd. Doordat Apache optimaal gebruikmaakt van de kracht van Open Source is het een ideale webserver-oplossing.
… WebObjects 4.01, Apple's toonaangevende oplossing voor de ontwikkeling en implementatie van hoogwaardige, grootschalige Internet- en intranetwerktoepassingen. Dankzij belangrijke verbeteringen op het gebied van ontwikkelingsgemak, prestaties en Java-functionaliteit vormt WebObjects 4 een belangrijke nieuwe versie die behalve voor UNIX- en Windows NT-platforms nu ook ondersteuning biedt voor Macintosh Server G3-systemen.
… NetBoot, een nieuwe voorziening die ervoor zorgt dat een netwerk van Macintosh systemen vanaf één server kan worden opgestart en geconfigureerd en die het beheer van een netwerk net zo eenvoudig maakt als dat van één enkele Macintosh computer. Met NetBoot maken alle computers in het netwerk gebruik van hetzelfde systeem en dezelfde programma's die zijn opgeslagen op de server. NetBoot biedt een volledige controle op gebruikerstoegang zodat de gebruikers vanaf elke Macintosh computer in het netwerk veilig toegang hebben tot hun eigen programma's, documenten en bureaubladinstellingen. (NetBoot Server-programmatuur is uitsluitend beschikbaar in Internationaal Engels, Duits en Frans.)
… Schaalbare bestandsvoorzieningen, geschikt voor de ondersteuning van 1000 gelijktijdige gebruikers en duizenden gelijktijdig geopende bestanden. Gebruikers kunnen de bestanden benaderen vanaf elke AppleShare-client via TCP/IP of AppleTalk. Tot slot kunnen fileserver-activiteiten vanaf afstand worden beheerd met behulp van op het web gebaseerde tools voor niet-lokaal beheer.

Apple lanceert Darwin
Apple heeft op 16 maart jl. Darwin aangekondigd, de Open Source-versie van de Mac OS X Server-besturingssysteembasis. Ontwikkelaars kunnen deze programmatuur downloaden vanaf de volgende website: www.apple.com/darwin. Met de introductie van Darwin is Apple de eerste grote producent van besturingssystemen die haar broncode algemeen beschikbaar stelt en haar strategie met betrekking tot de systeemprogrammatuur baseert op Open Source-technologieën.

Bètaversie van QuickTime 4 met streamingfunctionaliteit Onlangs heeft Apple een bètaversie uitgebracht voor zowel Macintosh als Windows van QuickTime 4, Apple's toonaangevende multimediaprogrammatuur. QuickTime 4 maakt "streaming" mogelijk van (live) beeld en geluid via het Internet en maakt als eerste gebruik van de open industriestandaardprotocollen RTP en RTPS voor streaming via het Internet. De bètasoftware bevat tevens de geheel vernieuwde QuickTime Player, waarmee QuickTime-materiaal gemakkelijk kan worden bekeken, en diverse uitbreidingen voor QuickTime PictureViewer en de QuickTime Plug-in. De nieuwe streamingfunctionaliteit van QuickTime 4 maakt het mogelijk om beeld en geluid al dan niet live af te spelen. Hiervoor zijn diverse compressie- en decompressiemethoden beschikbaar, zodat zelfs via een 28,8K-modem een goede kwaliteit haalbaar is. Macintosh en Windows-gebruikers kunnen een gratis bètaversie van QuickTime 4 downloaden vanaf de QuickTime-website van Apple: www.apple.com/quicktime. De uitgebreide afspeel- en bewerkings-mogelijkheden van QuickTime 4 Pro zijn verkrijgbaar voor $29,99. Geregistreerde gebruikers van QuickTime 3 Pro beschikken na het downloaden van de bètaversie van QuickTime 4 direct (en zonder extra kosten) over de mogelijkheden van QuickTime 4 Pro.

De belangrijkste kenmerken van QuickTime 4 zijn:

… QuickTime Player, met intuïtieve regelaars, een fraai uiterlijk en een uitstekende Internet-functionaliteit. QuickTime Player is tevens voorzien van regelaars voor de balans, het volume en de hoge en lage tonen.
… QuickTime PictureViewer, met ondersteuning voor een groot aantal beeldstructuren, waaronder BMP, GIF, JPEG, PICT, PNG, SGI, TIFF, Adobe Photoshop en FlashPix.
… QuickTime Plug-in, waardoor Microsoft Internet Explorer, Netscape Navigator en de webbrowser van America Online probleemloos QuickTime-media op een webpagina kunnen afspelen.
… Compressietechnieken, waarmee informatieleveranciers hun materiaal kunnen optimaliseren voor relatief langzame Internet-verbindingen en voor het afspelen vanaf cd-rom en dvd-rom. Tot deze technieken behoren onder andere MPEG-1 layer 3 (MP3), Sorenson Video, QDesignMusic, Qualcomm PureVoice, H.261, GSM en DVI.
… Ondersteuning van de streaming-standaards van de Internet Engineering Task Force (IETF) door middel van de netwerkprotocollen RTP, RTSP, SDP, FTP en HTTP.
… Ondersteuning van diverse video- en animatiestructuren, zoals AVI, DV, Macromedia Flash, OpenDML, GIF en FLC.
… QuickTime for Java, waardoor Java-applets overweg kunnen met de QuickTime-API.
… Een nieuw installatieprogramma dat het downloaden aanzienlijk versnelt, met name wanneer de Internet-verbinding een kleine bandbreedte heeft. QuickTime 4 Pro bevat alle functies van QuickTime 4 en biedt tevens de volgende geavanceerde bewerkings- en afspeelmogelijkheden:
… Bewerking van meerdere structuren: video en audio kunnen worden geïntegreerd en omgezet in elke structuur die door QuickTime wordt ondersteund, waaronder streaming.
… Geavanceerde exportmogelijkheden: illustraties kunnen worden gemanipuleerd en vervolgens worden geconverteerd naar een standaardpublicatiestructuur, zoals Adobe Photoshop, TIFF, BMP, PICT, PNG en JPEG.
… Mogelijkheid om een diapresentatie te maken bestaande uit beeld en geluid.
… Nieuwe filters waarmee films en illustraties kunnen worden verfraaid.
… QuickTime-films kunnen zo worden bewerkt dat ze via streaming kunnen worden verspreid.

Apple introduceert QuickTime Streaming Server, de eerste open server voor Internet-streaming Apple Computer heeft onlangs de QuickTime Streaming Server-programmatuur geïntroduceerd, de servertechnologie die ervoor zorgt dat QuickTime 4 streaming mogelijk maakt via het Internet van live en opgeslagen beeld en geluid. Ontwikkelaars kunnen de Open Source-versie van deze programmatuur (Darwin Streaming Server) downloaden vanaf www.apple.com/publicsource. Deze programmatuur is ook verkrijgbaar als gratis update van Mac OS X Server, het nieuwe serverbesturingssysteem van Apple. Apple heeft tevens bekendgemaakt dat toonaangevende producenten van mediaservers, zoals IBM en SGI, de QuickTime Streaming-programmatuur in hun producten zullen integreren. De QuickTime Streaming Server-programmatuur is nu leverbaar als update voor Mac OS X Server, het nieuwe serverbesturingssysteem van Apple, dat de bewezen kracht van UNIX combineert met de eenvoud van de Macintosh. Dankzij de uitbreiding met QuickTime Streaming-programmatuur is Mac OS X Server een compleet en modern serverbesturingssysteem voor het Internet. Mac OS X Server is verkrijgbaar voor $499. Een krachtige Macintosh Server G3 met deze programmatuur is verkrijgbaar vanaf $4999. Via Darwin Streaming Server is de QuickTime Streaming Server-technologie nu ook beschikbaar voor Open Source-ontwikkelaars. Met behulp van de broncode van de Darwin Streaming Server kunnen zij voor elk platform server-producten ontwikkelen die het mogelijk maken QuickTime-bestanden via een netwerk te 'streamen' met behulp van de standaard IETF-protocollen (Internet Engineering Task Force) RTP en RTSP. Enkele toonaangevende serverproducenten zijn inmiddels overgestapt op QuickTime Streaming, dat tevens een belangrijk element vormt van de nieuwe multimediaserver VideoCharger van IBM en van het mediastreamingsysteem WebFORCE MediaBase van SGI.

De belangrijkste kenmerken van QuickTime Streaming Server in combinatie met Mac OS X Server zijn:
… Ondersteuning voor meer dan duizend gelijktijdige audio- en videostreams met de snelheid van een modemverbinding,
… Eenvoudige licentie zonder kosten Œper stream¹,

… Ondersteuning van de standaard streamingprotocollen RTP en RTSP,
… Tools voor serverbeheer en het genereren van rapporten over de prestaties en snelheid van de server,
… Eenvoudige installatie met behulp van een installatieprogramma dat kan worden gedownload vanaf www.apple.com/macosx/server.

iMac nu nog sneller
De iMac, die wordt geleverd in de vijf smakelijke kleuren aarbei-rood, limoen-groen, bosbes-blauw, mandarijn-oranje en druif-paars, is sinds kort voorzien van een supersnelle 333-MHz PowerPC G3-processor en is nog steeds verkijgbaar voor dezelfde aantrekkelijke prijs. De iMac met 333-MHz PowerPC G3-processor is inmiddels leverbaar via The Apple Store (www.apple.com/nlstore) en via erkende Apple leveranciers. De prijs bedraagt ¤ 1119, ofwel Ÿ 2465,95 (prijzen exclusief BTW).
De iMac wordt geleverd met:

… Een snelle PowerPC G3-microprocessor van 333 MHz met een snelle 512-KB "backside" L2-cache
… Ingebouwd 15-inch beeldscherm van hoge kwaliteit met een resolutie van 1024 x 768 (reëel weergavegebied 13,8 inch diagonaal)
… Het meest gebruikersvriendelijke besturingssysteem ter wereld: Mac OS 8.5.1
… 32 MB SDRAM, uitbreidbaar tot 256 MB

… RAGE Pro Turbo videocontroller en 6 MB SGRAM

… Harde schijf (IDE) van 6 GB

… Cd-romspeler met 24-voudige snelheid

… 10/100BASE-T Ethernet

… Modem van 56 Kbps met ondersteuning voor V.90 en K56flex
… Twee USB-poorten (Universal Serial Bus) van 12 Mbps
… Ingebouwde stereoluidsprekers met SRS

… Apple USB-toetsenbord en Apple USB-muis

LOKALE MARKETINGACTIVITEITEN

Nieuwe medewerkers bij Apple Computer Benelux

… Apple Computer Benelux B.V. heeft onlangs een nieuwe Marcom Manager aangetrokken ter versterking van de Belgische organisatie. Laurence Bricteux, die deze functie sinds vorige maand vervult, is bereikbaar op +32 (0)2 4744 350 en via e-mail (bricteux.l@euro.apple.com).
… Apple Computer Benelux B.V. heeft tevens een nieuwe Sales Manager aangetrokken ter versterking van de Nederlandse organisatie. Hans Voorn is sinds 8 april jl. werkzaam bij Apple en is bereikbaar op telefoonnummer +31 (0)30-6593964 en via e-mail (voorn.h@euro.apple.com).

Macintosh versie beschikbaar van OfficeNet
Apple Computer en ABN AMRO hebben bekengemaakt dat ABN AMRO een Macintosh versie van OfficeNet op de markt heeft gebracht. Met OfficeNet Mac kunnen de voordelen van elektronisch bankieren optimaal worden benut. Het systeem is efficiënt en eenvoudig in het gebruik en biedt de mogelijkheid om op elk gewenst moment (24 uur per dag en 7 dagen per week) moment rekening- en saldi-informatie op te vragen, betalingsopdrachten in te voeren, overboekingen te agenderen, spoedbetalingen uit te voeren en rapportages uit te printen. OfficeNet Mac is bovendien volledig euro- en milleniumproof. Er is al een OfficeNet Mac-abonnement verkrijgbaar vanaf Hfl 7,50 per maand. OfficeNet Mac biedt tevens een extra ­ gratis ­ dienst, de ABN AMRO Informatie & Thema Service. Hiermee krijgt u via uw Macintosh computer direct toegang tot actuele informatie, zoals vreemde-valutakoersen, beursnieuws en bepaalde diensten van de bank. Bovendien wordt de service continu uitgebreid met speciale informatiethema's, zoals internationaal betalingsverkeer, pensioenregelingen, e.d.

iMac bekroond met Editors' Award van CM Corporate
De iMac van Apple is door CM Corporate, een computertijdschrift gericht op zakelijke computergebruikers in de Benelux, onderscheiden met een award voor "Meest innovatieve client-hardware". In het juryrapport meldt CM Corporate onder andere het volgende: "De machine is meer dan een elegante verpakking en meer dan een geslaagd marketingconcept. De radicale keuze voor een internet-pc en keuze voor marktstandaards als USB maakt het een perfecte 'client' voor het internet."

iMac als prijs in wedstrijd van Jonge Onderzoekers
Onlangs heeft de finale plaatsgevonden van de Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers 1999 in New Metropolis. De iMac's zijn gewonnen door Inge Ploum en Arjenne Gussenhoven van het Groene Hart Lyceum in Alphen aan de Rijn. Deze school ontving de overige 3 iMacs uit handen van staatssecretaris Adelmund.

+-------------------------------+------------------------------------+ | Apple Computer Benelux b.v. | Phone Apple: +31 (0)30.659.3962 | | Margriet Schouten | Fax Apple: +31 (0)30.659.3852 | | Manager Public Relations | Mobile: +31 (0)653.125.010 | | Kosterijland 42 | | | Benelux Region | | | 3981 AJ Bunnik | | | The Netherlands | Mail: schouten1@euro.apple.com | +-------------------------------+------------------------------------+

Deel: ' Apple Update 4/99 '