Voor de wereldwijde markt

Apple verwacht 75 tot 85 miljoen dollar winst in vierde kwartaal

Bunnik, 20 september 1999 ­ Apple® heeft bekendgemaakt dat de verkoop, de omzet en de winst in het kwartaal eindigend in september lager zullen zijn dan in het vorige kwartaal. Oorzaak hiervan is dat Motorola minder G4-processorchips aanlevert dan gepland. De G4-processor wordt toegepast in de onlangs door Apple aangekondigde Power Mac G4-computers.

Apple verwacht dat de winst tussen de 75 en 85 miljoen dollar zal liggen wanneer op 13 oktober 1999 de werkelijke resultaten bekend worden gemaakt.

"Het is een grote teleurstelling dat er dit kwartaal minder G4-processors zullen worden geleverd dan gepland. Er zijn al veel Power Mac G4-computers besteld en we verwachten dan ook dat we aan het einde van dit kwartaal lang niet alle bestellingen zullen hebben kunnen leveren", aldus Fred Anderson, Apple's CFO. "We verwachten nog steeds een aanzienlijke jaargroei in eenheden en omzet in het kwartaal dat eindigt in december."

"Er zijn al meer dan 150.000 Power Mac G4-computers besteld sinds dit product drie weken geleden werd aankondigd. Tot onze spijt kunnen we niet alle bestellingen dit kwartaal leveren", aldus Steve Jobs, Apple's interim-CEO. "Deze situatie is maar tijdelijk en we hopen dan ook vroeg in het volgende kwartaal de achterstand te hebben weggewerkt."

Met uitzondering van de historische cijfers die in dit persbericht worden genoemd, dienen de verwachtingen die in dit persbericht worden uitgesproken te worden beschouwd als prognoses die onderhevig zijn aan risico's en onzekerheden. Potentiële risico¹s en onzekerheden zijn onder meer (zonder beperking): de voortdurende concurrentiedruk in de computermarkt; het effect dat economische en concurrentiefactoren en de reactie hierop van Apple kunnen hebben op het aankoopgedrag van bedrijven en consumenten; de mate waarin Apple erin slaagt tijdig nieuwe producten en succesvolle technologische innovaties op de markt te brengen; de mate waarin Apple erin slaagt haar besturingssysteem nog verder te verbeteren; en de invloed op de bedrijfsresultaten van eventuele problemen met interne systemen en de systemen van leveranciers, aanbieders van infrastructuur en andere derde partijen als gevolg van de jaar 2000-problematiek. Meer informatie over factoren die mogelijk van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten is te vinden in de openbare stukken van Apple die zijn gedeponeerd bij de SEC, waaronder Apple's Form 10-K voor het boekjaar 1998 en het Form 10-Q voor het kwartaal dat werd afgesloten op 26 juni 1999, dat eveneens zal worden gedeponeerd bij de SEC.

Deel: ' Apple verwacht 75 tot 85 miljoen dollar winst '