Gemeente Breda

ARCHITECTEN VOOR UITBREIDING STADSKANTOOR

Het college van B&W heeft ingestemd met het voorstel van de selectiecommissie om Claus en Kaan Architecten de opdracht te verlenen voor het voorlopig ontwerp van de nieuwbouw Stadskantoor Ia. Dit is een uitbreiding van de bestaande Stadskantoren aan het Chassé Park. in Het werk van deze architecten is nationaal en internationaal met prijzen en nominaties gewaardeerd. Het architectenbureau is gevestigd in Rotterdam en Amsterdam.

Felix Claus en Kees Kaan startten in 1988 met hun architectenbureau Op dit moment werken Claus en Kaan aan een stedenbouwkundig deelplan voor IJburg met 8.000 woningen, een vijfsterren hotel in Amsterdam , verschillende woningbouwprojecten en een Ronald MacDonald Huis in Amsterdam. De Studentenappartementen Calslaan in Enschede met nominaties voor de Mies van der Rohe Award en de Nationale Renovatieprijs 1998. De aanmoedingsprijs Bouwkunst van de Amsterdamse Raad voor de Kunst met Stadsdeelwerf Buitenveldert is hen toegekend. Zij zijn verder genomineerd voor de Océ/BNA-prijs voor industriële architectuur voor de bedrijfsverzamelgebouwen Eurotwin.

Beide architecten zijn aan diverse universitaire opleidingen verbonden als gastdocenten. In totaal waren er 44 gegadigden die reageerden op de aankondiging in het publicatieblad van de Europese Gemeenschap. Zij voldeden allen aan de gestelde minimum eisen.

De selectiecommissie bestond uit: B.J.F. Colenbrander en H. Ibelings (de tweede ronde van de selectie), beide van het Nederlands Architectuur Instituut, L. van Duin, Hoogleraar Technische Universiteit Delft, X. de Geyter, architect en supervisor Chassé Park Breda en Th. Michielsen, gemeente Breda.

Breda, 6 mei 1999

Deel: ' Architecten gekozen voor uitbreiding stadskantoor Breda '