Den Haag, 22 april 1999

PERSBERICHT ARCTISCHE DAG 24 APRIL

Op 22 april eindigt in Kopenhagen een rechtszaak bij het Deense Hooggerechtshof over de gedwongen verhuizing van de inwoners van Thule in Groenland. Zij werden in 1953 naar Qaanaaq verhuisd om plaats te maken voor een Amerikaanse mili- taire luchtmachtbasis.

Arctic Peoples Alert organiseert op zaterdag 24 april a.s. een Arctische Dag Ultima Thule. Dit symposium vindt plaats in het kader van de opening op 23 april van de tentoonstelling in het Museon in Den Haag, getiteld: Verleden, heden en toekomst van de Groenlandse Inuit. ESKIMOLAND: De kunst van overleven.

Deze Arctische Dag gaat over het bewogen verhaal van de inwo- ners van Thule in Groenland. Bovendien stortte in 1968 een met kernwapens geladen B52-bommenwerper neer. Ook hierover gaat de Arctiche Dag.

De Arctische Dag wordt geopend door de vice-minister president van Groenland, Jozef Motzfeldt. Uussaqqak Qujaukitsoq uit Qaanaaq en namens de Groenlandse regering Kuupik Kleist spre- ken over de situatie van Thule-Qaanaaq. Na het aansteken van een spekstenen lamp zingt Kaseluk Qaviqaq onder begeleiding van haar drum. Er is een Arctische informatiemarkt en een paneldiscussie. Studenten van de Katholieke Universiteit Nijmegen presenteren resultaten van hun Thule-expeditie in
1998.

Zaal Museon open: 10.30 uur
Programma 11.00 t/m 17.00 uur
Station HS: tram 10; Station CS: Bus 4
voertaal: Engels
Toegang: fl 17,50, inclusief toegang Museon
(programmawijzigingen voorbehouden)

De Arctische Dag wordt georganiseerd door Arctic Peoples Alert, i.s.m. de Groenlandse regering, het Museon en de Katho- lieke Universiteit Nijmegen.

Informatie: Arctic Peoples Alert
tel: 070 4020943

Foundation Arctic Peoples Alert - Govert de Groot - Zusterstraat 58 B - NL - 2512 TN The Hague - The Netherlands fax/ph: + 31 70 4020943 e-mail: or https://hello.to/arctica

Deel: ' Arctische Dag in Museon Den Haag '