Zoetermeer, 4 januari 1999

ARJAN VAN WIFFEREN KASTELEIN VAN DE TOEKOMST 1999

Op maandag 4 januari vond voor de zesde keer de wedstrijd Kastelein van de Toekomst plaats. Dat gebeurde tijdens de SVH Manifestatie, onderdeel van de Horecava. De wedstrijd, bedoeld voor leerlingen van de opleiding Uitvoerend Horecaondernemer in de café/barsector, wordt in nauwe samenwerking met prominenten uit de sector georganiseerd door SVH Onderwijscentrum. Winnaar werd ditmaal Arjan van Wifferen, werkzaam in café De Beyerd in Breda. Tweede en derde werden respectievelijk Roy Quakernaat van Party Palace in Hoorn en Nynke Zwart van Paddy o' Ryan in Leeuwarden.

De prijsuitreiking werd verricht door Renate Wensing, bedrijfsdirecteur van SVH Onderwijscentrum. Arjan an Wifferen ontving een wisselbeker, een gouden medaille en een geldprijs van ¦ 1.000. Naast de prijzen voor de winnaar was er ook een beker beschikbaar voor het beste schoolteam; deze ging naar Bart van Hal en Arjan van Wifferen van ROC De Rooi Pannen in Tilburg. Verder worden alle prijswinnaars met vertegenwoordigers van de desbetreffende scholen uitgenodigd voor een educatieve excursie naar België, waar zij een bezoek brengen aan een koffiebranderij, een bierbrouwerij en een distilleerderij.

De wedstrijd Kastelein van de Toekomst is niet alleen bedoeld als krachtmeting tussen de deelnemers, maar vooral ook als profilering van deze sector binnen de bedrijfstak horeca. In een speciaal voor deze wedstrijd nagebouwd café voerden de kandidaten, onder het toeziend oog van een jury, gedurende twintig minuten een aantal opdrachten uit die gebaseerd waren op de diverse werkzaamheden die in een café kunnen voorkomen. De opdrachten hadden betrekking op het tappen van pils, het tappen van speciaal bier, het schenken/serveren van speciaal bier (fles), koffie/thee, frisdranken, cocktails/longdrinks, gedistilleerde dranken en het verlenen van gastvrijheid. Tevens omvatte de wedstrijd een blindproeverij van diverse dranken.

De jury bestond uit leden van het Gilde van Nederlandse Meesterschenkers, de Alliantie van Biertapperijen (ABT) en de Nederlandse Bartendersclub (NBC). De wedstrijd Kastelein van de Toekomst werd mede mogelijk gemaakt door Bacardi Martini Nederland in Gouda, Bols Koninklijke Distilleerderijen in Zoetermeer, het Centraal Brouwerij Kantoor in Amsterdam, Different Drinks in Edam, Espresso Holland in Zwanenburg, Hobart Foster Holland in Woerden, Krijco Speelhallen Exploitatie in Amersfoort, het vakblad Missets Horeca, de sector Café-/Barbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland en World Wide Entertainment in Putten.

Deel: ' Arjan van Wifferen Kastelein van de Toekomst 1999 '