Rijksuniversiteit Groningen

Arndt Sorge benoemd tot hoogleraar Bedrijfskunde, in het bijzonder Organisatiestructurering

Arndt Sorge (Düsseldorf, 1945) is per 1 november benoemd tot hoogleraar Bedrijfskunde in het bijzonder Organisatiestructurering bij de Faculteit Bedrijfskunde. Sorge is momenteel hoogleraar Arbeid- en organisatiewetenschappen aan de Katholieke Universiteit Brabant. Sorge heeft een ruime, internationale onderzoekservaring in de organisatiekunde. Hij is een van de opvolgers van prof.dr. M.R. van Gils, die in 1998 met vervroegd pensioen is gegaan. Sorge studeerde economie en sociologie aan de universiteiten van Freiburg en Keulen. In 1975 promoveerde hij aan de universiteit van Münster in de sociologie. Na zijn promotie werkte hij ondermeer bij het St. Antony's College in Oxford en het International Institute of Management in Berlijn. Van 1988 tot 1992 was hij universitair hoofddocent Organisatiekunde aan de Universiteit Maastricht en tevens senior research fellow en acting director van het Institute for Research on Intercultural Cooperation, dat aan deze universiteit verbonden was. Bij dezelfde universiteit was hij van 1991 tot 1997 parttime hoogleraar Internationaal personeelsmanagement en arbeidsverhoudingen. In 1992 is Sorge benoemd tot hoogleraar Industriële en organisatiesociologie aan de Humboldt Universiteit in Berlijn. Sinds 1997 is Sorge verbonden aan de Katholieke Universiteit Brabant als hoogleraar Arbeid- en organisatiewetenschappen. Van 1997 tot 1998 was hij tevens wetenschappelijk directeur van het Work and Organization Research Centre in Tilburg. Sorge schreef vele publicaties op het brede terrein van de organisatiekunde, waarvan er twee zijn onderscheiden met een Award for Excellence. In 1993 kreeg hij een prijs voor het beste artikel in het wetenschappelijk tijdschrift Employee Relations en in 1997 (met co-auteurs) voor een artikel in het International Journal of Human Resource Management. Van 1992 tot oktober 1999 is hij hoofdredacteur van het wetenschappelijk tijdschrift Organization Studies. In Groningen wil Sorge een nieuwe aanzet geven tot het onderzoek naar de prestaties van organisaties. Zijn interesse betreft vooral de relatie tussen de prestaties van organisaties op verschillende niveau's (van winstgevendheid en omzetgroei op ondernemingsniveau tot en met operationele succesmaatstaven op de werkvloer) en organisatiestructuren. Ook gaat Sorge in de toekomst verder met zijn vergelijkend onderzoek naar manieren waarop bedrijven uit verschillende Europese landen prestatiemaatstaven definiëren en hanteren.

Deel: ' Arndt Sorge hoogleraar Bedrijfskunde RUG '