Ingezonden persbericht

Zwijndrecht, 6 maart 2013

Aros de Esperanza organiseert tennistoernooi bij TopSpin Centre in Zwijndrecht

Inschrijfgeld gaat naar basketbalproject voor kansarme meisjes in Colombia

Aros de Esperanza, een Nederlandse humanitaire stichting, organiseert op zaterdag 16 maart het Aros de Esperanza Dubbel Tennistoernooi bij tennisclub TopSpin Centre in Zwijndrecht. De opbrengst van het toernooi is bestemd voor het sociaal basketbalproject dat Aros de Esperanza heeft opgezet in Colombia, waarmee de stichting een gratis sport- en schoolbegeleidingsprogramma aanbiedt aan meisjes in achterstandswijken in Medelln. Tennissers die willen deelnemen aan het toernooi hoeven geen lid te zijn van de Zwijndrechtse tennisclub en kunnen deelnemen op alle speelniveaus.

Het Aros de Esperanza Dubbel Tennistoernooi vindt dit jaar voor de tweede keer plaats bij TopSpin Centre. De tennisclub stelt zijn banen belangeloos ter beschikking. Volgens de initiatiefnemer van Stichting Aros de Esperanza, Zwijndrechtenaar Guido Broekhuizen, heeft de stichting dit jaar dringend nieuwe fondsen nodig om door te kunnen gaan met het project. 'De vorige editie van het dubbel toernooi was zeer geslaagd. Wij zijn dan ook ontzettend blij met deze mogelijkheid bij het TopSpin Centre en verwachten wederom een succesvol toernooi,' aldus Broekhuizen.

Jonge vrouwen krijgen in de achtergestelde wijken van Medelln traditioneel minder kansen om hun levensstandaard te verbeteren dan jongens. Er worden voor jongens dan ook al verschillende programma's aangeboden om bijvoorbeeld te voorkomen dat zij in de criminaliteit terechtkomen. Voor meisjes is dit nog niet gebruikelijk. Stichting Aros de Esperanza zet zich al vijf jaar in om hier verandering in te brengen. Broekhuizen: 'Met ons project willen wij de meisjes een beter toekomstperspectief bieden door basketbal in combinatie met voorlichting en schoolbegeleiding aan te bieden.'

Met het project voorkomt Stichting Aros de Esperanza dat meisjes op straat belanden en vroegtijdig hun school verlaten. De stichting bereikt op dit moment meer dan 350 meisjes en verschaft werk aan 14 vrouwelijke basketbalcoaches en assistentes. Broekhuizen: 'Het komt vaak voor dat meisjes in Medelln al op twaalfjarige leeftijd van school gaan. Ook zijn tienerzwangerschappen, drugsgebruik en toetreding tot bendes daar heel gewoon. Dit alles gaan wij zo veel mogelijk tegen door de meisjes op een positieve manier samen te brengen via de sport en hen zoveel mogelijk te ondersteunen bij hun algehele ontwikkeling,' aldus Broekhuizen.

Het inschrijfgeld voor het Aros de Esperanza Dubbel Tennistoernooi bedraagt 12,50 per deeelnemer. Een kop koffie of thee en een borrelhapje zijn bij de prijs inbegrepen. De wedstrijden beginnen om 19.00 uur en eindigen rond 22.45 uur. Net als vorig jaar wordt het tennistoernooi muzikaal opgeluisterd door het swingende Jazz Quartet Feel Good. Deelnemers kunnen zich tot uiterlijk 13 maart opgeven door een e-mail te sturen naar info@topspincentre.nl of annette@aros-de-esperanza.org.

Voor meer informatie over de stichting, zie www.aros-de-esperanza.org.

Deel: ' Aros de Esperanza organiseert tennistoernooi in Zwijndrecht '