IJmuiden, 6 februari 2000

"Asian Parade" succesvol vlotgetrokken door Wijsmuller Salvage.

Het bergingsteam van het Nederlandse Wijsmuller Salvage heeft de "Asian Parade" succesvol vlotgetrokken. De bergingsoperatie is uitgevoerd in samenwerking met het recent aangekochte sleepvaartbedrijf Cory Towage en Smit Tak. Binnen enige weken bewijst de acquisitie van het Engelse Cory Towage door Wijsmuller bijzonder succesvol te zijn.

Zaterdagavond is de "Asian Parade" vlotgetrokken van de zandbank waar zij enige dagen geleden was vastgelopen. De zeer krachtige slepers de "Arctic Kalvik" en de "Singapore" werden voor deze operatie ingezet door het bergingsteam.

Afgelopen donderdagavond kreeg Wijsmuller Salvage het LOF contract om de "Asian Parade" vlot te trekken. Op het moment dat de "Asian Parade" aan de grond liep had zij 1700 auto's aan boord.

Nadat een deel van de oliebunkers was leeggepompt, is de "Asian Parade" losgetrokken binnen 48 uur nadat het LOF contract was overeengekomen tussen Wijsmuller en Hyundai. Met behulp van de enorme trekkracht van de "Arctic Kalvik" van Wijsmuller en de "Singapore" van SmitWijs werd de "Asian Parade" zaterdagavond, vlak voor hoogwater, vlotgetrokken van de bank waar zij op was vastgelopen. Nadat de "Asian Parade" geballast was kon zij in voorwaartse richting over de zandbank worden getrokken.

Met deze succesvolle operatie kon olievervuiling worden voorkomen. Op dit moment ligt de "Asian Parade" in de haven van Dublin waar zij de komende dagen door duikers wordt geïnspecteerd op schade.

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:

Wijsmuller Holding B.V.

Milou Mulder