Vluchtelingenwerk Nederland

Asielzoeker mag meer werken

23 december 1999

Asielzoekers krijgen meer mogelijkheden om betaald werk te doen. Het kabinet besloot onlangs de regels te verruimen. Alle soorten werk, meer uren, en dat voor meer groepen asielzoekers. Dat is in het kort de essentie van de voorstellen. Maar anders dan in de publiciteit is gekomen, gaan de regels waarschijnlijk niet eerder in dan medio 2000.

De nieuwe regels op een rijtje

1. Verruiming van de maximale duur van de werkzaamheden. Tot nu toe mochten asielzoekers die een half jaar in Nederland verbleven, twaalf weken per jaar werken. Dat wordt uitgebreid tot twaalf weken per 39 weken (drie kwartalen).

2. Verruiming van de aard van de werkzaamheden. Waren alleen 'kortdurende oogstwerkzaamheden' toegestaan, volgens de nieuwe regels mogen asielzoekers in alle bedrijfssectoren aan de slag.
3. Verruiming van de doelgroep. De regels gelden ook voor asielzoekers met een voorwaardelijke verblijfsvergunning, die nog geen twee jaar in Nederland zijn. Ook alleenstaande minderjarige asielzoekers, ouder dan 16 jaar profiteren van de nieuwe plannen.
Asielzoekers die langer dan twee in Nederland verblijven, hebben onbeperkt toegang tot de arbeidsmarkt.

Positief
VluchtelingenWerk dringt al lang aan op meer mogelijkheden om te werken voor deze groep. Zo lanceerden wij samen met de FNV in 1998 een voorstel voor een onbeperkte toegang tot de arbeidsmarkt voor asielzoekers na 6 maanden.
VluchtelingenWerk staat dan ook positief tegenover de voorstellen. Ze betekenen een duidelijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie. VluchtelingenWerk bestudeert de voorstellen zorgvuldig, en stelt een reactie op voor de behandeling in de Tweede Kamer.

Vrijwilligers gezocht!
Steun VluchtelingenWerk
Plaats zelf een statement Het leven bestaat uit geven en nemen, rechten en plichten. Als wij een vluchteling een goed bestaan kunnen geven, dan zal hij ons dankbaar zijn en altijd klaarstaan voor ons. Leven en laten leven. - Marcus van Zundert, 24 jaar

_________ Zoek