expostbus51

Nederlands Astma Fonds

Nieuw tijdschrift AstmaKids

Op 13 januari lanceert het Nederlands Astma Fonds 'AstmaKids', het eerste tijdschrift voor kinderen met astma van 8 t/m 12 jaar. Dat zal plaats vinden in het Dolfinarium, waar Jochem van Gelder, alias Willem Wever, met Alissa van 11 op zoek gaat naar het antwoord op een wel héél bijzondere vraag.

Astma is de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen. In Nederland heeft één op de tien kinderen last van deze aandoening. Zij hoesten, piepen en krijgen het af en toe ernstig benauwd.

Kinderen met astma moeten altijd rekening houden met hun ziekte. Bijvoorbeeld door elke dag medicijnen te nemen, door uit de buurt van dieren en tabaksrook te blijven, of door rustig te beginnen met gym. Kinderen met astma stuiten op veel onbegrip. Zo zijn er nog altijd mensen die roken in het bijzijn van deze kinderen, worden scholen vaak onvoldoende schoongemaakt en worden kinderen met astma gepest door klasgenootjes.

Het Astma Fonds vindt het belangrijk dat kinderen zo vroeg mogelijk zelf over astma kunnen lezen. Behalve dat AstmaKids op een leuke en begrijpelijke manier informatie geeft, laat het blad ook zien dat zij niet de enigen zijn met astma. Zo hoeven de kinderen zich minder te schamen en zich minder buitenstaander te voelen.

In AstmaKids staan o.a. spelletjes, puzzels & prijsvragen, brieven, moppen, reportages, antwoord op alle vragen over astma en een strip. AstmaKids verschijnt zes keer per jaar, telt 16 pagina's in kleur en kost fl. 30,= per jaar. Leden van het Astma Fonds betalen fl. 15,= per jaar.

NIET VOOR PUBLIKATIE:

-----------------------------------------------------------------

Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met: Petra van Os, telefoon 033 - 434 12 58 / 033 - 434 12 12 Nienke Vorstenbosch, telefoon 033 - 434 12 59

Programma presentatie AstmaKids op woensdag 13 januari:
13.45 uur ontvangst Dolfinarium in zaal 'De Parel'
14.00 uur opening dhr. Marc Petit, directeur Astma Fonds