Aston Martin introduceert DB7 Vantage V12 en V8 Vantage Le Mans

(19 Maart 1999)

PERSBERICHT:

Uitbreiding van het succesvolle DB7-programma met twee sublieme Vantage-modellen met een geheel nieuwe V12-motor èn een ultra-spectaculaire en uitermate exclusieve V8 Vantage Le Mans om te memoreren dat Aston Martin 40 jaar geleden Le Mans en het WK sportwagenraces won. Het zo nobele Britse merk Aston Martin maakte zojuist op de autotentoonstelling in Genève opnieuw duidelijk op ongeëvenaarde wijze grootse stijl met topprestaties, exclusiviteit en begerenswaardigheid te kunnen combineren. Sinas 1914 zijn er pas zo'n 13.000 Aston Martins gebouwd De verkoop zal nu niet meteen spectaculair groeien. Maar dat er voor kapitaalkrachtige liefhebbers drie onweerstaanbare autos bij zijn gekomen, is duidelijk.

De nieuwe Aston Martin DB7 Vantage is zonder twijfel een van de absolute hoofdrolspelers in Genève. Dit eerste twaalfcilindermodel in de historie van Aston Martin is ontwikkeld in samenwerking met het moederconcern Ford en motorenspecialist Cosworth, speciaal voor Aston Martin. De hightech motor met een inhoud van 6.0 liter levert maar liefst 309 kW/420 pk. De auto is er traditiegetrouw als Coupé en als Volante (cabriolet) en is een aanvulling op de bestaande DB7 Coupé en DB7 Volante met zescilinder compressormotor van 246 kW/335 pk. Aston Martin-distributeur Kroymans in Hilversum verwacht de nieuwe DB7 Vantage binnen afzienbare tijd (juni/juli) in haar showroom te hebben. Of dat ook zal gelden voor de extra exclusieve Aston Martin V8 Vantage Le Mans is nog even de vraag. Van dit model met zijn 550 of 600 pk sterke V8 compressor-motor worden namelijk slechts 40 exemplaren gebouwd en wie zich realiseert dat een 'gewone' V8 Vantage al een investering van 800.000 gulden vereist, zal begrijpen dat deze nieuwe uitvoering nog een tikje kostbaarder zal zijn maar ook zeer begeerd zal worden door een zeer select aantal autoliefhebbers. Het gaat hier immers om een volledig met de hand gebouwde auto die in slechts 3,9 seconden naar 100 km/u kan accelereren en van alles het fijnste en het beste biedt.

Bob Dover, Aston Martin's algemeen directeur, zei bij de presentatie van de nieuwe modellen:
'Met de V8 Vantage Le Mans staan we op bijzondere wijze stil bij de vele sportieve successen die aan ons merk zoveel hebben toegevoegd. De DB7 is momenteel voor ons bedrijf uitermate succesvol. Ik ben ervan overtuigd dat wij met onze nieuwe twaalfcilinder vanwege zijn fascinerende technologie en enorme prestaties onze klantenkring verder zullen kunnen uitbreiden. Stuk voor stuk mensen die als Aston Martin-bezitter lid zijn van 'The most exclusive club in the world'.'

DB7 Vantage: Aston Martins eerste V12
Dat er een Vantage-uitvoering van de Aston Martin DB7 uit zou komen, lag wel voor de hand. Maar dat de vorig jaar in het 'Project Vantage'-prototype getoonde V12-motor nu de nieuwe DB7 Vantage aandrijft, is zonder twijfel voor autoliefhebbers opwindend nieuws.

De DB7, met een jaarproductie van maximaal 600 exemplaren het inmiddels meest verkochte model in de roemrijke Aston Martin-geschiedenis, is een Gran Turismo waarin allure, comfort en prestatievermogen voortdurend met elkaar om voorrang strijden.

De auto was er tot dusver in twee uitvoeringen, als Coupé en als Volante (convertible), beide aangedreven door een 3.2 liter zescilinder met compressor en een maximum vermogen van 246 kW/335 pk, gecombineerd met een 5-bak of een viertraps automaat. In 'limited edition' werd vorig najaar bovendien een extra fraaie Alfred Dunhill-uitvoering van beide modellen uitgebracht. Nu wordt dan het DB7-programma uitgebreid met twee adembenemende Vantage-uitvoeringen, uitgerust met een volledig nieuwe V12-motor die speciaal voor Aston Martin is ontwikkeld. Deze heeft een inhoud van 5.935 cm3, is geheel uit aluminium vervaardigd en biedt zaken als vier kleppen per cilinder, vier bovenliggende nokkenassen en het ultramoderne Visteon EEC V motormanagement. Hij levert een maximum vermogen van 309 kW/420 pk bij 6.000 tpm en een hoogste koppel van maar liefst 540 Nm bij 5.000 tpm! Deze fabuleuze krachtbron kan worden gekozen met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een ZF
vijfversnellings-automaat. De hand-geschakelde DB7 Vantage kan in 5.0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u versnellen en bereikt een topsnelheid van 298 km/u. De Volante is even snel in de acceleratie maar diens topsnelheid is vanwege de hogere luchtweerstand 266 km/u.

Motorblok en cilinderkop worden bij Cosworth in dezelfde gieterij vervaardigd waar ook de V10 Formule 1-motoren en de V8 Indy-motoren worden gebouwd. Met de prototvpes van de DB7 Vantage zijn wereldwijd bij temperaturen variërend van min 30 tot plus 45 graden meer dan 500.000 mijl aan testkilometers afgelegd. Ook 48-uur durende testprogramma's bij een snelheid van 265 km/u werden probleemloos doorstaan.

Aston Martin voorzag de nieuwe DB7 Vantage van een vierkanaals ABS en van geventileerde Brembo schijfremmen met aan de voorzijde een enorme diameter van 355 millimeter. De auto rolt op 18 inch-velgen met speciaal ontwikkelde Bridgestone S02-banden. Voor worden 8 inch brede velgen toegepast met 245/40 ZR 18 banden, achter 9 inch velgen met 265/35 R 18 banden. De tractie wordt geregeld via een elektronisch traction control. Voor de wielophanging is aan de voorzijde gekozen voor een nieuwe double wishbone-systeem terwijl de achterwielophanging werd aangevuld met een extra horizontale reactie-arm. Bilstein schokdempers en gewijzigde schroefveren vervolmaken dit onderstel. Onzichtbaar overigens zijn nog enkele andere wijzigingen: de bodemsectie moest op diverse punten worden aangepast aan de grote V12-motor en ook de kreukelzones werden verbeterd.

Uiterlijk is de DB7 Vantage vooral herkenbaar aan een aanzienlijk gewijzigd front. Designer Ian Callum tekende een nieuwe voorspoiler met grote koelopening, op de hoeken van de neus geplaatste lichtcombi-naties met geïntegreerde verstralers, iets gewijzigde dorpels en een veranderde achterkant waarin de fors bemeten uitlaatpijpen zijn opgenomen. In de auto zijn de aanpassingen beperkt tot toepassing van een gewijzigd instrumentenpaneel, elektrisch te verwarmen en met Connolly-leder beklede kuipstoelen en een hoogwaardige Kenwood audio-installatie. En de auto wordt niet gestart door de contactsleutel door te draaien, maar door een rode knop op de middenconsole in te drukken. Een subtiele verwijzing naar Aston Martin's beroemde autosportverleden. Een fascinerende auto, die volledig naar de smaak van de klant kan worden gebouwd. In een groot aantal verschillende kleuren voor lak en Ieder, met opties als een navigatiesysteem, een speciale handgemaakte koffers of elektronische parkeerhulp en zelfs... met een speciale ruimte achterin voor de hond in plaats van een normale achterbank. De prijs en de exacte intro-ductiedatum van de DB7 Vantage en DB7 Vantage Volante zijn nog niet bekend; distributeur Kroymans Automobiel Divisie verwacht vooralsnog een prijsverhoging van maximaal 15% ten opzichte van de prijs van f 335.000,- voor de zescilinder DB7 en f 365.000,- voor de DB7 Volante.

V8 Vantage Le Mans: ongeëvenaard
Britser dan Brits is elke Aston Martin, en dat geldt dus ook voor de V8 Vantage Le Mans. Deze is naar de beste tradities door vakmensen volledig met de hand uit lichtmetaal en andere hoogwaardige materialen, inclusief het mooiste leder, vervaardigd. En de motor is door de man die hem bouwde gesigneerd met een koperen plaatje met zijn naam erop. Maar die motor heeft wel een welhaast zuidelijk en bijna onbetamelijk temperament. En het uiterlijk is zeer stijlvol maar ook uitdagend bruut. Deze auto toont op niet mis te verstane wijze dat hij tot ongeëvenaarde prestaties in staat is. Veertig jaar geleden was dat met de Aston Martin DBR1 niet anders. Deze sportwagen met z'n 3.0 liter zescilinder van ruim 250 pk en een topsnelheid van 272 km/u won in 1959 zowel de 24-uursrace van Le Mans als het wereldkampioenschap sportwagenraces. Die prestaties worden gememoreerd met de V8 Vantage Le Mans, die uiteraard in dezelfde beroemde Aston Martin-kleur Almond Green leverbaar is al5 waarin de DBR1 destijds was uitgevoerd. De achtcilinder biturbomotor is naar wens leverbaar met 410 kW/55O pk of met 450 kW/600 pk. De topsnelheid van ruim 320 km/u is natuurlijk vooral van theoretische waarde; de acceleratie van 0-100 km/u in 3,9 sec. en van 0-160 km/u in 9,9 sec. is dat zeker niet. Het remsysteem met remklauwen met zes zuigers voor en met vier achter is volledig op deze enorme prestaties afgestemd; de schokdempers voor en achter zijn verstelbaar en de grotere voorspoiler zorgt bij hoge snelheid voor meer neerwaartse druk. Uiterlijk vallen voorts de grote koelopeningen in de motorkap en de spatschermen op; enorme uitlaten die in de achterbumper zijn geïntegreerd zorgen zowel voor een betere afvoer als voor een extra fraaie optiek. Het interieur toont stijlelementen van de vorig jaar gepresenteerde Aston Martin Project Vantage met prachtig donkergroen en cognac-kleurig leder en mat aluminium.

Mooi detail: een felrode knop waarmee de motor wordt gestart. Slechts veertig van deze speciale genummerde en gesigneerde modellen worden gebouwd, in iedere door de cliënt gewenste kleur en uitvoering.

Deel: ' Aston Martin introduceert twee nieuwe Vantages '




Lees ook