Greenpeace

12b7930.jpg

Greenpeace brengt bagger terug naar vervuiler

Atofina moet productie giftige scheepsverf staken
1 oktober 2001 - Greenpeace confronteert vandaag TBT-producent Atofina met haar eigen vervuiling. TBT (tributyltin) is een agressief bestrijdingsmiddel dat in veel scheepsverven is verwerkt en dat het zeemilieu ernstig aantast. Greenpeace-actievoerders storten 8 kuub bagger vervuild met TBT voor de ingang van Atofina in een speciaal daarvoor gemaakt depot. De bagger was vorige week verzameld in de havens van Zeebrugge en Antwerpen. Eerder op de dag nam de politie een vrachtwagen met 4 kuub vervuilde bagger uit de Rotterdamse haven in beslag nog voordat de actie van start kon gaan. De actievoerders zijn gekleed in pakken en dragen maskers om zich tegen de giftige stoffen te beschermen. Greenpeace wil dat Atofina stopt met de productie van TBT en TBT-houdende verven.

Atofina verantwoordelijk voor schade aan milieu en havens TBT is niet alleen zeer schadelijk maar verantwoorde verwerking van de vervuilde bagger zal ook zeer veel geld gaan kosten. In de Rotterdamse haven zijn grote hoeveelheden sterk vervuild met TBT. Haven-autoriteiten van bijvoorbeeld Antwerpen en Rotterdam spreken zich dan ook uit voor een verbod op TBT. Greenpeace houdt Atofina verantwoordelijk voor de schade die TBT aan het milieu en havens berokkend. De schade van TBT is bekend en alternatieven zijn voorhanden. Grote rederijen al gestopt met gebruik TBT Atofina kan een belangrijke bijdrage leveren aan de uitfasering van TBT. Atofina is producent van de grondstof TBT en maakt de halffabrikaten om de stof geschikt te maken voor de verfindustrie. Atofina is verder eigenaar van Sigmakolon, het bedrijf dat scheepsverven van Sigma maakt en op de markt brengt. Grote rederijen als Maersk, Cunard Line, Hapag-Lloyd, Strintzis, P&O North Sea Ferries en MSC zijn al gestopt met het gebruik van TBT. De Europese koepel van verffabrikanten, CEPE, erkent dat alternatieven wereldwijd beschikbaar zijn. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties werkt sinds 1998 aan een verbod op TBT. De IMO wil de toepassing van de giftige stof per 2003 beëindigen. Dit verbod zal echter pas na een lange ratificatieprocedure van kracht worden. Greenpeace heeft Atofina daarom gevraagd voor de IMO vergadering die vandaag in Londen van start gaat, toe te zeggen de productie van TBT voor 2003 te staken. Atofina heeft dit geweigerd.

Greenpeace Nederland, Keizersgracht 174, 1016 DW Amsterdam, 0800 - 4223344, Giro 44, www.greenpeace.nl, info@greenpeace.nl

Attachment Converted: 12b7930.jpg: 00000001,54dc7014,00000000,00000000

Deel: ' Atofina moet productie giftige scheepsverf staken '




Lees ook