Avant met buitengewone prestaties, Audi presenteert de RS4

(30 Augustus 1999)

PERSBERICHT:

Met de RS4 brengt quattro GmbH, een volledige dochteronderneming van Audi AG, een technisch en optisch compromisloos sportief model op de markt. Op basis van de Audi S4 heeft quattro GmbH in samenwerking met Audi AG de RS4 ontwikkeld als absoluut topmodel van het A4-modellenprogramma. De RS4 wordt, net als zijn spirituele voorganger - de RS2 - uitsluitend als Avant geproduceerd. Het is een auto die zelfs bewust sportief georiënteerde en veeleisende automobilisten nog onder de indruk zal brengen met zijn superieure prestaties.

Onder de motorkap van de Audi RS4 is - net als bij de S4 - een V6-motor met een cilinderinhoud van 2,7 liter, biturbo en vijf kleppen per cilinder te vinden. Deze in de S4 reeds bijzonder krachtige motor heeft, door de inspanningen van de motoreningenieurs, in de RS4 niet alleen nog meer vermogen, maar ook extra trekkracht gekregen. In plaats van 195 kW in de S4 ontwikkelt de RS4-motor 280 kW (380 pk) bij 6.500 toeren per minuut.

Het grote koppel van de V6-biturbo wordt door de sportief afgestemde, handgeschakelde zesversnellingsbak en de permanente vierwielaandrijving effectief en koersvast in voortstuwing en tractie omgezet.

De grote, gegoten lichtmetalen velgen in een nieuw spaak-design scheppen de noodzakelijke ruimte bij de RS4 voor het groter gedimensioneerde remsysteem. Ten opzichte van de A4 is de carrosserie duidelijk verlaagd. De veer-demperpoten en de elastokinematiek zijn aangepast aan het veranderde asgewicht en de gewijzigde asgeometrie. Ook de zeer direct overgebrachte tandheugelbesturing draagt bij aan de uitgesproken sportieve handelbaarheid.

De uitgebouwde spatborden, de aërodynamisch gevormde achterpartij en de harmonieus in de lijn van de auto geïntegreerde dorpelverbreders accentueren op onmiskenbare wijze het karakter en het prestatieniveau van de RS4.

De RS4 zal in Nederland vanaf februari 2000 leverbaar zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.

Deel: ' Audi presenteert RS4 '