Content-Disposition: inline

Amstelveen, dinsdag 3 augustus 1999,

International Music Joint Venture benoemt Chief Executive Officer

Met de benoeming van een Chief Executive Officer voor de International Music Joint Venture (IMJV) is een unieke functie ingevuld. De nieuwe CEO zal, namens de Amerikaanse, Nederlandse en Engelse muziekauteursrechtenorganisaties, leiding gaan geven aan het Shared Service Centre.

De directeuren van ASCAP, Buma/Stemra en de MCPS-PRS Alliantie hebben vandaag de benoeming bekend gemaakt van IJsbrand Galema tot algemeen directeur van het Shared Service Centre van de Joint Venture, dat in Nederland wordt gevestigd.

De benoeming is een belangrijke stap voorwaarts bij de verdere uitbouw van de IMJV. De Joint Venture zal de efficiëntie verhogen, de exploitatiekosten verlagen, de verwerkingstijd bekorten en de ontwikkeling en implementatie van nieuwe technologieën versnellen. Daarmee komt de nieuwe generatie verwerkingstechnieken voor de exploitatie van muziekauteursrechten een belangrijke stap dichterbij.

De uit Nederland afkomstige IJsbrand Galema (39) heeft een indrukwekkende carrière achter de rug in project management, business planning, operations en software ontwikkeling en heeft als Managing Director en Vice President belangrijke IT bedrijven, alsmede bedrijven die zich bezighouden met marketing, publishing en business support geleid.

De directeuren van de auteursrechtenorganisaties, John LoFrumento, Cees Vervoord en John Hutchinson verwelkomen hun nieuwe collega in een gezamenlijke verklaring: "IJsbrand Galema bleek voor deze veeleisende functie de beste van vele goede kandidaten te zijn. Zijn staat van dienst, zijn brede ervaring, ondernemerschap en brede kennis van vreemde talen zullen een belangrijke bijdrage leveren aan het tot stand komen van de nieuw op te richten onderneming. De aanstelling van IJsbrand Galema geeft duidelijk het commitment aan van de alliantie partners. Wij verheugen ons om met hem samen te werken en wij wensen hem namens de drie organisaties veel succes."

Hiervoor was IJsbrand Galema directeur Services bij Hebdo Mag International, een in Parijs gevestigde uitgever en wereldmarktleider in rubrieksadvertenties (jaaromzet 1998 US$ 300 miljoen). Daarvoor was Galema managing director van CUC International met een sterk accent op loyaliteitsprogramma's voor banken en luchtvaartmaatschappijen. Onder zijn leiding werd de omzet verzesvoudigd. Verder was hij onder meer werkzaam bij Digital Equipment in Genève als directeur Europa (Software Producten) als ook in andere functies binnen het bedrijf op het gebied van Operations en Marketing. Hiervoor was hij bij Texas Instruments International werkzaam als Europees Planning Manager. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen.

In een reactie op de visie van IMJV zegt Galema: "Ik ben erg enthousiast over de gezamenlijke aanpak van de exploitatie van muziekauteursrechten. De Amerikaanse, Nederlandse en Engelse auteursrechtorganisaties hebben de implementatie van hun business plan voortvarend ter hand genomen en ik verheug mij erop in deze internationale muziekauteursrechten industrie te gaan werken."

De International Music Joint Music Venture werd in maart 1999 opgericht met als doel een gezamenlijk back office op te zetten voor de exploitatie van muziekauteursrechten. Doelstelling is om op basis van de meest geavanceerde systemen en netwerk technologieën een platform te creëren voor de exploitatie van auteursrechten in de toekomst. De organisaties in de Verenigde Staten, Nederland en het Verenigd Koninkrijk zullen, met behoud van hun zelfstandigheid en concurrentiepositie als licenserende organisatie, door middel van dit Shared Service Centre hun dienstverlening aan componisten, tekstdichters en muziekuitgevers nog verder kunnen optimaliseren.

Deel: ' Auteursrechtenorganisatie IMJV benoemt Executive Officer '