GAIA AKKUMULATORENWERKE GMBH

De auto van de toekomst zal rijden op GAIA-batterijen

Nordhausen, januari 2003

Batterijenproducent gaat op zoek naar industriële partners om de productie en de verkoop van zijn innovatieve lithiumbatterijen te vergemakkelijken

GAIA Akkumulatorenwerke GmbH in Nordhausen (Thuringen) nam zojuist twee bijkomende horden op weg naar de massaproductie van zijn innovatieve lithiumbatterijen. Zijn belangrijkste investeerder, het Nederlandse Arch Hill Capital, bracht eind 2002 gelijklopende onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten uit de VSA en Europa samen onder dezelfde koepel. Lithium Technology Corporation (LTC), een onderneming met hoofdzetel in Plymouth Meeting, Pennsylvania (USA), genoteerd op de Nasdaq Bulletin Board onder ticker LITH.OB, nam 100% van de aandelen van de GAIA-holding over. Gelijktijdig met deze cold merger kon het bedrijf zich verzekeren van bijkomende financiële middelen voor zijn ontwikkelingsactiviteiten. In deze nieuwe constellatie startte het management van GAIA onderhandelingen met mogelijke strategische partners voor de massaproductie en de verkoop van batterijen aan de automobielindustrie.

Naast deze structurele aanpassingen heeft GAIA ook enige vooruitgang te melden over zijn eigen technologie. Het elektrochemisch proces werd geperfectioneerd met een verbetering van de energiedensiteit van de batterijen als gevolg. GAIA streeft naar 140 kilowattuur per kg, zowat vier keer de energiedensiteit van conventionele loodzuurbatterijen. Volgens Dr. Franz Josef Kruger, voorzitter van de Raad van Bestuur van GAIA Akkumulatorenwerke GmbH en voorzitter en Chief Operating Officer (COO) van LTC, is de belangrijkste doelgroep de automobielindustrie: 'het hoge stroomverbruik van de moderne auto en de noodzaak om het benzineverbruik nog verder terug te dringen, zal in de nabije toekomst leiden naar een nieuwe architectuur van het elektriciteitsnet aan boord.' Hij ziet de GAIA-batterij als de ideale krachtbron voor deze 42-voltsnetwerken: 'onze batterij neemt minder plaats in, is lichter, kan bogen op betere prestaties bij lagere temperaturen en levert voldoende energie om de auto te starten. Dit alles bij een langere levensduur.'

Marktperspectieven door de ontwikkeling van de auto-industrie

Kruger is overtuigd dat er voor de klassieke loodzuurbatterij in de auto van morgen geen plaats meer is. Hij verwacht evenmin heil van de geavanceerde NiMH-batterijen. 'De prestaties van ons batterijsysteem spreken voor zich zelf. Voor wie 42-voltsnetwerken ontwerpt en de hybride technologie overweegt, is er gewoon geen alternatief voor de GAIA-batterij'. Kruger ziet de grootste kansen voor de nieuwe batterij zowel in verbinding met hybride aandrijvingssystemen als bij zuiver elektrische auto's met brandstofcellen.

Hybride auto's van de generatie zoals die op dit ogenblik reeds in serie geproduceerd worden in Japan zullen spoedig een massamarkt vormen voor batterijfabrikanten. General Motors en andere producenten kondigden op de Detroit Motor Show aan dat zij in de loop van de komende jaren auto's op de markt zullen brengen met verschillende hybride aandrijvingssystemen. Deze auto's zullen uitgerust worden met elektrische motoren die, naast hun conventionele brandstof, bijkomend aangedreven zullen worden door batterijen. De batterij zal ook gevoed worden met de energie die bij het remmen vrijkomt. Vandaar de nood aan batterijen met een hoger vermogen, zowel voor het laden als het ontladen.

Een consortium van Europese autoconstructeurs onderwerpt op dit ogenblik de GAIA-batterij aan tests. Bijkomende prototypes worden ter onderzoek geleverd aan andere potentiële afnemers. De GAIA-technologie laat evenzeer de productie toe van zeer vlakke flexibele 3,6 voltbatterijen als van zeer grote batterijen van verschillende honderden volt zoals die gebruikt zullen worden door de HEV's (Hybrid Electric Vehicles). Naast de autosector kunnen de GAIA-batterijen ook aangewend worden in verschillende andere toepassingen, zoals de ononderbreekbare stroomvoorziening voor netwerken van mobiele telefonie. Toch beklemtoont Dr.Kruger dat de auto GAIA's topprioriteit nummer één vormt.

Ambitieuze plannen voor 2003

'Onze plannen voor 2003 zijn zeker ambitieus', zo Kruger. Hij legt uit dat LTS nu over twee operationele units beschikt, GAIA USA in Pennsylvania en GAIA Europa in Nordhausen, Duitsland. Beiden zullen zich intensief op de markt begeven. 'De ontwikkelingsactiviteiten worden geconcentreerd in Nordhausen (waar momenteel meer dan 30 medewerkers actief zijn). De meeste nieuwe aanwervingen betreffen ingenieurs, wetenschappers en technici'. Kruger beschrijft precies de huidige positie van GAIA: 'Wij zijn nog geen producent met honderden werknemers. Op dit ogenblik concentreren wij ons nog op de verdere ontwikkeling van onze batterijsystemen en het productieproces.' Toch is hij overtuigd dat de bestaande productielijn voor pilootsystemen de grondslag zal vormen voor latere massaproductie: 'In de nabije toekomst nemen wij voor om massaal te gaan produceren in joint ventures met strategische partners.'

Bijkomende informatie voor de media
Peter Schwerdtmann