Autocolumn door Carlo Brantsen

(12 November 1999)

Voor Business Nieuws Radio:

Het merk BMW heeft het momenteel, met dank aan dochteronderneming Rover, erg moeilijk. Maar dat is voor dit merk blijkbaar géén reden om bij de pakken neer te zitten. De afgelopen tijd stond voor ons zelfs behoorlijk in het teken van BMW. In de eerste plaats door de persintroductie van de X5, een vierwielaandrijver die in het segment van de Range Rover en de Jeep Grand Cherokee terechtkomt. Hij wordt in Amerika gebouwd, gaat in de topuitvoering 175.000 gulden kosten en kán redelijk uit de voeten in het terrein, maar is in feite gewoon een avontuurlijk ingestelde snelweg-cruiser. Onder de kap overigens de vierliter V8 die we ook in de 5- en de 7-serie vinden. April volgend jaar, dan wordt die X5 bij ons leverbaar.
Een andere BMW-topper nemen we momenteel op de redactie van Carros onder handen: de M5. Een 400 pk sterke sedan, even sterk als een Ferrari 360 Modena dus, maar dan geschikt om vier personen in alle comfort en vooral heel snel te vervoeren. 230 mille, kost ie. Verder is het BMW-gamma onlangs al uitgebreid met de nieuwe 3-serie stationcar (Touring), de BMW 330diesel en de 318 coupé. Terwijl er nog heel wat onderweg is, zoals de BMW Z8, de C1 (een soort overdekte motorfiets), de 3-serie Cabrio (ik heb m al even mogen zien: erg mooi!) en de sportieve BMW M3.
Hyperactief dus, die Munchense firma. Maar de zorgen rond dochteronderneming Rover werpen op dit alles wel degelijk een schaduw. Met name de tegenvallende verkoop van de Rover 75 baart BMW grote zorgen. Er is echter één lichtpuntje: in Nederland doet die grote en mooie Rover het voortreffelijk.
Maar of de aandeelhouders van BMW dáár nog lang genoegen mee zullen blijven nemen

Deel: ' Autocolumn door Carlo Brantsen '