Autodesk

1999-08-28 Persbericht

AUTODESK KONDIGT 3D STUDIO VIZ R3 AAN

NIEUWE VERSIE VAN SOFTWARE VOOR ONTWERPVISUALISATIE IN 3D

Rotterdam, augustus 1999 Autodesk Inc. kondigt 3D Studio VIZ Release 3 aan, de nieuwste release van zijn software voor ontwerpvisualisatie in 3D. De nieuwe release bevat een aantal belangrijke vernieuwingen, waaronder: - Een nieuwe, aanpasbare gebruikersinterface. - Een nog betere compatibiliteit met AutoCAD® 2000 en de overige Design 2000-producten van Autodesk. - Een krachtige nieuwe technologie om via het Internet design content te bekijken en op te vragen. - En verder een groot aantal vernieuwingen op het gebied van 3D-modellering, animatie, materialen, verlichting en beeldconversie. 3D Studio VIZ R3 is gebouwd op de basis van 3D Studio MAX R3 en aangevuld met specifieke functies voor ontwerpvisualisatie in 3D. Deze aanvullende functies komen tegemoet aan de behoeften van architecten, planologen, werktuigbouwkundige ingenieurs en andere ontwerpers. Eenvoudiger en krachtiger ontwerpproces Dankzij de nieuwe gebruikersinterface, waarvan de menus en functies sterk gelijken op die van AutoCAD 2000, kunnen ontwerpers die AutoCAD kennen snel aan de slag met 3D Studio VIZ. Daarnaast biedt 3D Studio VIZ geometrie in één klik en nieuwe tools voor het snel ontwerpen en uitwerken van vormen.

Tevens vindt de gebruiker standaard-materiaalinstellingen en nieuwe intelligente object snaps. De DWG Linking is verder uitgebreid. 3D Studio VIZ kan nu gelinkt worden met een groot gedeelte van de Design 2000-producten van Autodesk, waaronder AutoCAD 2000, AutoCAD Architectural Desktop, AutoCAD® Land Development Desktop, AutoCAD Map® en Mechanical Desktop®. Dit houdt in dat veranderingen die binnen een van deze pakketten worden aangebracht, ook direct binnen 3D Studio VIZ worden aangepast. Daarnaast kan de gebruiker voor het eerst native object-eigenschappen van deze paketten bekijken in 3D Studio VIZ R3, deze bewerken en opnieuw opslaan in het oorspronkelijke DWG-bestand.

Er zijn verschillende nieuwe functies die het de gebruiker makkelijker maken om 3D Studio VIZ R3 te gebruiken naast AutoCAD 2000: De nieuwe functie Partial Reload spaart tijd bij het updaten van gekoppelde AutoCAD-gegevens omdat de gebruiker zelf kan bepalen welke delen van het bestand bijgewerkt moeten worden. 3D Studio VIZ R3 heeft nu volledige layer support zodat het de layerstructuur van AutoCAD-bestanden kan overnemen. De nieuwe versie ondersteunt native XREFerencing van 3D Studio VIZ-bestanden en ondersteunt nu ook XREFs in gekoppelde AutoCAD-bestanden. Bovendien heeft 3D Studio VIZ R3 een nieuwe Object Substitution-functie. Met deze functie kan de ontwerper AutoCAD-blokken in de 3D Studio VIZ-scene vervangen door meer realistische voorstellingen (bijvoorbeeld een 2D boomsymbool in AutoCAD door een 3D-voorstelling). Als de blokken verplaatst, vergroot of verkleind worden in AutoCAD, wordt dit binnen 3D Studio VIZ automatisch aangepast. Nieuw is ook dat de gebruiker materiaaldefinities in 3D Studio VIZ R3 kan relateren aan AutoCAD-kleuren, zodat hij of zij materiaaltoewijzingen in beide programma's kan beheren. Niet-technische gebruikers kunnen door de niet-modusgebonden werkwijze in een beperkt aantal stappen objecten creëren, bewerken, animeren en van schaal veranderen. Omdat de gebruiker met één klik geometrische vormen kan creëren, wordt het ontwerpen van complexe concepten aanzienlijk vereenvoudigd. Gewone modelleer-objecten kunnen snel via de werkbalk worden opgevraagd. Het nieuwe Tab Panel en de aankoppelbare werkbalken kunnen volledig aan de eigen behoeften worden aangepast en sluiten naadloos aan op de krachtige scripting-omgeving. Dankzij de Modeling Context, kan een ontwerper snel complexe driedimensionale vormen boetseren uit bestaande primitieve vormen. Default Material Mapping is een functie die een materiaal automatisch toekent tijdens de creatie van objecten, wat de snelheid van het visualiseren vergroot. Nieuwe functies voor realistischer ontwerpen De 3D Studio VIZ R3-software bevat een volledig nieuwe renderer die foto-realistische beelden produceert. Met de nieuwe tool Render Effects kan de gebruiker de laatste details en speciale effecten aanbrengen op zijn renderings, maar ook interactief andere speciale effecten aanpassen, zoals gloed- en lens-effecten.

Andere rendering-functies zijn de automatische aanpassing van het perspectief bij het opnemen van driedimensionale scènes in achtergrondfotos. Hidden Line, een snelle nieuwe vector-genererende rendering-optie, kan DWG- of EPS-bestanden produceren. Dankzij de netwerk-rendering kan de gebruiker de verwerkingscapaciteit van maximaal 10.000 PCs benutten met een enkele 3D Studio VIZ R3-licentie.

Het geïntegreerde belichtingssysteem biedt nauwkeurige controle over belichtingseffecten, van omgevingslicht tot lichttypes die een realistische schaduw werpen. Met de nieuwe lichttypes kunnen realistische belichtingsgegevens in 3D Studio VIZ R3-scènes gebruikt worden en gegevens over transparante belichting worden uitgewisseld met Lightscape, het radiosity renderingsysteem van Autodesk. Een intelligent zonlichtsysteem maakt een nauwkeurige inschatting van het effect van zonlicht op een ontwerp mogelijk. Zo kan de beweging van de zon voor een willekeurige plek op aarde, op een willekeurige dag in het jaar snel geanimeerd worden. De realistische omgevingseffecten geven de VIZ-presentaties meer impact. Het is mogelijk om volumetrische lichteffecten (de zonnestralen die in een donkere ruimte zichtbaar worden), mist en andere sfeereffecten toevoegen aan het ontwerp. Verbeteringen van de productiviteit 3D Studio VIZ R3 is ontworpen om de productiviteit van de ontwerper te maximaliseren. Met de nieuwe web-enabled Asset Browser kan de gebruiker vanaf het Internet designinhoud importeren in zijn ontwerp. De gebruiker kan materialen, lucht- en satellietfotos en driedimensionale modellen rechtstreeks downloaden vanaf het Internet naar zijn 3D Studio VIZ-scène. Met dezelfde Asset Browser kan de gebruiker ook zoeken in zijn eigen bibliotheek, die is opgeslagen op de harde schijf of op de netwerkserver en op een eenvoudige manier met een drag en drop native MAX- of DWG-bestanden en bitmap-beelden toevoegen aan zijn ontwerp. De gebruiker kan ook Autodesks viewer VoloView Express gebruiken om sneller zijn Design 2000-gegevens te bekijken en te doorzoeken. Andere verbeteringen van de productiviteit zijn de panoramische renderer/viewer SmoothMove, die klanten, collegas en beoordelingscommissies de mogelijkheid geeft een ontwerp vanuit alle ooghoeken en in elke richting te bekijken; een nieuwe gestroomlijnde methode om achtergrondfotos op te nemen in een ontwerp en een nieuwe printopdracht voor de directe uitvoer van scènes en renderings naar printers en plotters. De nieuwe release biedt ook de mogelijkheid alle objecten in de scène te animeren met Forward en Inverse Kinematics voor het maken van complexere animaties. 3D Studio VIZ wordt in de loop van het derde Autodesk kwartaal van dit jaar op de markt gebracht. Dit kwartaal loopt van augustus t/m oktober. Discreet, een divisie van Autodesk, Inc., ontwikkelt systemen en software voor visuele effecten, 3D-animatie, bewerking en productie, die gebruikt worden in de ontwikkeling van digitaal beeldmateriaal voor video, HDTV, het web, interactieve games en bioscoopfilms, waaronder de winnaars van de Academy Award voor Beste Visuele Effecten de laatste drie jaar. De producten van Discreet worden op grote schaal gebruikt in film- en video-postproductie en worden tevens ingezet door TV-stations voor de generieken, trailers, enzovoortDe pakketten van Discreet zijn ook populair bij architecten en ontwerpers voor de visualisatie van projecten. Discreet werd recent door de Academy of Motion Picture Arts en Sciences bedacht met een Scientific and Engineering Award voor flame* en inferno*. Discreet heeft zijn hoofdkwartier in Montreal; het ontstond in 1999 toen Autodesk Discreet Logic verwierf en de activiteiten van dit bedrijf samensmolt met die van zijn bestaande multimedia-afdeling Kinetix. Autodesk is het vierde grootste softwarehuis in de wereld en heeft meer dan 4 miljoen klanten in 130 landen.

Neem voor meer informatie contact op met: Creative Strategies, Benita Dreesen of Johan Perremans, Streekbaan 196, B 1800 Vilvoorde. Tel.: +32 2 267 41 60, fax: +32 2 267 12 89, e-mail: postmaster@creative-strategies.be

© Copyright 1998 Autodesk, Inc. All rights reserved.

Deel: ' Autodesk kondigt 3D Studio VIZ R3 aan '