AUTORAI 99

GET FUTURAISED! 100 JAAR AUTORAI

Van 4 tot en met 14 februari 1999, Amsterdam RAI

GET FUTURAISED!


100 JAAR AUTORAI, OP WEG NAAR DE TOEKOMST!


100 Jaar AutoRAI, een bijzonder moment en waard om op passende wijze in de herinnering te houden. Honderd jaar nadat de eerste auto's op een nationale tentoonstelling verschenen, is de laatste tentoonstelling van dit millennium op geen enkele wijze meer te vergelijken met de beurzen van weleer. De AutoRAI 99 is een evenement voor iedereen. Met alle nieuwe modellen, maar vooral met een hoog entertainmentgehalte. Diverse speciale paviljoens bieden juist die zaken die nimmer in de showroom te vinden zullen zijn. Zoals het unieke Paviljoen van de Toekomst, of het 1899 Paviljoen; twee enorme tegenpolen, maar juist daarom beide weer zo herkenbaar. Bovendien gaat 100 Jaar AutoRAI de geschiedenis in als een tentoonstelling die de bezoeker volop primeurs heeft te bieden.

AutoRAI 99 beslaat - traditiegetrouw - weer alle hallen van het complex, terwijl op de buitenterreinen zeer bijzondere evenementen zullen plaatsvinden. Er zijn 51 automerken vertegenwoordigd, daarnaast is er ook veel aandacht voor accessoires en toebehoren. AutoRAI 99 telt ruim 150 exposanten.

Doorlopend groei
Vanaf het eerste begin heeft de AutoRAI zich ontwikkeld van tentoonstelling naar een beurs waar ook auto's verkocht werden tot een modern entertainment evenement zoals dat nu honderd jaar later plaatsvindt. In het kielzog van die maatschappelijke ontwikkeling heeft Amsterdam RAI zich meeontwikkeld. In de loop der tijd werden enkele malen nieuwe gebouwen in gebruik genomen, tot aan het huidige moderne complex van elf hallen. Om ook in de toekomst aan de groeiende behoefte te kunnen voldoen, bestaan er voor het complex alweer nieuwe plannen voor uitbreiding.

Volop primeurs
Door de wereld-, Europese en nationale primeurs bewijst de AutoRAI haar functie in de internationale autoindustrie. Vele merken doen er alles aan om in Amsterdam met een passende primeur acte de présance te geven. De organisatie weet meestal in een heel vroegtijdig stadium welke plannen de merken hebben. Soms worden op de valreep primeurs net niet gerealiseerd, soms lukt het wel.

Splinternieuwe auto's zorgen voor wereldnieuws op AutoRAI 99, zoals de nieuwe S3 van Audi, dat met de nieuwe A4 (facelift) zelfs een tweede primeur meebrengt. Andere wereldprimeurs zijn er van Renault - de Mégane Break - en Mercedes-Benz, die de vernieuwde V-klasse toont, met als wereldprimeur de nieuwe CDI-motor. Ook de nieuwe Opel Vectra staat in Amsterdam voor het eerst op een tentoonstelling. Nieuws is er ook bij BMW, dat Amsterdam weer als plaats voor het bekendmaken van belangrijk nieuws heeft uitgekozen. De Nederlandse markt is de eerste in Europa waar BMW de 316i uitbrengt. Belangrijk nieuws komt uit Amerika: General Motors introduceert op de AutoRAI 99 voor het eerst de Chevrolet Alero in Europa en ook Ford USA brengt met de nieuwe Windstar een belangrijke Europese primeur mee.

Een honderdjarige
Honderd jaar is een opmerkelijke mijlpaal. Dus is er reden tot feest. In elk geval viert Amsterdam RAI het jubileum met een grootse show, waarvan een televisieregistratie zal worden gemaakt, zodat heel Nederland kan meegenieten van een fantastisch stuk 'infotainment'. Want het is buiten kijf dat het programma informatieve blokken over de geschiedenis van de mobiliteit in Nederland bevat; of hoe de auto in het maatschappelijk leven is geïntegreerd en hoe groot de betekenis van de autoindustrie voor Nederland en de economie is. Natuurlijk treden er artiesten op en zal de kijker een blik op de AutoRAI 99 en alle nieuwe modellen worden gegund. De show wordt gepresenteerd door Tineke Verburg, Huub Stapel en Bert Kuizinga; de opname is 2 februari, de uitzending 3 februari op TV2 om 21.30 uur.

Uniek jubileumboek
Speciaal ter gelegenheid van 100 Jaar AutoRAI is een jubileumboek samengesteld. Een bijzondere uitgave die extra de moeite waard is door zijn unieke indeling met verschillende formaten en papiersoorten. Het bevat uniek historisch materiaal in 'facsimile', beursdrukwerk, folders en catalogi, advertenties en krantenartikelen en talrijke karakteristieke foto's in zwart/wit en kleur. De prestigieuze uitgave, waarvoor Z.K.H. Prins Bernhard het voorwoord schreef, telt 260 pagina's en circa 400 illustraties.

Bijzondere auto's, bijzondere stands
Bij vele merken zijn hun imposante, sportieve wedstrijdbolides te zien. Wat te denken van de Ferrari van Schumacher en die van het Prost team. Van Toyota, Hyundai, Seat, Mitsubishi en Peugeot is al bekend dat zij hun uitblinkers of nieuwe modellen op autosportgebied meenemen. Ook het vermelden waard is de terugkeer van het beroemde Engelse merk Lotus, terwijl de modellen van Brabus de tongen los zullen maken.
Van heel ander kaliber zijn de diverse toekomstmodellen, de 'concepts'. Bijvoorbeeld Lancia dat haar Dialogos in een heel bijzondere omgeving laat zien; als het ware een tentoonstelling in een tentoonstelling. Maar ook Volkswagen, Daewoo, Renault, Toyota, Peugeot, Nissan en Citroën laten hun visie op de 21ste eeuw zien. Voor het publiek is via alle hallen hiervan een speciale route gemaakt.

De toekomst
Aanhakend bij het thema 'Get futuRAIsed' is er het Paviljoen van de Toekomst. De historie van honderd jaar AutoRAI is belangrijk. Niet minder belangrijk is het om naar de toekomst te kijken. Cor Steenstra van Foresee Car Design ontwierp een futuristische, maar desalniettemin zo realistisch mogelijke auto. Bezoekers kunnen hierin zelf - virtueel - rijden. Enkele merken vertonen in dit Paviljoen van de Toekomst h£n modelconcepten van de toekomst. Bovendien is het de bedoeling om in dit paviljoen de winnende tekening van de wedstrijd voor groep 7 en 8 van basisscholen om te toveren tot een driedimensionaal model op schaal. De AutoRAI organiseert de wedstrijd samen met Veilig Verkeer Nederland, de scholen ontwerpen c.q. tekenen hun 'veilige auto van de toekomst'.

Activiteiten
De bezoeker maakt van zijn bezoek graag een dagje-uit, want de AutoRAI 99 heeft veel te bieden. Vanzelfsprekend vanwege de nieuwe auto's, die op fraaie stands bewonderd en 'proefgezeten' kunnen worden. Wat de AutoRAI extra aantrekkelijk maakt zijn de attracties en de paviljoens waar andere activiteiten en informatie te vinden zijn.
Voor de kinderen is er het SEIKO MessageWatch Family Plaza. Ouders laten hier hun kinderen vol vertrouwen achter. Ze vermaken zich er uitstekend, want de jongsten tot en met acht jaar kunnen in de crèche die onder professionele begeleiding staat van de Stichting Kinderopvang Nederland. Willen ze er niet langer blijven worden de ouders via het SEIKO MessageWatch opgepiept. Voor de kinderen tot twaalf jaar is het trapauto-circuit een echte hit. Voor de liefhebbers van de snelle spellen biedt Nintendo in de Game Gallery 40 spelcomputers, waaronder hun nieuwste kleurencomputer.

Altijd spectaculair
Een extra bijzonderheid blijft altijd het 4x4 Circuit. Hier laten diverse merken zien wat deze auto's allemaal kunnen. Ongelijke rijplaten, kantelbruggen, hellingen tot liefst 42 graden en een - letterlijk - hoogtepunt van 9 meter laten de toeschouwers de adem menigmaal inhouden.
Heel veel autosport vindt men in het CANAL+ Autosportpaviljoen. In een ruime stand staan veel modellen die in samenwerking met de organisatie van Circuit Park Zandvoort naar Amsterdam zijn gehaald. Bovendien is er een groot podium, waar dagelijks bekende Nederlanders en artiesten zullen optreden of geïnterviewd zullen worden.
De historie wordt dus niet vergeten. Er is daarom een apart paviljoen ingericht om de auto's van weleer in een ambiance van weleer nog eenmaal in Amsterdam te zien. Modellen uit lang vervlogen dagen zoals de Benz Ideal, Audibert et Lavirotte, Panhard & Levassor, Renault 1900 en een Dion Bouton Tricycle keren nog eenmaal terug.

Lice-Cam via internet
Natuurlijk is AutoRAI 99 op internet te vinden. Via rai.nl of autorai.nl komt de 'netsurfer' in het aparte beursgedeelte, waar alle informatie is te vinden. Daar kan hij dit jaar ook kennismaken met een nieuw fenomeen: het van minuut tot minuut meebeleven hoe de tentoonstelling wordt opgebouwd, hoe de tentoonstellingsdagen verlopen en tenslotte hoe de tentoonstelling weer wordt afgebroken. Via een Live-Cam worden opnames gemaakt die op de internetite vertoond worden.

Nieuwe openingstijden
De AutoRAI 99 is dagelijks open van 10.30 - 21.00 uur, in het weekend van 10.00 - 17.00 uur. De entrée is f25,- (volwassenen) en f22,50 voor kinderen van 4 - 12 jaar; het gezinstarief (2 volwassenen, 3 kinderen tot 12 jaar) is f70,-. Het groepstarief is f20,- p.p.; minimaal 20 personen, mits vooraf aangemeld. Kaarten zijn dit jaar ook voor het eerst te koop in de voorverkoop. Ze kunnen worden verkregen op de ANWB-kantoren.

Trein of auto
Voor bezoekers die met de trein komen, is er op de meeste stations in Nederland een zogenaamd RailIdee te koop. Met het RailIdee krijgt de bezoeker korting op de reis en de toegang. Bezoekers die met de eigen auto komen, wordt aangeraden de parkeer-aanwijzingen zo goed mogelijk op te volgen. Door de borden goed te volgen komt men zo snel mogelijk op de AutoRAI. Als de parkeergarages van de RAI vol zijn, worden de bezoekers doorverwezen naar één van de buitenterreinen. Vanaf deze parkeerterreinen rijden gratis pendelbussen naar het tentoonstellingscomplex.


11 jan 99 16:43

Deel: ' AutoRAI bestaat 100 jaar '




Lees ook