AutoRai

Volop Volkswagen nieuws 9-3-00.
Volkswagens vernieuwde Sharan beleeft op de Autosalon van Genève haar wereldpremière. Bij de nieuwe generatie is niet alleen het ontwerp van de carrosserie sterk gewijzigd, maar is ook het gehele interieur vernieuwd. Vooral het nieuwe dashboard is een bijzonder opvallend detail. De vormen en functies hiervan volgen het hoogwaardige voorbeeld van de Golf en de Passat.

Het motorenprogramma is uitgebreid met twee nieuwe motoren, een 85 kW (115 pk) sterke TDI en een dynamische 2,8 liter V6 benzinemotor met een vermogen van 150 kW (204 pk). Voortaan wordt de kracht van alle Sharan-motoren via een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak op de voorwielen overgebracht. Bij de V6 is de rijdynamiekregeling ESP standaard; bij alle andere motorvarianten is deze naar keuze, tegen meerprijs, verkrijgbaar.

Verder onderscheidt de tweede generatie van de Sharan zich door enorme verbeteringen op het gebied van kwaliteit, comfort, veiligheid, ergonomie, onderhoudskosten, brandstofverbruik en emissies van schadelijke uitlaatgassen.

Nieuwe motorvarianten
De eerste internationale personenautotentoonstelling van het nieuwe millennium op Europese bodem staat voor Volkswagen in het teken van een uitbreiding van het modellenprogramma. Op de Autosalon van Genève presenteert Volkswagen talrijke nieuwe motorvarianten in nagenoeg alle modellen.

Volkswagen presenteert in Genève onder meer het volgende:
* Lupo FSI met directe benzine-inspuiting, 77 kW (105 pk)
* Golf en Bora met 1,6 liter 16V, 77 kW (105 pk)
* Golf en Bora 1,9 liter TDI met pompverstuivertechniek (85 kW / 115 pk) en hoger maximum koppel (310 Nm)

* Passat 1,9 liter TDI met pompverstuivertechniek (85 kW / 115 pk) en hoger maximum koppel (310 Nm)

De Volkswagen Lupo bewijst dat ook een kleine auto een enorm ontwikkelingspotentieel kan bieden. Het kleinste model in het Volkswagenprogramma wordt op de Autosalon van Genève voorgesteld in de nieuwe FSI-uitvoering, met geavanceerde, direct ingespoten benzinemotor. Samen met de 3-Liter Lupo, de eerste drie-liter-auto ter wereld, breekt de Lupo FSI records als het gaat om een laag brandstofverbruik.

Directe inspuiting is het principe waarmee Volkswagen de ontwikkeling van de dieselmotor een nieuwe ontwikkelingsimpuls heeft gegeven. Het grote belang van deze techniek voor Volkswagen blijkt uit een gestaag toenemend aantal motoralternatieven over een breed vermogensspectrum. De moderne hogedruk-inspuiting met pompverstuivereenheid speelt daarbij een belangrijke rol. Deze werkt met inspuitdrukken tot 2000 bar en maakt daarmee enorme verbeteringen in vermogen- en koppelopbrengst mogelijk.

Voor de Golf en Bora toont Volkswagen AG het volgende, nieuwe TDI-alternatief met pompverstuivertechniek. De 1,9 liter TDI-motor levert een vermogen van 85 kW (115 pk) en realiseert dankzij een aangepast motormanagement een hoger koppel van 310 Nm bij 1900 1/min. Deze motor is leverbaar in combinatie met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en met een vijftraps automatische transmissie met tiptronic. Deze vernieuwde, koppelsterke dieselmotor is ook verkrijgbaar in de Passat. Voor de Bora Variant is de V6-motor de krachtigste motor in het leveringsprogramma.

Op de Autosalon van Genève maken twee nieuwe uitvoeringen van de New Beetle hun eerste autotentoonstelling mee. Als economisch instapmodel is de New Beetle ook verkrijgbaar met een 1,6 liter benzinemotor van 74 kW (100 pk). Sportief ingestelde automobilisten kunnen kiezen voor de 1.8T met een vermogen van 110 kW (150 pk). Deze uitvoering onderscheidt zich bovendien door een automatisch omhoogkomende achterspoiler.

Het is op dit moment nog niet bekend of en wanneer alle getoonde motorvarianten in Nederland op de markt komen.

New Beetle Dune
Tijdens de Autosalon van Genève presenteert Volkswagen een bijzonder studiemodel aan het Europese publiek. Het gaat om een consequent op de wensen van sportief georiënteerde mensen afgestemde variant van de New Beetle. Zijn naam is wat dat betreft veelzeggend: Dune. Waar voor een on-road-auto de weg ophoudt, kan deze New Beetle dankzij een krachtige V5-motor en vierwielaandrijving gaan en staan waar de bestuurder maar wil.

Het variabele dak is een bijzonder luchtig kenmerk van de New Beetle Dune. Door de lichtdoorlatende kunststof structuur van de in een warm-gele tint uitgevoerde softtop krijgen de inzittenden in gesloten toestand de plezierige indruk onder een zonnetent te zitten. Open biedt de Dune echter een wel zeer bijzondere open-air-feeling.

De succesvolle basisvorm van de New Beetle bleef behouden. Aan de voorzijde valt direct de tot in het front doorlopende carterbescherming annex grille op. Deze bescherming is gemaakt van aluminium en functioneert tevens als een bijzonder robuuste bumper. Aan de achterzijde correspondeert het eveneens in aluminium uitgevoerde middendeel van de bumper met dit opvallende front-element. En profil vallen direct de lichtmetalen zesspaaks 18-inch velgen met speciale banden in de maat 235/60 R 18 op. De bagageruimte werd nog functioneler robuust en toch esthetisch. Zo is de gehele bodem van de bagageruimte bekleed met aluminium. En ook de rugleuningen van de aparte stoelen achterin zijn met aluminiumplaat bekleed. Als de stoelen worden neergeklapt ontstaat een grote, vlakke laadvloer.

Het dashboard van het studiemodel verschilt in belangrijke details van dat van de productieversie. Een voorbeeld is het nieuwe centrale instrument. Terwijl in de New Beetle een eendelige ronde klok over de belangrijke functies informeert, wordt in de Dune een driedelige variant toegepast. Het nieuwe navigatiesysteem neemt in dit instrument een centrale plaats in. Als bovengemiddeld intelligent kompas moet hij de weg terug naar de bewoonde wereld aangeven indien de bestuurder de gebaande wegen verlaat. Twee andere in dit instrument geïntegreerde meters geven informatie over de dwars- en langshellingshoek van de carrosserie.
Deze unieke concept car wordt aangedreven door een V5-motor met een cilinderinhoud van 2,3 liter. Het vermogen van 110 kW/150 pk wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak en de bekende 4MOTION vierwielaandrijving overgebracht op de weg.

Met een in hoogte verstelbare luchtvering kan de bestuurder de Dune op verschillende toepassingen of ondergrond afstemmen. In totaal biedt de vering via drie programmeerbare standen een verstelbereik van 120 millimeter.

New Beetle RSi
Op de Autosalon van Genève toont Volkswagen met de New Beetle RSi een studiemodel van een snelle, praktische sportwagen. Deze nieuwe concept car is een verdere ontwikkeling van de vorig jaar gepresenteerde ontwerpstudie RSi.

Bijzondere kenmerken van de New Beetle RSi zijn de 80 millimeter bredere carrosserie, de grote voorspoiler inclusief luchtinlaten, de spoiler op de achterklep en de imposante dorpelverbreders.

De New Beetle RSi wordt aangedreven door een V6-motor met een cilinderinhoud van 3,2 liter; deze levert een vermogen van 165 kW (225 pk). De aandrijfkracht wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak en de uit Golf en Bora bekende 4MOTION vierwielaandrijving overgebracht op de lichtmetalen 18-inch velgen met brede banden.

In het aanzienlijk gemodificeerde interieur voeren hoogwaardige materialen, zoals aluminium, koolstofvezel en leder de boventoon.

De door Volkswagen in Genève gepresenteerde New Beetle RSi is een voorbeeld van de enorme stilistische vrijheid die het thema New Beetle mogelijk maakt.

Op dit moment wordt onderzocht of het mogelijk is om deze bijzondere sportwagen in een kleine, gelimiteerde serie te produceren.

Deel: ' AutoRai Nieuwe produkten Volkswagen '