26 September 1999: Coronel houdt woord en pakt GT zege in Aida

Tom Coronel voorspelde het enkele weken geleden al: "De volgende GT race winnen we". Vandaag maakte Coronel en zijn Japanse teamgenoot Hidetoshi Mitsusada de belofte waar in de zesde race om het Japans GT kampioenschap. De race werd verreden op het TI circuit van Aida waar enkele jaren geleden nog de Formule 1 Pacific Grand Prix verreden werd.

Tom vertelde ons gisteren al dat zijn teamgenoot in de Mobil 1 Nakajima Honda NSX, Hidetoshi Mitsusada de race zou starten. De Japanner reed een strakke race waarbij hij na de start één plaats verloor aan de Honda NSX van Takahishi en Iida. Echter vijf ronden voordat hij de pits in moest komen voor zijn reguliere stop pakte de Japanner de koppositie terug. Dat de tactische zet om Coronel het tweede deel van de race te laten rijden de juiste was bleek meteen uit de ronde tijden van de Nederlander. "In de training hadden we al gezien dat ik een stuk sneller was op koude banden. Dat bleek ook want in de eerste ronde uit de pits won ik gelijk 20 seconden", aldus Tom. "Ik moet hierbij wel zeggen dat het team hieraan ook heeft meegewerkt want de pitstop was echt supersnel. Hierdoor kon ik de race controleren. Alles ging verder OK. Ik had alleen een kleine aanvaring met de Nissan Skyline van Hasemi en Tanaka. Ik wilde hem passeren, alles was OK en ineens ramt hij de deur dicht. Gelukkig bleek er niets mis te zijn met de auto en kon ik rustig de race uitrijden en zodoende onze eerste overwinning van dit jaar met de Honda NSX pakken.

Uitslag 6e race GT series, Aida 26 September

1 T. Coronel / H. Mitsusada Honda NSX 2h6m35.502s