Persbericht / autosport

Gaby Uljee wint slijtageslag in de Ardennen

Spectaculaire tweede Pearle Alfa 156 Challengerace

Francorchamps, 2 mei. De Slag in de Ardennen. Zo kon achteraf de tweede wedstrijd voor de Pearle Alfa 156 Challenge best genoemd worden. Een spectaculaire race, die de vele duizenden toeschouwers rond het befaamde autocircuit op de banken bracht. Met als trotse en toch wel verrassende winnaar Gaby Uljee. Natuurlijk, de Alphense was in de eerste training op het circuit van Francorchamps de snelste geweest en in de tweede training had ze alleen haar teamgenoot Frank Kerseboom krap voor moeten laten gaan. In de beginfase van de wedstrijd over acht ronden moest ze echter wat toegeven op Kerseboom en de winnaar van de eerste Challenge, op het circuit van Zandvoort een week eerder, Marcel van Vliet. Ze viel zelfs terug naar de vijfde plaats, maar herstelde zich krachtig door halverwege de race via een slimme inhaalmanoevre in La Source de derde plaats te heroveren. Maar toen waren de beide kemphanen Kerseboom en Van Vliet al een 100 meter op
haar uitgelopen. Uljee heroverde wel weer terrein op het strijdende duo, maar zou zich normaal gesproken tevreden hebben moeten stellen met die derde plaats. Bij de ‘busstop-chicane’ echter, vlak voor de finish in de laatste ronde, raakte de tweede liggende Van Vliet in een alles of niets poging koploper Kerseboom en vielen beide auto’s bijkans stil. Uljee:”Ik kon m’n ogen niet geloven. Ineens was er een gat. Dank u, dacht ik en
glipte er door.” Het publiek vond het allemaal prachtig en gaf Gaby Uljee een staande ovatie. Op het erepodium was zij de enige die breeduit lachte. Van Vliet (tweede) en Kerseboom (derde) stonden er bij als de bekende boer met kiespijn.
Na afloop regende het verwensingen en protesten. Kerseboom woedend: “Die gek ramde me gewoon de vangrails in. Dat was geen inhaalpoging, dat was bedoeld als
knock out.” Van Vliet: “Ja, hij liet een gaatje. Dan mag ik het toch proberen.” Maar niet veel later gaf hij toe dat het toch enigszins genuanceerder lag. De coureur: “Achterin het veld, in die ronde dat ik op kop lag, gaf Kerseboom mij een enorme veeg. M’n bodemplaat krulde er van om. Ik heb er nu nog pijn in mijn nek van. Dus hij had wat te goed.” Bijzonder nijdig op elkaar waren ook Roger Ciapponi en Bertil Hoffman die na een lijf aan lijf duel in de hekken belandden. Er waren, het laat zich raden, twee lezingen van het ongeval. De sportcommissarissen hadden het er druk mee na afloop.
Winnaar Gaby Uljee bleef buiten alle tumult. Ze had er voor gereden en de had
gewonnen. “Tweee honden vechten om een been en de derde loopt er mee heen,” lachte ze.

Uitslag :

1. Uljee, gem. 141,673 km/uur; 2. Van Vliet, op 1.584 sec.; 3. Kerseboom, op
5.923; 4. Gesman, op 6.483; 5. Gerhards, op 7.144; 6. Duivenvoorde; 7. Voerman; 8. Bangma; 9. Schaafsma; 10. Langeveld.

Stand kampioenschap na twee races:

1. Van Vliet 37; 2. Gesman 30; 3. Kerseboom 30; 4. Uljee 27; 5. Gerhards 26.

++++
Info: Hans Vervoorn, Fiat Auto Nederland BV, tel.: 020-3421711.

Deel: ' Autosport Gaby Uljee wint slijtageslag in de Ardennen '