Gemeente Deventer

Autovrije Dag in Deventer op 22 september

Drs. J. van Lidth de Jeude Burgemeester van Deventer

In Deventer wordt zaterdag 22 september voor de vijfde keer een Autovrije Dag gehouden. Dat vind ik een goede zaak. Ik laat die dag in ieder geval mijn auto staan en pak de fiets, zoals ik vaak doe. Het is goed voor het milieu en mijn gezondheid.

Doet u ook mee ?

Wat is de Autovrije Dag?

De Autovrije Dag is één dag (in het jaar) waarop zoveel mogelijk mensen vrijwillig de auto laten staan.

Sinds 1997 heeft Deventer een Autovrije Zondag op de derde zondag in september. Een dag met kenmerken als sport- en spelactiviteiten op straat, Welle en buurtstraten autovrij, gratis openbaar vervoer, veel mensen op de fiets en welwillendheid bij automobilisten .De Autovrije Zondag hoort bij Deventer en is tevens exportartikel geworden. In 2000 deden zo'n negentig gemeenten mee. Onlangs is in de Tweede Kamer een oproep gedaan om een landelijke Autovrije Dag in te stellen die actief ondersteund wordt door de overheid. Daarmee volgt Nederland een aantal Europese landen.

Wat zijn de achtergronden voor een Autovrije Dag?

Allereerst rust: op een Autovrije Dag neemt u de tijd u op een 'rustige' manier te verplaatsen, bijvoorbeeld per fiets. Daarbij komt het sociale aspect: een Autovrije Dag biedt letterlijk ruimte op straat, om in contact te komen met buurt- en stadsgenoten. Uiteraard is het milieu ook gediend: minder lawaai en stank van uitlaatgassen. De laatste jaren was niet voor niks het motto van de Autovrije (Zon)Dag in het land: Rust en Ruimte.

Europese Autovrije Dag

Dit jaar valt de landelijke Autovrije Dag, in navolging van andere Europese landen, op zaterdag 22 september. Er doen zo?n achthonderd steden mee. Door de Europese Autovrije Dag worden mensen in staat gesteld andere vormen van transport te ontdekken en een gezondere en vriendelijker stad te beleven.

In Deventer krijgt de fiets op 22 september extra aandacht. In de Binnenstad zijn extra (bewaakte) fietsenstallingen en is er straattheater met de fiets. Verder kunnen bewoners hun woonstraat autovrij maken, mits er vooraf toestemming is gegeven door het gemeentebestuur. Dan ontstaat er ruimte voor buurtactiviteiten of voor rust in de straat.

Dit jaar valt de Autovrije Dag samen met de Landelijke Fietsdag en de OV-promotiedag onder het motto: ?Stap 'ns een dagje over.?

Het programma ziet er als volgt uit:

11 uur Opening Autovrije Dag op de Kop van de Keizerstraat

door burgemeester J. van Lidth de Jeude

?De doop van de autofietsbloem?

door Jozka van Vuren

11.30 uur Openbare discussie op de Kop van de Keizerstraat

lokale politici discussiëren onderling, met belangengroepen en met het publiek over de Autovrije Dag

12 - 17 uur Straattheater met de fiets in de Keizerstraat en op de Brink

Fietspresentaties op de Brink

Fietsersbond Deventer en omgeving

Skeelerroute Colmschate - Binnenstad

SportSteunpunt Deventer

13 - 17 uur Fietsterras bij het MilieuCentrum, Maatmansweg 3 (De Vijfhoek)

zondag 23 september: Oogstfeest

18 - 20 uur Wielerronde in de Binnenstad

organisatie: Wielervereniging De Zwaluwen

Het Comité Autovrije Dag Deventer organiseert de Autovrije Dag en wordt actief ondersteund door de gemeente Deventer. Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met de VVV Deventer, Wielervereniging DeZwaluwen, MilieuCentrum Deventer, SportSteunpunt Deventer, Fietsersbond Deventer en omgeving,MKB Deventer, Horeca Deventer en de Vereniging Ambulante Handel Deventer.Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met het secretariaat van het Comité Autovrije DagDeventer, telefoon 631818 of met de afdeling Voorlichting van de gemeente, telefoon 693243.

Deel: ' Autovrije Dag in Deventer '