Gemeente Delfzijl

VOORSTEL

26-01-1999

Kerken en molens Delfzijl misschien in het licht

Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor om een subsidie aan de Stichting Verlichting met 7500 gulden te verhogen tot 9750 gulden.

Die subsidieverhoging is bedoeld om kerken en molens ‘s avonds in het licht te zetten.

Burgemeester en wethouders zijn van mening dat één van de unieke punten waarop de gemeente Delfzijl zich onderscheidt het bezit is van eeuwenoude historische kerken en molens op een wierde. Door de kerken letterlijk in het licht te zetten wordt het unieke karakter van de omgeving benadrukt. Het initiatief zal zeker worden gewaardeerd door de bevolking en versterkt bovendien de kansen voor cultuurtoerisme.

Het gaat om de 15 historische kerken van Bierum, Borgsweer, Delfzijl Centrum, Farmsum, Godlinze, Holwierde, Krewerd, Losdorp, Meedhuizen, Termunten, Spijk, Uitwierde, Wagenborgen, Woldendorp en de drie molens Adam, Aeolus en de molen in Spijk. De kerk in Farmsum en de molens Adam en Aeolus worden al verlicht.

Als de raad het geld beschikbaar stelt is er per historisch gebouw 500 gulden per jaar beschikbaar. Van dat geld kunnen de stroomkosten worden vergoed en de lampen vervangen. Het dorp moet zelf voor de armaturen zorgen.

Voor de Nederlands Hervormde kerk in Termunten hoeven deze armaturen niet aangeschaft te worden. De Stichting Bedrijfsparade Dollard ’85 heft zich zelf op. De overblijvende gelden wil zij ten goede laten komen aan de bevolking van Termunten door schijnwerpers te plaatsen ter uitlichting van de Nederlands Hervormde kerk.

Deel: ' B&W Delfzijl willen schijnwerpers op kerken en molens '