Baas draait op voor schade aan werknemers

Werknemer heeft recht op volledige schadevergoeding bij ongeval

ROTTERDAM, 20120412 -- Indien een werknemer een ongeval overkomt tijdens de uitvoering van een opdracht van zijn baas waarbij materiële of letselschade ontstaat, dan heeft hij altijd recht op volledige schadevergoeding door zijn baas. Dit geldt ook als de werknemer buiten werktijd een opdracht verricht voor zijn baas volgens Dick van Galen van www.OngevalClaimen.nl

“Het is bekend dat de werkgever is wettelijk verplicht om twee jaar lang minimaal 70% van het laatst verdiende loon door dient te betalen aan de werknemer wanneer deze bij een bedrijfsongeval geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt. Het is echter veel minder bekend dat de werkgever voor de volledige 100% aansprakelijk is voor alle schade die de werknemer lijdt, inclusief de materiële schade als het ongeval ontstaan is door eigen schuld, zelfs als de opdracht buiten werktijd wordt uitgevoerd,” zegt Dick van Galen, oprichter van OngevalClaimen.nl

Na het zogenaamde Arena arrest in 2001 is de rechtspraak dusdanig veranderd dat de aansprakelijkheid voor bedrijven steeds verder vergroot is. Geschept worden door een auto terwijl je voor je baas even op de fiets naar de kantoorhandel gaat voor een nieuw pak printerpapier of lelijk ten val komen tijdens een bedrijfsuitje op rollerskates (zie het Rollerskate arrest in 2009) zijn dus ongevallen waarbij de schade voor rekening van de werkgever is. Zelfs als de werknemer tijdens een zakenreis struikelt over een paar koffers op het vliegveld kan de werknemer de schade verhalen op zijn baas.

De lopende aansprakelijkheidsverzekeringen bedrijven zijn nog lang niet op dit aangepast en is op deze punten dikwijls nog achtergebleven. Wanneer er dan een schadevergoeding moet worden betaald bij een bedrijfsongeval, dan is het nog maar de vraag of het bedrijf over voldoende middelen beschikt om tot een (volledige) uitkering over te kunnen gaan. Verzekeraars en werkgevers zouden voor deze schadeclaims een juiste dekking moeten bieden, zodat werknemers niet met lege handen blijven staan.

In de bijscholingscursussen voor tussenpersonen wordt door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uitgebreid aandacht besteedt aan bedrijfsongevallen, zodat verzekeringsadviseurs hun zakelijke klanten goed bij kunnen praten over dit thema. Werknemers worden aangeraden (ook op andere dagen dan vrijdag de 13e) om bij hun werkgever na te vragen of de aansprakelijkheidsverzekering aldaar nog goed is geregeld. Van Galen: “Werknemers die menen recht te hebben op een schadevergoeding kunnen altijd een vrijblijvende online letselschade test doen op OngevalClaimen.nl

Voorkomen is beter als genezen, zeker wanneer je bedenkt dat 2012 drie maal een vrijdag de 13e kent.

Een ongelukje zit helaas in een klein hoekje en zo ook op het werk. Wees verstandig en meld het bedrijfsongeval op OngevalClaimen.nl of bel tijdens kantooruren 088-ONGEVAL. Een bij dit landelijke initiatief aangesloten advocaat kan je letselschade verhalen.

Deel: ' Baas draait op voor schade aan werknemers '