BUSINESS MEDIA BV

Bakker Bart automatiseert volledig via Internet

Bakker Bart gaat vrijwel alle bedrijfsprocessen tussen het hoofdkantoor in Beuningen en zijn circa 100 winkels volledig via het internet automatiseren. Dat betekent niet alleen het afwikkelen van alle communicatie met de franchisenemers, maar ook de bestellingen en de financiële informatie gaan straks via een beveiligde verbinding over het web. De franchiseketen maakt hiermee een belangrijke efficiëncy-winst en zal de processen sneller en foutlozer kunnen afwikkelen. De papieren informatiestromen worden tegelijkertijd aanzienlijk teruggedrongen.

Omzet van 100 winkels real time te volgen.

Als één van de eerste franchiseketens in Nederland krijgt Bakker Bart straks de mogelijkheid om de omzet real time (met een vertraging van slechts een uur) te volgen. Dat is mogelijk met een kassakoppeling, die elk uur automatisch alle kassagegevens ophaalt. Dit levert een schat aan actuele management-en stuurinformatie op. Realtime benchmarking tot een zeer gedetailleerd niveau wordt nu ook mogelijk. Dat kan op winkel- of regioniveau, maar ook per product.

Bestellen via het intranet

Daarnaast laat Bakker Bart een geavanceerd bestelsysteem ontwikkelen waarmee bestellingen en retourzendingen volledig automatisch worden afgehandeld. Het bestelsysteem wordt via een EDI koppeling op het boekhoudsysteem aangesloten.

Verbeteren communicatieprocessen

Om al deze functies mogelijk te maken heeft Bakker Bart het softwarepakket FranchiseNet aangeschaft. FranchiseNet is ontstaan vanuit de sterke behoefte bij franchiseketens om de communicatie- en informatieprocessen tussen franchisegever en franchisenemers te moderniseren. Het softwarepakket wordt op de markt gebracht door Koelewijn & Partners franchise management consultantsin Baarn, samen met softwarehuis Business Media in Ede. Deze combinatie van expertise zowel op het gebied van franchising als van E-business zorgt er voor dat de software zeer geschikt is voor franchiseorganisaties. Dit was voor Bakker Bart een belangrijk punt in de keuze voor FranchiseNet. Er is vanuit de markt inmiddels veel belangstelling voor de software, die overigens in een aangepaste vorm ook buiten de detailhandel wordt toegepast.

De meest gebruikte functies zijn in de standaardversie opgenomen, zoals het on-line raadplegen van handboeken en assortimentsboeken, formule-informatie, publiceren van nieuwsberichten en een jaaragenda. Er is een platform voor commissies. Via de marketingdatabase worden niet alleen alle belangrijke mediadata gepubliceerd (zoals data van advertenties en RTV-reclame), maar kunnen franchisenemers ook marketingmateriaal zoals advertenties, posters, displays en dergelijke bestellen. Bakker Bart maakt daarmee een einde aan de grote poststromen met papieren aanvullingen van handboeken, uitnodigingen, vergaderstukken, papieren nieuwsbrieven, et cetera. Informatie wordt hiermee actueler en kan door de franchisenemer ook altijd via het net weer worden teruggevonden.

Iedere medewerker zijn eigen toegangscode

Iedere franchisenemer van Bakker Bart krijgt een eigen toegangscode met een eigen autorisatie, waaraan gebruikersrechten zijn gekoppeld. Bijzonder is het systeem van webmail, waarmee franchisenemers vanaf iedere lokatie hun mail kunnen raadplegen. Via uitgebreide statistieken kan Bakker Bart straks precies het gebruik van het Netwerk analyseren. FranchiseNet werkt volledig via beveiligde internetverbindingen. Na oplevering kan Bakker Bart de software via een uitgebreid content management systeem zelfstandig onderhouden.

Nieuwste generatie zakelijke web software

Het betreft de nieuwste generatie internetsoftware op dit gebied. Het maakt een belangrijke trend in het bedrijfsleven zichtbaar, waarbij zakelijke processen steeds meer via het web worden afgewikkeld. Dezelfde software werd eerder al in gebruik genomen door het samenwerkingsverband Netwerk Notarissen met ruim 90 kantoren.

Deel: ' Bakker Bart automatiseert volledig via Internet '




Lees ook