Persbericht

Bakkersland implementeert MFG/PRO op 19 locaties Bakkerijen integreren met behulp van ERP-oplossing van QAD

Nieuwegein, Rosmalen, 7 mei 1999 - De Bakkersland Groep, de bij een megafusie gevormde Nederlandse producent van ovenverse producten, gaat op de 19 productielocaties van het bedrijf de ERP-oplossing MFG/PRO van QAD implementeren. Bakkersland is in maart 1999 ontstaan na een fusie van tien bakkerijgroepen. De nieuwe onderneming realiseert met rond de 2300 medewerkers een omzet van ongeveer 620 miljoen gulden. Bakkersland levert brood, cake, vlaaien, bake off-producten en specialiteiten als oliebollen en stollen aan met name de grote supermarktketens. Het concern heeft op de Nederlandse broodmarkt een marktaandeel van ongeveer 30 procent en is daarmee de grootste bakkerijgroep van ons land. Groei wordt nu met name gezocht in de overige producten.

Volgens drs. Martin Kuiper RA, Chief Financial Officer bij Bakkersland, streeft het nieuwe bedrijf met de implementatie van MFG/PRO naar betere informatievoorziening, beter voorraadbeheer en efficiëntere productieplanning. "Doel is om de bakkerijen in de regio te voorzien van betere gereedschappen. Bakkersland is weliswaar een concern geworden dat financieel geïntegreerd werkt, maar we houden het ondernemerschap in de regio hoog in het vaandel. Door de nieuwe gemeenschappelijke infrastructuur worden de bedrijfsprocessen beter ondersteund."

Bakkersland koos voor MFG/PRO van QAD met het oog op de positieve ervaringen die de twee fusiepartners De Graaf's Bakkerijen en Bakker Welten al hadden opgedaan met het pakket. "Bij de definitieve keus ging het tussen een branchegerichte oplossing en MFG/PRO. Naast functionaliteit heeft met name de instelling en betrokkenheid van QAD als leverancier een belangrijke rol gespeeld."

Volgens Kuiper is de bakkerijbranche sterk in beweging, onder meer door technologische ontwikkelingen. "Er wordt al veel gebruikgemaakt van EDI, waarbij het aantal transacties groot is. Tot nu toe worden de supermarkten een maal per dag bevoorraad. Dat zal in de toekomst wellicht toenemen. Een en ander stelt hoge eisen aan de automatisering."

Bij Bakkersland is een projectgroep gestart die de bedrijfsprocessen in kaart brengt en een standaard zal ontwikkelen voor alle productielocaties. Vervolgens zal MFG/PRO in fases geïmplementeerd worden op de 19 locaties. In oktober zullen alle locaties live zijn en maken circa 250 medewerkers gebruik van MFG/PRO. Bakkersland maakt gebruik van het volledige pakket. Daarnaast wordt maatwerk toegepast dat eerder is ontwikkeld voor De Graaf en Welten. In het algemeen gaat elke locatie gebruikmaken van een eigen server, die regionaal beheerd zal gaan worden.

QAD QAD, opgericht in 1979, is een vooraanstaand leverancier van ERP-software en extended Supply Chain-oplossingen voor multinationale bedrijven, met speciale aandacht voor het middelgrote bedrijf. Het QAD Applications-softwarepakket MFG/PRO is leverbaar in 26 talen, ondersteunt meerdere valuta en versnelt de bedrijfsprocessen bij meer dan 4.000 bedrijven in meer dan 80 landen. De QAD Applications-software is ideaal voor decentraal gebruik en specifiek ontwikkeld voor wereldwijd opererende fabrikanten in de volgende doelsectoren: auto-industrie, consumentengoederen, elektronica, levensmiddelen en dranken, industriële en medische apparatuur. De omzet van QAD over het fiscale jaar dat eindigde op 31 januari 1999, bedroeg USD 193 miljoen. Meer informatie over QAD is te vinden op de QAD-website: http://www.qad.com, of op de Nederlandstalige website: http://www.qad.nl.

QAD is een handelsmerk; QAD Applications en MFG/PRO® zijn geregistreerde handelsmerken van QAD, Inc. Alle overige hier genoemde merk- of bedrijfsnamen kunnen een handelsmerk zijn van hun respectieve eigenaars.

Deel: ' Bakkerijen integreren met behulp van ERP-oplossing van QAD '