BankGiro Loterij steunt nieuwe techniekruimte Spoorwegmuseum

UTRECHT, 20160204 -- Het Spoorwegmuseum ontvangt van de BankGiro Loterij een bijdrage van €864.000 voor de bouw van een ‘Instructiewagon’. Dit werd gisteren bekend gemaakt tijdens het Goed Geld Gala in het Tropenmuseum. In deze techniekattractie ontdekken de bezoekers de techniek achter de trein. Onder de noemer ‘hoe werkt de trein’ komen verschillende aspecten van de technische werking van een trein en het onderliggend spoor aan bod. Het museum hoopt deze techniekattractie eind dit jaar te openen.

Directeur Marten Foppen is blij verrast met de extra bijdrage van de BankGiro Loterij: “Uit onderzoek is gebleken dat onze bezoekers interactiviteit missen in Het Spoorwegmuseum. Daarbij willen we heel graag meer doen met de techniek achter de trein. Hoe werkt een stoomlocomotief? Hoe zit dat met stroom op de bovenleiding? Het uitgangspunt voor de nieuwe techniekruimte is dan ook dat jong en oud de werking van de trein zelf gaan ontdekken. Met de bijdrage van de BankGiro Loterij kunnen we daar iets geweldigs van maken en laten zien dat techniek niet ingewikkeld of saai is.”

De techniekruimte is geïnspireerd op de oude instructierijtuigen van de spoorwegen. Hiermee konden toekomstige medewerkers van het spoorbedrijf elektrische apparaten, beveiligingen, meet- en voertuigtechnieken onder de knie krijgen. Een eeuw later vertaalt Het Spoorwegmuseum dit naar de inrichting van een technieklab.  Onder de noemer ‘hoe werkt de trein’ komen verschillende aspecten van de technische werking van een trein en het onderliggend spoor aan bod. Na een bezoek aan de techniekruimte heeft de bezoeker een beeld van de werking van de trein en snapt hij de achterliggende (natuurkundige) processen die eraan ten grondslag liggen.

Er komen verschillende thema’s aan bod. Hoe werken de verschillende tractievormen: stoom, diesel en diesel-elektrisch. Hoe remt een trein en waarom duurt het zolang voordat deze stilstaat? Hoe werkt de bovenleiding en waarom vallen vogels niet neer als ze op de hoogspanningskabel zitten? Treinen worden steeds lichter door een andere materiaalkeuze. Waarom is dat en wat zijn de effecten hiervan. En hoe sterk is een trein eigenlijk? Een trein rijdt op rails en door metaal op metaal ontstaat wrijving. Wat gebeurt er als de rails te glad is en hoe komt het dat de rails zo glad wordt? Hoe kan het dat een trein soms toch ontspoort, ondanks de speciale railprofielen? Tenslotte kijkt het museum ook vooruit naar de toekomst: wat zijn de treinen van de toekomst?  Al deze vragen worden op een leuke, verrassende en interactieve wijze beantwoord.

Deel: ' BankGiro Loterij steunt nieuwe techniekruimte Spoorwegmuseum '