Tijdens herfstvakantie-periode
Barbie te gast in Autotron

ROSMALEN - De Amerikaanse fabrikant Mattel Inc. noemt haar van alles, van een succesvolle zakenvrouw tot een lid van een rock band tot een Wereld Cup-voetbalster. In de herfstvakantieperiode is zij in een groot aantal hoedanigheden een hoog geëerde gast in Autotron. De beroemdheid is niemand minder dan Barbie, de vriendin van vele miljoenen meisjes over de hele wereld.

De Barbie pop viert dit jaar haar veertigste verjaardag. In het kader van dit jubileum exposeert Els Schouten uit Waddinxveen op verschillende plaatsen in het land haar imposante Barbie-verzameling. Na onder andere de Bijenkorf in Amsterdam en Museon aangedaan te hebben, is het nu de beurt aan Autotron om een deel van de collectie onderdak te bieden. Centraal in automobielmuseum AutoDome staat de serie Barbie poppen in combinatie met automobielen. Zij blijkt er in de afgelopen vier decennia al heel wat gehad te hebben waaronder een Porsche, een Austin, een Ferrari, een Jaguar, een Hotrod en enkele campers. Verder zullen onder meer te zien zijn: Barbies uit de bruidslijn, de bijzondere kerstserie, de holiday-lijn en de klederdracht-lijn. In de jaren tachtig maakte zij als zangeres/drummer deel uit van de rockgroep de Rock Stars. Barbie is zelfs een keer op de markt gebracht als kandidate voor het Amerikaanse presidentschap. Er is zelfs een Barbie Loves Elvis- en een Barbie Loves Frank Sinatra-lijn. Vermaard is eveneens de Jacky Kennedy-lijn uit de jaren zestig. Barbie volgt muziek-, cultuur- en modetrends op de voet en is zelf ook trendsettend geweest. Diverse bekende mode-ontwerpers hebben kleding voor haar ontworpen, waaronder Benneton. En dat Barbie ook aan het einde van de jaren negentig nog altijd met haar tijd meegaat bewijst Computer Barbie. Verder zijn er plannen om een Barbie met heuse vlindertatoeage op haar buik uit te brengen.

De collectie van Els Schouten bestaat uit ruim duizend poppen. “Ik ben begonnen met het verzamelen van antieke poppen. Toen dat een te prijzige hobby werd, ben ik overgestapt op het verzamelen van Barbie poppen. Dat is een nog een redelijke te betalen hobby. De goedkoopste Barbie kost bij een speelgoedzaak tussen de tien en de vijftien gulden. De prijs voor de meer bijzondere exemplaren kan oplopen tot vele honderden guldens. Er zijn Barbie’s die ik gewoon in de winkel koop, zoals het exemplaar dat uitgebracht is ter gelegenheid van haar veertigste verjaardag. Ook bezoek ik met enige regelmaat beurzen waar poppen te koop worden aangeboden. Er zijn door de jaren zoveel poppen op de markt gekomen – en dat gaat de komende jaren onverminderd voort – dat je keuzes moet maken. De ene keer koop ik een pop, de andere keer zijn het kleertjes of accessoires waar mijn belangstelling naar uit gaat. Voor mij blijft het een hobby.”

Barbie mag zich wereldwijd in een enorme belangstelling verheugen. Een uitgekiende marketing-strategie van producent Mattel Inc. zorgt ervoor dat jaarlijks liefst vier miljard (!) gulden aan poppen en accessoires wordt uitgegeven.
Het idee om een Barbie pop op de markt te brengen ontstond toen Ruth Handler haar dochtertje met papieren poppen zag spelen die zij allerlei volwassen rollen toebedacht. Er waren in de jaren vijftig geen poppen te koop die meisjes aanzetten na te denken over die dingen die zij graag zouden willen zijn als zij volwassen zouden zijn. Zo ontstond het idee een tienermodel te creëren. Ruth noemde haar creatie Barbie, naar haar dochter Barbara – en de rest is historie.

De Barbie-tentoonstelling is van 16 tot en met 31 oktober in Autotron te bezichtigen. Het autopretpark is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs is ƒ. 19,50, kinderen van 4 tot 12 jaar ƒ. 17,50. Autotron is gelegen aan de A50 ’s-Hertogenbosch-Nijmegen. Voor informatie over de bereikbaarheid per openbaar vervoer, bel 0900-9292 (niet kosteloos).
Voor meer informatie belt u met de Autotron Infolijn 073-5233300.

Rosmalen, oktober 1999

Deel: ' Barbie-tentoonstelling in Autotron Rosmalen '