Baronije en VCA Compleet lanceren een doe-het-zelf VCA handboek

Nieuwegein, 20130122 -- Coöperatie Baronije UA, een coöperatief samenwerkingsverband van meerdere register veiligheidskundigen – trainers en adviseurs, introduceert samen met partner VCA Compleet de mogelijkheid om gratis een VCA handboek op te stellen.

Uit reacties en vragen van gebruikers VCA Compleet blijkt dat er naast de behoefte aan gratis VCA Toolboxmaterialen ook behoefte is aan een betaalbare constructie voor het opzetten en certificeren van een VCA*-systeem.

Zeker in deze economische omstandigheden eisen steeds meer opdrachtgevers een gecertificeerd Arbo-zorgsysteem op basis van de VGM Checklist voor Aannemer (VCA). Er wordt immers  daadwerkelijk invulling gegeven aan de arbo-zorgplicht door werkgevers. Structurele aandacht voor arbo en veiligheid vermindert het risico van een ongeval of incident in belangrijke mate en draagt dus bij aan minder uitval, kosten en een goed imago. Reactief wordt pro-actief met een dergelijk VCA-systeem.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat in Nederland circa 14.000 bedrijven kiezen voor een VCA / VCU of VCO gecertificeerd systeem. Wel is duidelijk dat in deze economische tijden een dergelijk traject als duur wordt gezien.  Waar voorheen bedrijven het gehele pakket bij een adviesbureau neer legden wil men nu zelf meer doen.

De samenwerking van Baronije en VCA Compleet is er op gericht dit mogelijk te maken. Onder de noemer Doe-het-Zelf is het VCA Combinatiepakket ontwikkeld.

Jan Clement van Baronije zegt hierover ”Een dergelijke constructie waarbij met name de tweedaagse interne audittraining voor ISO 9001 wordt gecombineerd met een strippenkaart wordt door ons al langer met veel succes toegepast. Bij de training ontvangt men een volledig voorbeeldhandboek inclusief flow-charts en formulieren en men kan dit zelf aanpassen. De trainer / adviseur komt alleen nog zeer gericht in actie en vervult een meer coachende rol. Deze werkwijze heeft model gestaan voor het VCA Combinatiepakket dat wij nu samen met VCA Compleet uit rollen.”

Het VCA Combinatiepakket bestaat uit een Gratis VCA* handboek en VGM-reglement in Word-format inclusief handleiding zodat men zelf het handboek en het reglement voor uw bedrijf kunt aanpassen. Daarbij koopt het bedrijf een strippenkaart voor begeleiding door een register veiligheidskundige die het bedrijf ondersteunt bij de laatste aanpassingen. Als dit klaar is wordt er vervolgens een interne audit en werkplekinspectie uitgevoerd waarna de directiebeoordeling voorbereid kan worden.

Deze strippenkaart is 1 vol  jaar geldig zodat men ook tussentijds gebruik kan maken van de ondersteuning voor bijvoorbeeld het actualiseren van de RI&E, interne audits, het opstellen van een project V&G plan etc.  De strippenkaart geeft recht op 5 sessies van 2 uur en kost € 995,- (excl. BTW).

Deel: ' Baronije en VCA Compleet lanceren een doe-het-zelf VCA handboek '