BASF koopt eigen aandelen terug en keert 1,13 Euro dividend per aandeel uit.

BASF AG zal vandaag opnieuw beginnen met het terugkopen van eigen aandelen op de beurs. Het is de bedoeling om aandelen terug te kopen tot een totale waarde van twee miljard Euro. Bij een huidige koerswaarde van het aandeel van 44,30 Euro (stand per 7 maart 2000) komt dat neer op ongeveer zeven procent van de totale marktwaarde. De onderneming begint hiermee aan de grootste terugkoopactie van aandelen, die ooit in Duitsland plaatsvond.

Met het terugkopen van de aandelen zal het eigen vermogen van BASF worden gereduceerd en zal het resultaat per aandeel verbeteren.

BASF heeft een aandelenkapitaal van ongeveer 1,59 miljard Euro verdeeld over 621 miljoen aandelen.

De BASF-aandelen lieten vorig jaar een stijging zien van 64 procent. (Ter vergelijk: de DAX-index van de 30 grootste bedrijven in Duitsland, liet vorig jaar een stijging zien van 39 procent)

De Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht van BASF Aktiengesellschaft zullen aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, die plaatsvindt op 27 april 2000, voorstellen uit de jaarwinst van BASF Aktiengesellschaft over het boekjaar 1999, een dividend uit te keren van 1,13 Euro per aandeel (1998: 1,12 Euro).

De totale dividendsom bedraagt 702 miljoen Euro tegenover 693 miljoen Euro in 1998. Aan de vrije reserves van BASF Aktiengesellschaft wordt 304 miljoen Euro (1998: 381 miljoen Euro) toegevoegd.

BASF wil in 2000 haar omzet en resultaat verder verbeteren. De onderneming heeft verschillende maatregelen getroffen om de vruchten te plukken van het verbeterde economische klimaat.

Over het resultaat van vorig jaar en de perspectieven voor 2000 zal BASF uitvoerig berichten tijdens de presentatie van de jaarcijfers die op 15 maart aanstaande in Ludwigshafen (Du) plaatsvindt.

BNL 08/03/2000

BASF Nederland B.V.