Bayer AG Benelux

Polyurethaan-spuitsystemen succesvol bij de sanering van riolen Veilige slijtlaag ter bescherming van het grondwater

Succesvol concept verfijnd en verder ontwikkeld

Brussel - Schoon water wordt steeds kostbaarder. Daarom moet het tegen verontreiniging - bijvoorbeeld door exfiltraties van kanaalbuizen beschermd worden. Aan de andere kant dienen zuiveringsinstallaties niet nodeloos belast te worden door grondwater dat via lekke buizen of schachten in het riool belandt.

Van dichte riolen profiteert dus zowel het milieu als de waterzuivering. Schachtbodems van Baytec®RT, een microben- en chemicaliënbestendig polyurethaan (PUR) van Bayer AG, Leverkusen, worden sinds meer dan 5 jaar ingezet om afvalwater van grondwater gescheiden te houden. Intussen is het concept verder ontwikkeld en verbeterd.

Het effect van PUR-gecoate kanaalbuizen op de afvalwaterhoeveelheid is te bewijzen: door de uitwisseling van slechts twee kanaalbodems in de gemeente Finnentrop in het Hochsauerland (Nordrhein-Westfalen) nam de afvalwaterhoeveelheid met ca. 20 % af. Niet verbazingwekkend, omdat onder bepaalde omstandigheden rioolsystemen vijf keer meer lekkend, op zich schoon, grondwater als afvalwater naar de zuiveringsinstallatie leiden.

Een bijzonder groot probleem is de situatie in gebieden met een hoog grondwaterpeil, bijvoorbeeld in de buurt van rivieren. Daarvoor werden schachtringen ontwikkeld, waarmee rioleringen door een Baytec-PUR-coating waterdicht te sealen zijn. Deze werden bij kanaalrevisies in de buurt van de rivier Saar reeds succesvol toegepast. Ook hebben de ringen hun waarde bewezen op luchthavens en pompstations waar het gevaar zou kunnen bestaan dat grondwater door in het rioolsysteem terechtkomende brandstof verontreinigd wordt. De duurzame en slagvaste kunststof Baytec®RT is een goed alternatief voor tot nu toe gebruikte, helaas schadegevoelige materialen, als keramiek, beton of baksteen. Ook door de lange levensduur van de kunststof is Baytec®RT een zeer interessant product.

Verdere verbeteringen van de laatste jaren betreffen de schachtbodems: hun vormgeving is nu beter aan het vloeigedrag van het afvalwater aangepast. Er kunnen zich geen stromen met tegengestelde vloeirichting meer voordoen. Bovendien zijn de bovenste randen van de schachtbodems en ringen, uitgevoerd volgens DIN 4034, deel 1, nu ook in één stuk uit polyurethaan gespoten, wat de lekdichtheid van de bouwonderdelen verbetert.

Polyurethaan-slijtlagen zijn snel en flexibel te produceren. Dankzij het snel uithardende polyurethaan Baytec®RT en een speciaal spuitprocédé met een systeem van vormen, ontwikkeld door de fabrikant van de PUR-inlays Moritz & Röhlich, Langenbach (D), zijn PUR-schachtbodems binnen enkele uren op maat geproduceerd om in beton te gieten. In dringende gevallen kunnen de onderdelen reeds binnen twee dagen bij de werkplaats zijn. Indien plaatselijke omstandigheden een verplaatsing van de riolering noodzakelijk maakt, betekent deze inkorting van de wachttijd contant geld voor de bouwonderneming.

Het flexibele procédé staat ook toe grote en afwijkende vormdelen te vervaardigen, bijvoorbeeld een schachtbodem DN 1000 met een goot 800 mm onder de rand. Aansluitingen van buizen aan de meest diverse afvalwaterzuiveringssystemen zijn zeer flexibel, zonder naden en met alle noodzakelijke hoekafmetingen binnen geringe toleranties te integreren.

Brussel, 5 april 2000

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Public Relations, Tel. 02/535 64 17

Nieuwe draagbare mini-zeilboot: Zeilen als een surfer Polyurethaan-spuitsystemen succesvol bij de sanering van riolen PUR-innovaties voor de riolering: Polyurethaan-slijtlaag dicht betonbuizen af
Nieuwe brochure: Polyurethaan voor energieabsorptie in auto's Award voor frontend van de Ford Focus:
Kabelmof volledig van polyurethaan
Hartelijk welkom aan de nieuwe Bayer-medewerkers uit Rieme. Nieuwe voorraadtank voor Uerdinger pigmentproductie Turbo-behuizing voor vrachtwagenmotoren van Mercedes Lakgrondstoffen-productie in Leverkusen uitgebreid:

Deel: ' Bayer AG Polyurethaan-spuitsystemen succesvol bij sanering '