Bayer AG Benelux

Vrij uitzicht bij het achteruitrijden Groter blikveld door transparant polycarbonaatpaneel in de achterklep

2001-0580

Brussel/Mijdrecht - Heel wat autorijders weten er van mee te praten: gauw even achteruit parkeren tot .... ja, tot daar waar die bloembak stond. Na de klap vragen nogal wat mensen zich verbijsterd af stond die er net ook al?" Daarnet, bij het achteruitkijken, was alles toch vrij? Alles? De rijders van de Sportcoupé van de nieuwe C-klasse van Mercedes Benz zal dit niet gauw overkomen - dankzij het venster van Bayer Makrolon® 2607 polycarbonaat. Dit is aangebracht boven de uitsparing voor de kentekenplaat en vergroot het zicht naar achteren. Het is een aanvulling op de achterruit en beslaat bijna de volledige breedte van het onderste deel van de achterklep.

Ralf Roth, verantwoordelijk Key Account Manager van DaimlerChrysler van de Afdeling Kunststoffen legt de materiaalkeuze uit: Omdat de complexe geometrie van dit brede venster niet van glas te maken was, hebben we voor polycarbonaat gekozen". De constructeurs hadden volle designvrijheid bij de integratie van dit onderdeel in het algehele ontwerp van de achterklep. Beslissend was ook dat de doorlaatbaarheid van het UV-gestabiliseerde materiaal op precies 65 procent kon worden afgesteld. De hoge vormvastheid bij warmte voorkomt bovendien dat de ruit bij zomerse hitte of directe blootstelling aan de zon gaat werken. Daarnaast voldoet Makrolon 2607 ook aan de strenge tolerantie-eisen voor onderdelen en de eisen op het gebied van goede aansluitingen en stijfheid. Het resultaat is een lichtgewicht, complex onderdeel dat door de hoge sterkte en taaiheid uitstekend bestand is tegen stoten en schokken. Het paneel wordt gemaakt door Dynamit Nobel Kunststoff GmbH in de vestiging in Pappenheim.

Het getinte venster is voorzien van een polysiloxaan-systeemlaag van GE Bayer Silicones met een dikte van zes tot acht micrometer. Met deze oppervlakbewerking is het venster effectief beschermd tegen slijtage, krassen en invloeden vanuit het milieu.

De randen zijn rondom zwart en daarmee wordt de verlijming met het uit SMC (Sheet Mould Compound) vervaardigde deel van de achterklep afgedekt.

Bij de ontwikkeling en modificatie van de achterklepmodule heeft Bayer nauw samengewerkt met DaimlerChrysler en de toeleverancier. Terugkijkend zegt Roth: Onze technische service omvatte zowel de productkeuze, het uitwerken van de kleuren, het ontwerp als de wijze van verwerken''. Zo hebben we onze partner bijvoorbeeld ondersteuning geboden bij de berekeningen aangaande het vullen en koelen en bij computersimulaties voor het spuiten onder eigen belasting."

Brussel/Mijdrecht, 7 augustus 2001

(2001-0580)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bayer s.a. n.v. te Brussel, Lisette Mertens, Public Relations, Tel. 02/535 64 18 of Bayer B.V. te Mijdrecht, Hélène de Kruijs, Public Relations, Tel. 0297-280 426.

Deel: ' Bayer introduceert venster Bayer Makrolon 2607 polycarbonaat '