Onderwerp: consumentengids duurzame producten

Datum: 1 september 1999

Bedrijven lopen niet warm voor duurzame productie

Een kinderverjaardag zonder Teletubbie-pop is geen echt feest. Zou de gulle gever geweten hebben dat het pvc-poppenhoofdje een weekmaker bevat die afwijkingen aan de geslachtsorganen kunnen veroorzaken, dan was de keuze wellicht toch op de oude vertrouwde lego-doos gevallen.

Duurzaam produceren is nog steeds niet populair bij bedrijven. Veel ondernemers propageren met hun beleid op verantwoord ondernemen, maar scoren slecht op arbeidsomstandigheden, eerlijke handel of milieuvriendelijkheid. Dat blijkt uit de consumentengids 'Eerlijk & groen boodschappen doen' van de Alternatieve Konsumenten Bond (AKB), die ruim honderd toonaangevende bedrijven onderzocht op verantwoord ondernemerschap.

Chocoladerepen, babyvoeding, computers, jeans en wasmiddelen zijn voorbeelden van de twintig alledaagse producten die de consumentengids onder de loep neemt. Veel van deze producten bevatten nog steeds milieu- of gezondheidsbedreigende bestanddelen, zoals giftige weekmakers in plastic speelgoed. Kinderarbeid en dierproeven komen anno 1999 nog steeds voor. In de toekomst moeten we zelfs oppassen met een gezond glaasje sinaasappelsap. Ondernemers zeggen dat ze geen genetisch gemanipuleerde producten op de markt brengen. Toch onderzoeken ze toepassingsmogelijkheden.

De consumentengids informeert ook over alternatieven als biologische producten en over keurmerken.

'Eerlijk & groen boodschappen doen' is een unieke wegwijzer voor iedere consument die letterlijk waar wil voor zijn geld.

De consumentengids is verkrijgbaar bij de Alternatieve Konsumenten Bond, tel: 020 - 6863338. Prijs: 25,- (voor leden: 22,50).

Digitaal

De onderzoeksgegevens uit de consumentengids zijn binnenkort ook in te zien in een databestand, gekoppeld aan de homepage van de AKB: www.pz.nl/akb.

Perspresentatie

De consumentengids 'Eerlijk & groen boodschappen doen' wordt aan de pers gepresenteerd op Duurzame Dinsdag, 7 september as. De consumentengids maakt deel uit van de inhoud van een koffertje dat wordt aangeboden aan de Voorzitter van de Tweede Kamer. Dit is een initiatief van de NCDO-Duurzame wereld en de Stichting Nationale Toekomstprijs.

De presentatie van de consumentengids zal plaatsvinden na de overhandiging van het koffertje en de bijbehorende toespraken en beantwoording van persvragen.

Datum: dinsdag 7 september

Tijd: na de persconferentie van Duurzame Dinsdag om 13.00 uur

Plaats: perscentrum Nieuwspoort

Meer informatie

Voor meer informatie of een recensie-exemplaar kunt u vragen naar Maaike Fleur of Liesbeth Barwegen.

Alternatieve Konsumentenbond

Amaliastraat 5-II Amsterdam | Postbus 61236, 1005 HE Amsterdam

Telefoon: 020 - 686 33 38 | Fax: 020 - 686 73 61 / Email:

akb@akb.a2000.nl

Deel: ' Bedrijven lopen niet warm voor duurzame productie '