Twaalf toonaangevende bedrijven ontwikkelen 's werelds eerste managementstandaard voor Fibre Channel

FibreAlliance implementeert gemeenschappelijke benadering voor het beheer van Fibre Channel-opslagnetwerken

Nieuwegein, 4 februari 1999 - EMC Corporation, wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfsbrede opslagsystemen, maakt de oprichting van de FibreAlliance bekend. De doelstelling van de FibreAlliance is het ontwikkelen en implementeren van gemeenschappelijke methoden voor het beheren van heterogene, op Fibre Channel-technologie gebaseerde netwerken van opslagsystemen en servers, ook bekend als Storage Area Networks, of SAN's. EMC en de elf andere leden van de FibreAlliance, alle toonaangevende aanbieders van informatietechnologie, hebben reeds belangrijke vooruitgang geboekt tijdens het ontwerpen van de technische specificaties waarop deze methoden zullen worden gebaseerd. Later dit kwartaal zal de FibreAlliance deze specificaties openbaar maken voor klanten en voor fabrikanten die geen deel uitmaken van de alliantie, en ze aanbieden aan een onafhankelijke standaardisatiecommissie om als industriestandaard te worden erkend.

Dit baanbrekende initiatief biedt klanten van de FibreAlliance-leden een betere integratie en een grotere functionaliteit voor Fibre Channel-producten. Dit resulteert in een eenvoudiger beheer, lagere kosten en een snellere marktacceptatie van SAN's.

De leden van de FibreAlliance zijn leveranciers van hubs, switches, host bus adapters, routers en servers die op Fibre Channel-technologie zijn gebaseerd. Deelnemende bedrijven zijn Ancor Communications (www.ancor.com); Emulex Corporation (www.emulex.com); Gadzoox Networks (www.gadzoox.com); G2 Networks (www.g2networks.com); Hewlett-Packard (www.hp.com); JNI (www.jni.com); Legato Systems (www.legato.com); McData Corporation (www.mcdata.com); QLogic Corporation (www.qlc.com); VERITAS Software Corporation (www.veritas.com); en Vixel Corporation (www.vixel.com).

Een SAN op basis van Fibre Channel-technologie vormt een krachtig, open en flexibel netwerk van servers en opslagapparatuur. Een SAN maakt heterogene connecties mogelijk tussen opslagapparatuur en honderden servers, die wereldwijd verspreid kunnen zijn.

"De FibreAlliance brengt de expertise van 's werelds voornaamste aanbieders van Fibre Channel-connectiviteit tezamen, waardoor klanten de mogelijkheden van SAN's volledig kunnen verwezenlijken," zegt Robert Dutkowsky, executive vice-president Markets and Channels van EMC. "De leden van de FibreAlliance willen net als EMC hun klanten behulpzaam zijn om deze opkomende technologie snel toe te kunnen passen. Omdat EMC haar productaanbod op het gebied van Enterprise Storage Network (ESN) voortdurend uitbreidt, zal het werk van de FibreAlliance significant bijdragen aan de functionaliteit die wij aan onze klanten kunnen leveren." EMC Enterprise Storage Networks vormen de snelste en intelligentste platformonafhankelijke bedrijfsopslagsystemen die momenteel beschikbaar zijn. Ze beschikken over gecentraliseerde beheersoftware, een robuuste on-line 'storage-to-storage' gegevensverplaatsing en uitgebreide beveiliging. Daarnaast zijn alle systemen grondig getest op interoperabiliteit en wordt een eersteklas klantenondersteuning geboden.

"De FibreAlliance heeft duidelijk het voornemen getoond om aan klanten open oplossingen te bieden voor de grootste problemen die zij ondervinden bij het in gebruik nemen van opslagnetwerken," zegt Michael Peterson, President van Strategic Research Corporation, een Amerikaanse marktonderzoeksbedrijf. "Door tot overeenstemming te komen over algemene methoden voor het beheer van SAN's, het opstellen van een tijdspad voor het op de markt brengen van producten die deze methoden ondersteunen en het promoten van de specificaties als standaard, krijgen klanten veel meer mogelijkheden om de voordelen van SAN's te benutten."

Betere standaarden voor Fibre Channel
SAN's bieden een flexibele en efficiënte manier om de groeiende hoeveelheden on-line bedrijfsinformatie te consolideren en te beheren. Het opkomende SAN-model vereist het gebruik van Fibre Channel om heterogene elementen van het opslagnetwerk, zoals hubs, switches, host bus-adapters, routers, servers en opslagsystemen, met elkaar te verbinden over grote afstanden en met zeer hoge snelheden. Tot op heden bestaat er echter geen algemeen aanvaarde methode voor het bewaken en het beheren van de componenten van Fibre Channel- opslagnetwerken.

Om de marktacceptatie van SAN's op basis van Fibre Channel-technologie te vergroten, zal de FibreAlliance specificaties ontwikkelen, die het raamwerk beschrijven waarbinnen fabrikanten producten en oplossingen kunnen ontwikkelen die aan de Fibre Channel-standaard voldoen. De deelnemende bedrijven verwachten dat de producten en oplossingen die zij gaan implementeren, reeds dit jaar verkrijgbaar zullen zijn.

De FibreAlliance zal de waarde van Fibre Channel oplossingen vergroten voor zowel haar leden als hun klanten. Klanten zullen profiteren doordat ze de beschikking krijgen over een geïntegreerde managementinterface. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat softwareproducten een goed overzicht hebben van de activiteiten op het opslagnetwerk en doordat gedetailleerde gegevens worden gegenereerd over de prestaties van het SAN binnen de gehele organisatie.

Tot slot hebben de leden van de FibreAlliance het belangrijke voordeel dat zij hun producten kunnen integreren met toonaangevende managementoplossingen, zoals EMC's software-raamwerk voor EMC Enterprise Storage, Hewlett-Packards OpenView software, Legato Global Enterprise Management of Storage (GEMS) en VERITAS Storage Management Suite. In aanvulling hierop zullen ook andere fabrikanten in staat worden gesteld om de nieuwe FibreAlliance managementbenadering te implementeren.

EMC
EMC Corporation, gevestigd in Hopkinton, de Verenigde Staten, is naast IBM de grootste producent van intelligente 'disk storage' systemen voor opslag en opvragen van informatie. Het aanbod bestaat op dit moment uit de Symmetrix-serie voor mainframes van IBM, Bull, Siemens en Unisys en open systemen. Daarnaast levert EMC belangrijke softwareoplossingen voor data sharing, netwerk file services, remote mirroring en enterprise storage en back-up. EMC staat genoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en beschikt over eigen vestigingen in de meeste landen, waaronder EMC Computer Systems (Benelux) B.V. in Nieuwegein. EMC behaalde over het boekjaar 1998 een omzet van $3,97 miljard en een winst van $ 793 miljoen. Informatie over EMC en haar producten is beschikbaar op het World Wide Web op http://www.emc.com/.

Deel: ' Bedrijven ontwikkelen managementstandaard Fibre Channel '