Beïnvloedt TTIP nu al mileuwetgeving in Europa?

Yournalism start crowdfunding voor onderzoek

AMSTERDAM, 20141112 -- Het crowdfunding platform voor onderzoeksjournalistiek Yournalism, gaat uitzoeken welke invloed het toekomstig handelsverdrag TTIP nu al heeft op mileuwetgeving in de Europese Unie. Het onderzoeksproject wordt uitgevoerd wanneer genoeg mensen een bijdrage leveren middels crowdfunding. Zodra €3000,- euro is opgehaald gaat het onlangs gelanceerde platform met het onderzoek naar TTIP aan de slag.

TTIP is nog niet ondertekend, toch zijn er aanwijzingen dat het aankomende vrijhandelsverdrag nu al effect heeft op regelgeving in de EU. Een voorstel van de Europese Commissie beoogde 6% terugdringing van CO2-intensiteit van brandstoffen binnen de transportsector. Minder milieubelastend en tegelijkertijd een economische besparing. De Europese raad zag geen bezwaar en zelfs gevestigde belangen in de transportwereld gaven goedkeuring. Toch werd de maatregel op het laatste moment ingetrokken omdat dit de handel in schaliegas zou inperken. Mocht TTIP ondertekend worden dan zou dergelijke wetgeving kunnen zorgen voor rechtszaken van Amerikaanse multinationals tegen de Europese Unie.
Of wetgeving daadwerkelijk al aangepast wordt aan het aankomende TTIP verdrag, wil Yournalism laten blijken uit onderzoek.

Regels rondom hormoonverstoorders in water zijn in 2013 plots uit het werkprogramma van de commissie gehaald. Yournalism gaat uitzoeken of dit iets te maken heeft met de onderhandelingen over TTIP. Hiervoor zal gekeken worden wat de invloed van de bedrijfslobby is op de agenda van de Europese onderhandelaars. In hoeverre gaat het zoeken naar de laagst mogelijke standaard ten koste van progressieve Europese wetgeving, natuur en milieu? Bij genoeg donaties aan dit onderzoeksproject kan Yournalism in samenwerking met een freelance onderzoeksjournalist een maand lang onderzoek doen en deze vragen te proberen te beantwoorden.

Deel: ' Beïnvloedt TTIP nu al mileuwetgeving in Europa? '