TuinbouwNet

Belgische appel- en perenvoorraad evengroot als vorig jaar

In België lagen begin dit jaar nog vrijwel evenveel appelen en peren in voorraad als in 1998. In totaal hadden de Belgen op 1 januari jongstleden nog 131.000 ton appelen in de cellen en 50.000 ton peren Als we naar appelrassen kijken zien we er nog vrij veel Jonagored in de koelhuizen zit bij onze zuiderburen. Daarentegen is de voorraad Golden Delicious op dit moment veel kleiner dan in 1998. Jonagold is veruit het belangrijkste appelras in België. Hiervan lag er begin januari nog 83.000 ton in opslag tegen 85.000 een jaar geleden. De Belgen hebben in december 1998 ongeveer 15.000 ton appelen afgezet. In december 1997 ging het om 16.000 ton.

De Belgische perenvoorraad bestaat op dit moment voor 95 procent uit het ras Conference. De rest is Doyenné du Comice. In totaal lag er op 1 januari 1999 zo'n 50.000 ton appelen in opslag bij onze zuiderburen. Vorig jaar was dat nog bijna 53.000 ton. De voorraad Conference bedroeg begin deze maand 48.000 ton tegen 52.000 ton een jaar geleden op hetzelfde tijdstip. De Belgen hebben dit seizoen - evenals in 1997/98 - betrekkelijk weinig Doyenné in de koelcellen.

België: appel- en perenvoorraad op 1 januari

Pt x 1.000 ton