Belgische Krijgsmacht

- - Press Release

Persmededeling 231 van 22 juli 1999:

De Staf van de Marine deelt mee :

Herdenkingsplechtigheid aan de Cenotaph te Londen Marine redt moeder van drie kinderen

Twee tripartite Mijnenjagers, de M917 Crocus en de M921 Lobelia, waren aanwezig te Londen van 16 tot 20 juli ter gelegenheid van de jaarlijkse herdenkingsplechtigheid aan de Cenotaph. Deze ceremonie herinnert ons aan de deelname van de Belgische Krijgsmacht in Engeland gedurende de twee Wereldoorlogen. Op 18 juli werd de 65ste editie van deze ceremonie bijgewoond door Prins Philippe, meerdere Belgische en Britse personaliteiten, talrijke patriotische verenigingen en groeperingen van oudstrijders. Detachementen van de Marine en reserve-officieren van de krijgsmacht, bijgestaan door de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen, maakten van deze Ceremonie een uitzonderlijk evenement met veel pracht en praal. De sympathie van de Engelse bevolking voor deze Belgen die hen hielpen in moeilijke tijden werd des te meer aangesterkt na de redding van een moeder van drie kinderen. De wanhopige vrouw, die zichzelf hoogst waarschijnlijk van het leven wou beroven, sprong van een brug boven de Thames en werd onmiddellijk daarna omstreeks 01.00 uur `s morgens opgemerkt door een matroos van de Crocus. De vrouw werd door de sterke stroming meegesleurd maar Meester Suski, een onderofficier en tevens duiker-ontmijner aan boord van de Lobelia, slaagde er toch in met de hulp van Eerste Matroos Hertveldt de vrouw aan boord van een van de schepen te brengen. De vrouw werd overgelaten aan de zorgen van de boordverpleger, de Eerste Sergeant Masschaele. Omstreeks 01.40 uur werd het slachtoffer, bij bewustzijn en buiten levensgevaar, overgebracht naar een Londens hospitaal. De betrokken bemanningsleden verdienen uiteraard onze bijzondere waardering voor moed en zelfopoffering.

Deel: ' Belgische Marine herdacht in Londen deelname aan WO II '