AFC Ajax

Benefietwedstrijd voor Turkije in de Amsterdam ArenA Amsterdam, donderdag 26 augustus 1999.

Op woensdag 1 september aanstaande organiseren Amsterdam ArenA, AFC Ajax en FC Turkiyemspor in de Amsterdam ArenA een benefiet voetbalwedstrijd. Van deze wedstrijd, die gespeeld wordt tussen een selectie van Ajax en een team samengesteld uit Turkse spelers in Nederland en Nederlandse spelers die ooit in Turkije hebben gespeeld, worden alle opbrengsten beschikbaar gesteld voor hulp aan het getroffen gebied in Turkije.

Initiatiefnemers van de benefietwedstrijd zijn de Turkse speler Fuat Usta van Sparta Rotterdam en het bestuur van voetbalvereniging FC Turkiyemspor. Samen met hen werken ook andere partijen belangenloos mee aan dit initiatief. De directie en technische staf van Ajax hoefden niet lang na te denken. Ajax zal op 1 september met een zo sterk mogelijke selectie aantreden. Een aantal spelers is wegens interlandverplichtingen in het buitenland, maar er zijn nog genoeg topvoetballers beschikbaar om van de wedstrijd een onvergetelijk hoogtepunt te maken.

Jan Gaasterland, directie-voorzitter van Amsterdam ArenA en medeorganisator van de wedstrijd, rekent op minimaal 25.000 bezoekers en hoopt een miljoen gulden op te halen voor het goede doel. 'Mede door de gratis inzet en medewerking van vele van onze relaties, toeleveringsbedrijven en collega's geloof ik vast dat wij dit magische bedrag volgende week woensdag bijeen gaan brengen', aldus Gaasterland. Alle organisaties die direct of indirect bij de Amsterdam ArenA betrokken zijn wordt gevraagd een bijdrage te leveren aan de wedstrijd van volgende week woensdag.

Eén van de drie organisatoren is voetbalvereniging FC Turkiyemspor uit Amsterdam, uitkomend in de tweede klasse KNVB op zondag. Het grootste deel van de leden van deze vereniging is van Turkse afkomst. Voorzitter Nedim Imac zegt dat zijn bestuur en de leden diep getroffen zijn door de aardbeving in hun land.

'Dagelijks krijgen wij via beelden op televisie te zien hoe groot de nood onder onze Turkse vrienden is. Eén boodschap komt steeds terug: er is veel, heel veel hulp nodig!' Vandaar het initiatief en de betrokkenheid van Turkiyemspor bij de benefietwedstrijd.

Kaartverkoop

De wedstrijd begint woensdagavond om 20.30 uur in de Amsterdam ArenA. Kaartverkoop vindt vanaf vrijdagmorgen plaats via de TicketBox verkooppunten van de Staatsloterij, de winkels waar onder meer staatsloten worden verkocht. Met ruim 850 TicketBox verkooppunten door heel Nederland is een kaartje dus vrijwel om de hoek verkrijgbaar. TicketBox verkooppunten zijn gemakkelijk te herkennen aan de sticker met het TicketBox logo. De prijs van een toegangskaart bedraagt 25 gulden.

Voor deze speciale benefietwedstrijd geldt geen clubkaartverplichting, waardoor het voor iedereen mogelijk is de wedstrijd bij te wonen. Voor bedrijven of particulieren die meer dan 100 toegangskaarten bestellen, opent Amsterdam ArenA, alleen voor deze wedstrijd, een reserverings-faxnummer 020 - 311.1638. Hierop kunnen bestellingen worden gefaxt.

Bezoekers van de benefietwedstrijd kunnen parkeren op alle parkeerterreinen rond het stadion voor een tarief van 15 gulden per auto. Alle inkomsten van het parkeren komen eveneens ten goede aan de slachtofferhulp in Turkije.

Ajax tegen de Turkse selectie wordt gespeeld met instemming van de KNVB. De KNVB levert voor de wedstrijd officials.

Deel: ' Benefietwedstrijd voor Turkije in Amsterdam ArenA '