ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen

datum: 23-12-1999

persbericht
nummer: 179

van der ploeg benoemt nieuwe leden in bestuur stimuleringsfonds culturele omroepproducties

staatssecretaris dr. f. van der ploeg (cultuur) heeft twee nieuwe leden, marleen stikker en sherman de jesus, voor vier jaar benoemd in het bestuur van de stichting stimuleringsfonds culturele omroepproducties. de benoemingen gaan in per 1 februari 2000.

marleen stikker (1962) richtte na haar studie filosofie aan de uva het theatertijdschrift alligator op. van 1989 tot 1991 was ze directeur van het amsterdamse multimedia theaterfestival, in 1991 van de wetware conferentie. tussen 1992-1994 organiseerde zij voor politiek-cultureel centrum de balie programma’s over technologische cultuur. in 1993 nam marleen stikker het initiatief tot de digitale stad en in 1994 was ze mede-oprichter van de maatschappij voor oude en nieuwe media. marleen stikker heeft zitting in het bestuur van het virtueel platform, salto, ties, kunsten ’92 en is bestuursvoorzitter van de digitale stad. zij is verder lid van de amsterdamse telematica raad en als adviseur betrokken bij de werkgroep culture, communication and new technologies van de raad van europa.

sherman de jesus (1947) is geboren te willemstad, curacao. in 1970 vertrok hij naar nederland, studeerde rechten in utrecht, schreef filmkritieken voor diverse dagbladen, scenario’s, regiseerde en produceerde diverse voorlichtings- en opdrachtfilms. hij werkte als producerregisseur voor de filmafdeling van radio nederland wereldomroep en maakte als producerregisseur vanaf 1988 vele uren documentaires voor de televisie. hij was lid van de raad van advies van de rvu en stuurgroeplid van het internationale documentaire festival in amsterdam. sherman de jesus is één van de oprichters van stichting jazz in utrecht (sju) en de eerste directeur van het nederlands filmfestival. in 1984 was hij mede-oprichter van memphis film & television op.

Deel: ' Benoeming nieuwe leden Fonds Culturele Omroepproducties '