Ingezonden persbericht

22 maart 2011

Intern gebruik basisregistraties gerealiseerd

Bergen tweede gemeente met koppeling BAG-GBA

Na een succesvolle aansluiting op de landelijke voorziening Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) in juli 2010, is de gemeente Bergen sinds 16 maart de tweede gemeente van Nederland die gebruik heeft genomen van de koppeling tussen de BAG en de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Met deze koppeling maakt de GBA gebruik van de authentieke adressen uit de BAG. De BAG is voor de GBA dan ook een belangrijke bron van betrouwbare adresgegevens en daarmee een belangrijk kwaliteitsinstrument. Sinds juli vorig jaar hoeven inwoners en andere klanten van de gemeente Bergen hun gegevens nog maar één keer in te vullen. Bij een volgende bezoek kan de gemeente direct gebruik maken van deze gegevens en hoeft deze klant zijn gegevens niet opnieuw in te vullen. Door registraties aan elkaar te koppelen worden gegevens slechts eenmaal vastgelegd en daarna meervoudig gebruikt. Dit draagt bij aan de doelstelling van de overheid om gemeentelijke processen met betrekking tot de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Etten-Leur was de pilot gemeente die het gebruik van deze koppeling vorige maand als eerste realiseerde. De gemeente Bergen volgt nu als tweede en voldoet hiermee aan de wettelijke verplichting waaraan alle Nederlandse gemeenten per 1 juli 2011 moeten voldoen.

Deel: ' Bergen tweede gemeente met koppeling BAG-GBA '