Avro's Opsporing Verzocht

Lopende Zaken

Doetinchem: poging tot overval

Zondagavond 20 december vorig jaar rijdt een echtpaar in het dorpje Achter-Drempt op de Zomerweg als ze worden ingehaald door een auto, een Mazda Sedan. De auto rijdt hun klem en ze moeten stoppen. De man vertrouwt het niet helemaal en hij doet de deuren van zijn auto op slot. Het echtpaar organiseert wekelijks op zondagavond een bingo-avond in zaal Herfkens in het plaatsje Baak en kennelijk zijn de mannen uit de Mazda in de veronderstelling dat het echtpaar de opbrengst van de avond bij zich hebben.

De Mazda doet zijn alarmlichten aan en er stapt een man uit met een bivakmuts op. In zijn rechterhand heeft hij iets dat op een vuurwapen lijkt en richt dit op het echtpaar. Hij probeert het portier van de auto te openen, maar dit lukt niet en op hetzelfde moment komen er uit de richting van Achter-Drempts twee auto's aanrijden. De overvaller gaat snel terug naar de Mazda, stapt in aan de passagierskant, en de auto rijdt hard weg in de richting van Doesburg. De overval mislukt.

De Mazda is in het weekeinde van 19 en 20 december '98 gestolen bij een bedrijf aan de Brinkhorst in Zutphen (op industrieterrein "De Revelhorst"). De overvallers hebben er andere kentekenplaten op gedaan, XK-41-FS. Deze zijn gestolen bij een autobedrijf, ook aan de Binkhorst in Zutphen. De auto is op dinsdag 2 maart teruggevonden op de Rembrandtlaan in Ede, met de originele kentekenplaten YP-02-VL. Dezelfde nacht (van 19 op 20 december '98) wordt bij hetzelfde bedrijf waar de Mazda gestolen is, ook een rode Ford Ka, kenteken TH-LR-05 weggenomen. Opmerkelijk is dat de linkerzijde van deze auto behoorlijk beschadigd is aan portier en achterscherm. En ook deze Ford Ka is in Ede aangetroffen, maar dan op woensdag 6 januari, op de parkeerplaats bij zwembad "De Peppel".

Signalement daders:
Dader 1: 1.70 m. lang, tenger postuur, droeg een donkere bivakmuts en donkere kleding. Wat opviel was dat hij dunne benen heeft en, zoals er in de Achterhoek wel gezegd wordt, hij had "geen kont in de boks".

Van de bestuurder, en eventueel andere daders, is niets bekend.

De politie vraagt:

- Wie (her)kent, aan de hand van het opgegeven signalement, dader 1?
- Heeft iemand de gestolen Mazda gezien in de periode 20 december - 2 maart of heeft gezien dat iemand de auto in Ede heeft neergezet? (Overigens is de auto nu weer in gebruik van iemand die niets met de zaak te maken heeft)

- Wie heeft de Mazda, met of zonder inzittenden, op de parkeerplaats of in de omgeving van zaal Herfkens in Baak op zondag 20 december 1998 gezien?

- Wie heeft in het weekeinde van 19 en 20 december iets vreemds gezien op industrie-terrein "De Revelhorst" in Zutphen, toen de auto gestolen is?

- Wie zijn de bestuurders van de twee auto's die zondagavond 20 december, omstreeks 22.45 uur uit de richting van Achter-Drempt kwamen? Een auto reed in de richting van Doesburg, de ander sloeg linksaf in de richting van Hoog-Keppel.

- Wie heeft in algemene zin informatie over deze zaak?

Regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland
Tel: 0800 - 61 04 (gratis)

***Bekijk het originele bericht voor eventuele foto's***