Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK) verwelkomt het 500e lid

Hilversum, 20141217 -- Beeldhouwer Wijnand Zijlmans uit Hilversum is het 500e lid dat zich inschreef bij de Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK). Zijlmans studeerde in de jaren zeventig beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in de Den Haag. Van hem zijn door de jaren heen veel beelden in brons, beton en metaal in de openbare ruimte te vinden in binnen- en buitenland. Zijlmans’ werk bevindt zich ook in verschillende collecties waaronder de collectie van het museum Beelden aan Zee in Den Haag.

Beeldhouwer Wijnand Zijlmans uit Hilversum is het 500e lid dat zich inschreef bij de Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK).500 leden is een nieuwe mijlpaal voor de initiatiefnemers van BOK. In een tijd waarin veel beroepsorganisaties hun ledenaantal zien slinken, slaagde BOK er juist in om binnen twee jaar vanuit het niets  500 professionele kunstenaars aan zich te binden.

Henk Hofstra, zelf beeldend kunstenaar van beroep, vond het in 2012 hoog tijd dat er zowel op het zakelijke, creatieve als politiek vlak meer gedaan kon worden voor beeldend kunstenaars. Met twee bevriende kunstliefhebbers richtte hij BOK op, waar zij allen op vrijwillige basis aan werkten.

Er zijn een aantal voorwaarden om lid te kunnen worden. Je moet als kunstenaar staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en je moet een academische opleiding hebben afgerond en/of een meerjarige werkervaring hebben als beeldend kunstenaar.

Creatief, zakelijk, politiek
De oprichting vond plaats in de tijd dat de BTW op kunst verhoogd werd van 6 naar 19 en later 21%. Die maatregel werd gelukkig teruggedraaid.  De oprichters van BOK vonden dat er, zeker in crisistijd, nog veel meer gedaan kon worden voor beeldend kunstenaars. Daarom hebben zij een beroepsorganisatie opgericht die opkomt voor hun belangen, zowel op het zakelijke, creatieve als politieke vlak.

BOK houdt nauwlettend de politiek in de gaten, schreeuwt niet, maar overlegt. BOK zorgt voor kortingen en diensten waar professionele kunstenaars gebruik van kunnen maken en BOK geeft kunstenaars een podium via de website www.boknet.nl/kunstnieuws. Kunstopdrachten signaleren, verslagen van exposities, tentoonstellingen en kunstbeurzen, een prikbord voor allerlei kunstnieuws, aanbiedingen of atelierverzoeken, het zijn allemaal diensten waar kunstenaars baat bij hebben. Dat het aanslaat bewijst de razendsnelle groei van 0 tot 500 leden binnen twee jaar.

Deel: ' Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK) verwelkomt het 500e lid '