P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 30 maart 1999

BERTELSMANN START BOL-INTERNETWINKEL IN NEDERLAND

BOL opent vandaag de deuren van haar Nederlandse mediawinkel op www.bol.com.

Bij de start omvat het assortiment een compleet aanbod aan Nederlandstalige

boektitels: van kookboeken, romans en poëzie tot jeugdliteratuur, en van

wetenschappelijke naslagwerken, reisverhalen en detectives tot biografieën.

In de toekomst zal BOL op de website ook cd's, cd-rom's en videofilms

aanbieden.

Met de start van BOL in Nederland doet uitgever Bertelsmann een volgende

stap in een veelomvattende e-commerce strategie. Eerder werden BOL-winkels

geopend in Duitsland (www.bol.de), Frankrijk (www.bol.fr) en het Verenigd

Koninkrijk (www.uk.bol.com). Een BOL-website in Spanje volgt dit najaar.

In de planning is in een verdere geografische expansie voorzien. "Binnen een

paar jaar zal Internet uitgroeien tot een distributiekanaal van grote

betekenis, vooral voor mediaproducten", aldus Dr. Klaus Eierhoff, lid van de

Raad van Bestuur van Bertelsmann en verantwoordelijk voor de

multimedia-activiteiten van deze onderneming. "BOL zal deel uitmaken van

deze ontwikkeling".

Op een persbijeenkomst vandaag in Amsterdam benadrukte Heinz Wermelinger,

President en CEO van BOL International dat de Nederlandse Internet-markt

zich razendsnel ontwikkelt. "Het internationale team van BOL is er trots op

hieraan een bijdrage te leveren", aldus Wermelinger. Managing Director van

BOL in Nederland is Rick van Boekel. Hij ziet grote mogelijkheden voor BOL.

Volgens van Boekel is BOL het eerste internationale e-commercebedrijf dat

start met een speciaal op Nederland gerichte website, met een lokaal aanbod

en informatie afgestemd op de Nederlandse boekenliefhebber.

In elk land waar BOL actief is, beschikt het bedrijf over een team met

kennis van de plaatselijke wensen en ontwikkelingen. Deze lokale vestiging

zorgt onder meer voor 'lokale' redactionele content op de websites, en voor

de eigen klantenservice. Naast de content zijn ook belangrijke e-commerce

elementen, zoals de wijze van bestellen en factureren, afgestemd op de

voorkeuren per land.

Nederland

BOL werkt in Nederland samen met het Centraal Boekhuis, waardoor de levering

van boeken snel verloopt. Binnen twee werkdagen wordt de bestelling bezorgd.

Verder kan de gebruiker naast de creditcard ook een acceptgiro gebruiken om

mee te betalen. Ter gelegenheid van de start neemt BOL gedurende de maand

april de verzendkosten voor alle bestellingen binnen Nederland voor haar

rekening. Van Boekel: "BOL biedt tevens alle voordelen van een breed,

internationaal e-commerceplatform. Zo zullen we in staat zijn voortdurend

nieuwe functionaliteit aan de BOL-website toe te voegen, waardoor we het

contact met onze klanten continue kunnen optimaliseren." De Nederlandse

BOL-site richt zich - naast het land van vestiging - tevens op

Nederlandstaligen in het buitenland. Zoals bijvoorbeeld in Vlaanderen, op de

Antillen, maar ook op Nederlanders die elders in de wereld werken of wonen.

Naast best-sellerlijsten, lezersrecensies en boekfragmenten kan een

geïnteresseerde bezoeker op de site ook informatie per titel vinden. Verder

geeft de site advies bij het bestellen en is er hulp bij het zoeken naar een

geschikt cadeau. In ons land start BOL met een assortiment van 130.000

Nederlandstalige boektitels. Bezoekers hebben daarnaast toegang tot een

enorme hoeveelheid buitenlandse uitgaven. In totaal zijn via de

verschillende BOL-sites meer dan 4,5 miljoen titels beschikbaar.

Virtuele boekenplank

De BOL-website is voorzien van gemakkelijk te gebruiken zoekfuncties, die

trefwoorden direct linken aan een selectie van boektitels en auteurs.

Daarnaast slaat BOL een nieuwe weg in door het aanbod op Internet te

personaliseren. Voorbeelden daarvan zijn de mogelijkheid om een persoonlijk

profiel samen te stellen, waardoor een virtuele boekenplank onstaat, genaamd

'Mijn boekenplank'. Op basis van het persoonlijke profiel krijgen klanten

informatie over nieuwe boektitels, die aansluiten bij hun interesses. Het

persoonlijke profiel, oftewel 'Mijn BOL', maakt ook het bestellen

gemakkelijker: bezorgadres en wijze van betaling hoeven maar één keer te

worden ingevuld en kunnen bij elk bezoek aan de site gebruikt worden, onder

de noemer 'Bestel snel'.

In een volgende fase wil BOL zich nog sterker richten op het creëren van een

Internet-gemeenschap op de site. Door het aanbieden van faciliteiten als

'chat rooms' en 'buddy-lijsten' kunnen gebruikers dan 'live' met elkaar

communiceren. Bol.com biedt zo voor ieder wat wils: degene die op zoek is

naar een bepaalde titel is klaar binnen enkele minuten, terwijl een bezoeker

die wil 'rondsnuffelen' de site op zijn gemak kan bekijken. De site biedt

tevens een uitgebreide helpfunctie.

Technisch gezien is de website ook vernieuwend. BOL heeft geïnvesteerd in

een open, modulair en flexibel dataplatform, in samenwerking met

softwarebedrijf Oracle, marktleider op het gebied van databases. Hierdoor

kunnen bijvoorbeeld interfaces van bezorgdiensten gemakkelijk geïntegreerd

worden. Dit zorgt ervoor dat BOL snel kan inspringen op nieuwe

marktontwikkelingen, zoals de vraag naar de mogelijkheid om teksten, muziek

of videobeelden direct op de PC te downloaden.

BOL (Bertelsmann Online) is de internationale e-commerce onderneming van

Bertelsmann (AG), met DM 28 miljard omzet het op twee na grootste

mediaconcern ter wereld. Eerder werden BOL-winkels geopend in Duitsland

(www.bol.de), Frankrijk (www.bol.fr) en het Verenigd Koninkrijk

(www.uk.bol.com). Een BOL-website in Spanje volgt dit najaar. Bertelsmann

bestaat 164 jaar en is in handen van twee beheersstichtingen en van de

oprichters, de familie Mohn. Bertelsmann, dat ernaar streeft het meest

internationale mediabedrijf ter wereld te zijn, is groot geworden als

uitgever van boeken, kranten en tijdschriften en richt zich steeds meer op

muziek-, televisie-, online-, film- en radio-activiteiten. In totaal heeft

Bertelsmann meer dan 60.000 mensen in dienst in 50 landen.

# # #

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:

DLV Public Relations

Christel van der Boom

Tel.:+31 (0)23-565 1918

Fax: +31 (0)23-562 8386

info@dlvpr.nl

BOL Netherlands

Rick van Boekel

managing director

Tel.:+31 (0)30-6008888

Fax: +31 (0)30-600 8870

BOL International,

Dr. Christof Ehrhart,

Vice President Corporate Communications

Tel: +41 41 767 71 22

Mobile: +41 79 632 94 10

Deel: ' Bertelsmann start BOL-internetwinkel in Nederland '




Lees ook