PETER'S FARM

Onderzoek: beter welzijn voor kalveren

EMBARGO tot 6 oktober 1999 14.00 uur

Onderzoek toont aan
BETER WELZIJN VOOR KALVEREN PETER.S FARM

.Bevestigd door het gedragsonderzoek, worden de kalveren in Peter.s Farm onder meer welzijnsvriendelijke condities gehouden dan in individuele huisvesting en groepshuis-vesting.. Tot deze eindconclusie komen onderzoekers van de Landbouwuniversiteit Wageningen. De Landbouwuniversiteit voerde in opdracht van de Alpuro Group een onderzoek uit naar het gedrag en welzijn van kalveren in Peter.s Farm. De volledige onderzoeksresultaten zijn bekend gemaakt tijdens het Peter.s Farm congres op 6 oktober 1999 in het International Conference Centre te Wageningen.

Peter.s Farm is de nieuwste ontwikkeling in de productie van kalfsvlees. Het is een vraag-gestuurd merkconcept. Maatschappelijke ontwikkelingen vragen steeds aanpassingen. Groepen in de samenleving stellen uiteenlopende eisen aan kalfsvlees. De Alpuro Group hanteert daarom een gedifferentieerde marktstrategie die tegemoet komt aan specifieke wensen van afnemers. Peter.s Farm, genoemd naar de oprichter van de Alpuro Group Peter Boeve, is het logische gevolg van deze strategie.

Kalveren in kuddes
Op een Peter.s Farm leven kalveren in kuddes van gemiddeld 60 kalveren. Dit geeft de dieren veel bewegingsvrijheid. Door een volledig geautomatiseerd computersysteem kan ieder kalf zijn eigen bioritme opbouwen. Deze nieuwste technologie stelt de boer(in) daarbij in staat toezicht te houden op het eetpatroon en de gezondheid van elk kalf. Hierdoor wordt de natuurlijke behoefte van kalveren om te leven binnen een kudde gecombineerd met individuele aandacht en zorg.

.De Dierenbescherming is blij met de positieve ontwikkelingen zoals deze en ziet graag uitbreiding hiervan. , aldus mevrouw Van Veen van de Dierenbescherming.

Smaakonderzoek
Naast dit gedragsonderzoek van de Landbouwuniversiteit heeft het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) te Wageningen onderzoek uitgevoerd naar de smaak en smaak-beleving van Peter.s Farm kalfsvlees. De eindconclusie van het rapport luidt: .Het Peter.s Farm kalfsvlees is malser, heeft een hoger smaakgehalte en wordt hoger gewaardeerd dan het gangbare kalfsvlees. .

Hoge verwachtingen
De heer Mulderij, directeur van Peter.s Farm B.V. is verheugd over de onderzoeksresultaten en de conclusies uit de diverse inleidingen. .Wij, samen met de Peter.s Farm kalverhouders, waren er zelf van overtuigd dat het welzijnsvriendelijker en lekkerder zou zijn, maar het is altijd fijn om dat bevestigd te zien door een wetenschappelijk rapport, door de dierenbescherming en door het CSO. Met Peter.s Farm zijn we duidelijk op de goede weg. Dat gaan we natuurlijk aan de consumenten van kalfsvlees vertellen. Zij bepalen uiteindelijk of deze wijze van produceren een grote vlucht gaat nemen,. aldus Mulderij.
----------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------

Voor meer informatie kunt uw zich wenden tot
drs. Korstiaan Mulderij, directeur Peter.s Farm B.V. Tel.: 055 - 534 15 03